|
|
|
|---|---|
|
kardinalfelet på 728 är tydligen tanken som rostar.... Själv har inte kunnat tanka mer än 15 liter innan den börjat pinka revir. Svårt att åka på träffar då. Priset har ju verkat väldigt högt för ny tank, men nu har jag köpt en ekonomitank från Enköpings bildemontering. Kostar 7200:- med frakt, verkstan på hörnet lovade byta för 2500:- Verkar bra pris med tanke på allt som som man läser. Dessutom blev vägegenskaperna på våt väg bättre med en rejäl framvagnsinställning... :-) Pixlarna i BC:n fixade för 235:- lite lackskador och en sliten förarstol kvar, sen så... | |
| Har också lagt märke till att de haft nya tankar till bra priser. Får hoppas den fungerar bra. Själv har jag inget behov då min är rostfri (ej vinterkörd) och den har inte sugit in sig så den spruckit heller. Men det kommer väl nån dag. | |
|
Är man litet om sig och kring sig så är ett alternativ också att man svetsar tanken där den rostat. I alla fall om man kan svetsa eller har en kompis som kan svetsa. Jag har gassvetsat flera tankar till mina gamla E3.bilar och har precis migsvetsat tanken till min gamla VOLVO P1800. Extrem försiktighet krävs förstås så att man är 110% säker på att tanken varken innehåller kvarvarande bensin eller bensingaser innan man börjar svetsa. Man måste också hitta på et sätt att kolla att svetarna blir täta för det kan man inte räkna med att dom blir vid första försöket. P1800-tanken trycksatte jag med luft och penslade svetsarna med såpvatten. Lågt tryck är att rekommendera för annars tenderar tanken att bli rundare än man tänkt sig (jag vet!) Vill man göra en lagning som blir "bra" men som inte kommer att hålla "i evighet" kan ett alternativ vara att göra ordentligt plåtrent runt där det läcker (blästring rekommenderas starkt) och lägga på glasfiberförstärkt plast (tex Länk ). Om man sedan målar över med en rostskyddande kvalitetsfärg håller lagningen i många år. Per L |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Detta är bättre än glasfiber att laga tanken med.. Har lagat sprickor i aluminiumoljetråg mm. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Länk |
|
|
Jo, tack för tipsen och länkar. Jag har kollat in några sätt att laga tanken, men tyvärr är det väl det klassiska att man börjar peta på ett ställe och upptäcker bara mer och mer. Dessutom är det ju samma jobb, vilket jag tyckte var det jobbigaste att ta ner kardan och avgas för att få ner tanken. Jag har inte tummen mitt i handen, men har ingenstans att vara där jag kan lyfta bilen. Förr var det inget problem att ligga på backen i skoteroverall i -15 grader och skruva på bilen.... Bekvämlighet verkar bli viktigare med åren 😀 |
|
| Har du kollat hur mycket en ny tank på BMW kostar? | |
|
Ny tank kostar 10 000 kr på BMW och ca 8 000 kr hos Schmeidmann (BMW Original) Vad innebär ekonomitank? Begagnad eller ny? |
|
| Koed.dk pris 4200 har på lager. | |
|
#Tor, ekonomitank är nytillverkad, ej original BMW, piratdel helt enkelt skulle jag säga. |
|
|
Schmiedmann tar 9195kr för en ny original BMWtank till 728i. Auktoriserade BMWhandlare tar ungefär samma för originaldelar, ibland något mer och ibland något mindre. Är man BMWCS medlem är det alltid billigare att handla av auktoriserad handlare än schmiedmann. Bäst är att köpa när det är 20 % rabatt vilket inträffar två gånger om året. BMW Tyskland tar €823,30 för en tank utan rabatt. Autohaus Cuntz i Speyer ger rabatt till 7serieägare som är medlemmar på 7er.com (mest omfattande 7seriesidan/forumet på nätet). Brukar vara mellan 5 och 20 %. Dock får man fixa frakten själv för en så stor del som en tank. Mvh Stephan |
|
| Klara besked, det är rejöla priser på tankarna, sen kommer ju vad en verkstad ska ha för att byta. Det har jag faktiskt inte kollat eftersom jag fick det här priset. Det kommer väl till bensinslangar också eftersom åtminstone mina bensinrör såg rostiga ut. | |
|
Hejsan. Tanken går att laga med "Vinylester". Vinylester används av företag som plastar bensincisterner och brukar gå att köpa direkt av "grabbarna" på plats om man tar med sig 2 tomdunkar, 1 för plasten o en för härdare. Mvh Skalman |
|
| Passar tanken från Enköpings bildemontering även icke 728 med nivåreglering? | |
|
En snabb sökning på realoem visar att tanken tycks vara speciell för 728. Lite märkligt, men det finns väl skäl till det. (Trodde faktiskt att det bara var 750 som hade en "egen".) Länk /Lennart |
|
|
Enköpings bildemontering har tankar till hela 7 serien, både 95 liters och 85 liters. Samma pris 6950:-. Sök på bildelsbasen så dyker dom upp i listan Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.