|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Jag äger, sedan en relativt kort tid tillbaka en BMW 335 E92 2008 med Steg 3 trim monterat. På senare tid har jag märkt att automatlådan börjar krångla när man framförallt gasar fullt! Detta märks av genom att den tvekar vid uppväxlingar (låter nästan som att den missar och lägger i neutralen), och ibland kommer även en stor varningssignal på displayen med ett kugghjul. Om det sistnämnda uppstår så behöver man starta om bilen för att det ska fungera igen. Detta uppstår aldrig när man kör lugnt eller "lite hårdare", utan främst när man gasar fullt. Vad tror ni detta kan vara? Är det läge för ett oljebyte? Bilen har rullat c:a 8 200 mil. Tack! // Mvh Jan Sjö | |
|
Låter inte troligt att lådan är utsliten på så kort tid om den inte är misshandlad på bana. Inte fel att byta olja om det inte är gjort men det är knappast ett måste. Läs ut felkoderna och nolla sedan adaptionen är mitt tips |
|
|
Tack för svaret! Den ska vara lugnt körd av fg ägare (40 åring som använt den som roligare dailydriver). Det finns en USB kabel som är dragen till handsfacket där man kan koppla in en laptop (ProCede) och se allt möjligt. Men kan man även där se felkoder från växellådan? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ta bort trimmet och testa lådan utan detta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej, Testade att köra med orginaleffekten, och det blir samma sak. |
|
|
Nej jag tror du måste lämna in bilen för att få ut felkoder från lådan alternativt använda en riktigt kodavsare. |
|
| Se om en verkstad kan uppdatera mjukvaran i din låda. Om det mot förmodan visar sig vara fel med mekatroniken så har jag en sådan i reserv till salu. Oljebyte med filter och tråg kan också vara på sin plats. | |
|
Jag förstår och tack för tipsen! Vilken firma kan rekomenderas i Stockholmsområdet för en sådan uppdatering tro? |
|
| Samtliga BMW-verkstäder, det är ett enkelt arbete att uppdatera mjukvaran. Om du är tveksam till BMW-verkstäder så slå en signal till Stertman i Nynäshamn. | |
|
Jag hade det där en gång på min bil, hade just beställt oljebyte på lådan när det hände så jag pressade den aldrig igen innan den varit på verkstaden. Meken läste ut felkoden som var något om felsäkert läge p.g.a. för högt vridmoment. Oljan såg fin ut och jag har inte haft problem med det sedan oljebytet. Vid tillfället körde jag med trim från ESS men har senare bytt till Cobb. /DJ |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hm som ovan trimmar man så överskrider man förmodligen max vridmoment vad lådan tål och kan säkert få bekymmer. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Bilmotorteknik.se Danviksbil.se Gw engineering och auktoriserade bavaria vällingby t e x eller Bilia Nacka eller på Lidingö. Den första och de två sista har senaste bmwutrustningen för programnering. Att ha något mellansteg på gissar jag är bäst? Byt olja vid halva intervallen och olja i lådan ink filteer vart 6000:e mil. ZF rekommenderar byte vid 8000mil. Gissar att man får förlängd livslängd på automatlådan lika med bytesintervallet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.