AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
450

Vad tänka på vid köp av 730 DA

Funderar allvarligt på att byta till en importerad 730 DA och har hittat en -99 som gått 18.000 riktiga mil. Bränslepumpen är bytt, men i övrigt inget. Vet någon vad jag bör se upp med på denna utomordentliga farkost? Hur länge håller motor, avgassystem, stötdämpare, växellåda, bakaxel etc? Lämplig prisnivå? Klarar M av att testa 7-serien?

All kunskap o synpunkter välkomnas!

je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Klarar M av att testa några bilar egentligen?

Skämt åsido, M tar säkert dina pengar men jag vet inte om du får en särskilt vettig rapport av dem.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det finns mycket info om E38(kaross-serien som 730d tillhör) under sök inlägg uppe till höger men kanske inte så mycket om 3.0Dmaskinen. Jag åkte emd en taxi 530d 99 som hade rullat 22k mil utan några större reparationer. Se även hassos test av min gamla bil
Länk som säger lite om kvaliteten på 7serien. Skulle rekommendera ett konditionstest på den närmaste BMWverkstaden, se begagnatguiden för hur det går till. M är bra men de kanske inte alltid kan hitta allt som kan vara lite special på en BMW. Visar allt sig ok så köp, den är en underbar vägvagn och man åker lätt 100mil nonstop utan att vara trött när man är framme.
Mvh
Asken
Den står hos BMW, men jag undrar om man kan lita på någon numera. Deras 3-månadersgaranti var bara trafiksäkerhet, inte MRF, som de inte är med i. Bilen kändes ok vid dagens provkörning. Har haft 530d tidigare, som blev för trång men efter ett år i en iofs vettig, men gubbig mb e220cdi, måste jag köpa en riktig bil igen. Konstigt att inte fler upptäckt de nya dieslarna, förresten. De är ju pigga och snåla. Kan inte vara utan vridet!

Man kan inte se på klädsel o annat att den är använd efter 18k mil, så den har nog hanterats väl. Ska be om konditionstestprotokoll. Tack för tipset! Ska nog slå till på måndag.

Vad tror du om stötdämpare, kardan etc? Det var ett sedvanligt kardanglapp vid gassläpp/-pådrag.

Mvh
svene

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.