AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.050

Ventilknack(?) i min 330 n52b30

Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Hej!

Skulle iväg med bilen förra veckan. Bilen startade som vanligt utan problem, for iväg på stan. Stannade snabbt och sprang in på en butik. När jag kom tillbaka och startade bilen så knackade den rätt mycket från toppen!

Slog då av och på bilen igen för att kolla om de försvann. Men icket. Den startade fortfarande lätt och gick kanske lite ojämnt på tomgång den korta stund bilen var igång. Lät som de var en ventil, då knackandet hade ett jämnt tempo eller hur jag ska säga.

Nu står bilen i garaget med lyft ventilkåpa och jag ser inga märken, spån eller kosmetiska fel. Allt verkar sitta fast också. Är väldigt ny på skruva i toppar. Endast skruvat i mindre encylindriga 4 taktare, annars bara 2 taktare.

Vad bör jag kolla? Hur snurrar jag motorn lättast för att se hur allt rör sig, kammarnas markering osv.

Tacksam för svar!
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Ingen som vet nått? Vet att n52an kan ticka/knacka men så här häftigt och direkt bara efter en avstängning mitt i allt?
Något liknande hände min f.d. 325i N52 en gång efter några korta förflyttningar i garaget.

Efter ca 5-10 min normal körning försvann det och kom aldrig tillbaka under min ägo.
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Lät ju lugnande! Luft i ventillyftarna orsakar oljud har jag läst. Hade ju dock en ganska ojämn tomgång också. Ska smälla ihop allt igen med ny ventilkåpspackning och testa.
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Nu har jag monterat ihop de igen. Låter likadant men de slutar ibland. Så kan man gasa till så kommer de igen. Är de lyftarna som spökar? Och varför?

Film på hur de låter

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Kamkedjan som slår? Såg du något slitage på någon kamnock?

// Jonas

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Tycker inte det låter som vanligt ventilknack. Värt att kolla/byta kamkedjespännare men jag vet inte om detta är ett vanligt fel på den motorn?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för olja i motorn och hur gammal är den?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
kedjan såg spänd å fin ut, kände på allt, inget satt löst. Kammarna såg fina ut, den delen jag såg av dom. Visste ej hur jag skulle snurra på motorn.

De är q8 5/40 olja som ska vara LL04 klassad, den rekommenderades till min bil iallafall. Bytte olja å filter i mitten på maj ungefär, kört kanske 300mil med oljan

När knacket kom tillbaka sakta på filmen så nuddade jag gaspedalen.
Fick en gul motorlampa och den går ju ojämnt, typ som att en tändspole är paj också. Ska köra den i datorn å kolla va den säger, hade ju lös valvetronicen också så måste väl kalibrera den också, dock kan jag inte göra de själv å närmsta BMW-verkstad ligger 25mil bort..
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Nu har jag monterat ihop de igen. Låter likadant men de slutar ibland. Så kan man gasa till så kommer de igen. Är de lyftarna som spökar? Och varför?

Film på hur de låter

Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Verkar blivit något dubbelinlägg...

Har läst felkod nu.

Failure detection cyl. 11
Code: 0029D2

Googlade de och fick fram att kan vara cyl6? Provade iallafall swischa mellan 1an och 6an både stift å spole. Men samma fel ännu. Knacket kommer iallafall långt bak från motorn typ från 6an eller 5ans cyl. Knacket har blivit mildare nu tycker jag.

Tycker den beter sig som att en spole är paj, har haft de felet förut
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Problemet nu fixat. Började ställa in mig på motorbyte då jag först var in till en verkstad å bad dom felsöka. Ingen komp på 6ans cylinder. Ajaj, de här blir nog dyrt..

De kunde heller inte fortsätta skruva i bilen pga de inte hade verktyg för sånt.. Kul svar från en verkstad då jag själv har i princip allt man behöver för att öppna motorn själv hemma i garaget, men ingen lust alls..

Nånå, var till en annan verkstad å förklarade problemet. En vecka senare hade dom hunnit kolla på den och ringer å säger att den är klar. Vart lite paff när dom sa att den var klar. Var tydligen skit i vanosventilerna och en tändspole var paj. Har bytt vanosventilerna för ca 1,5år sen då jag trodde de var väck men var ett annat fel då. Men då fick jag felkod på dom, inte nu.

Så 2240kr senare rullade bilen ut :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.