AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.716

Underligt felmedelande "överhettad koppling"?

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Har varit på långtur i Europa och fick 2 gånger detta felmedelande. Första gången efter mkt motorbromsning i Alperna och när vi kom fram till vår by blev det backande ner för en brant backe (efter en liten navigeringsmiss...) där även blev en del motorbromsande och bromsande. När vi en stund senare kom fram till huset och körde in i garaget kom varningstexten om överhettad koppling, stäng av och låt den svalna. Det luktade även ganska bränt....

Bilen stod sedan still mer eller mindre en vecka, men inget hände de gånger vi körde.

När vi sedan kom till Paris (genom centrala Paris i rusningtrafik, mkt mkt start o stop, hände samma sak när vi kom in i parkeringsgaraget, varningtext men ingen lukt.

Bilen X3:a har varit rejält tungt packad och 4 personer vid båda tillfällena.
Det jag däremot reagerat över redan precis innan vi åkte var att kopplingen klickar när man trycker ner pedalen och släpper upp den samma ungefär halvvägs ner, detta märks dock inte i högre fart....

Ska givetvis kolla upp det, men tänkte att någon kanske vet/har någon idé? Kopplingen har jobbat för hårt och kyls inte av när man kommer in i trånga, varma utrymmen? Det var en bra bit över 30 grader ute.

Off topic: Autobahn, herregud. Bara vägarbeten överallt....

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Lite off topic; Ja, autobahn är inget vidare om du vill höghastighetsköra. Just på grund av att alla 80 miljoner tyskar verkar ha varsitt vägarbete utspritt jämnt över hela vägnätet.

Då är polska betalmotorvägar roligare. Det är inte så många som kör där och vägarna är fina - byggda med EU-pengar. Bara att susa på. Enda gången i mitt liv som jag kört om en polis i 180 och kört i från honom i 210.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.