AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.326

Wagner downpipes till n54

Hej har försökt hitta information om Wagners Downpipes men tycker det är rätt begränsat. Någon som har erfarenhet kring dessa till 335i? Passform osv? Eller är det AR/Alternativt VRSF som gäller till 335i?
sx
172
sx3
335i E92 -11
Det jag läst på e90post, så verkar det rätt hugget som stucket vilket fabrikat man väljer, det är ju "bara" raka rör. Många verkar köra på VRSF och är nöjda med dom, har för mig att dom ligger rätt bra i pris också.

Men så länge man håller sig borta från skumma ebay märket och håller sig till ETS, ER, AR, VRSF, COBB, Wagner etc. så har du nog inte problem :)

Är lika bra att klicka hem en chargepipe samtidigt!
Ok tack för svaret :) Blir nog isåfall att beställa Wagners dps och IC samtidigt och låta Stertman göra jobbet.
sx
172
sx3
335i E92 -11
Byt även chargepipe samtidigt!
Om du har sekundära kattar på bilen så behöver du även en 02 simulator till DP'n, annars kommer du få nedslag på besiktningen, inte pga reningen i sig men pga felkoder på reningen via ODB uttaget.

Såtillvida att du inte tänker byta till original inför varje besiktning.
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
sx3 där har du fel. vi är många som klarat besiktningen med bara sekundära kattar och utan DP-fix som du nämner. personligen har jag gjort det 3 ggr under tiden jag körde med COBB. Och Dennis har tom. köpt sin COBB av mig och jag gav honom min besiktningsmapp som fungerat perfekt.
sx
172
sx3
335i E92 -11
Du har säkert rätt OB, har aldrig trimmat eller ägt en N54.
Men jag blir nyfiken här, kör man okattate DP och ingen tune (JB/COBB) Så får man ju dels CEL lampan och också koder på avgasreningen. (även om värderna vid fysisk mätning är OK)

Kör man okattat med JB/Cobb så har båda autoclear, dom släcker ju CEL, men man kommer väl inte förbi att man får felkoder via OBD uttaget att katten/lambdasonderna inte är redo? Och det är väl här O2Sim/DPfix kommer in i bilden som gör att man slipper felkoderna via OBButtaget.

Detta förutsätter givetvis att man har sekundära kattar, annars är man ju rökt ändå.

Detta är som sagt det jag snappat upp på amerikanska forum och jag blir lite nyfiken på hur det verkligen fungerar, jag är lite osäker på hu den svenska bilprovningen jobbar när dom läser från OBD uttaget, dom kanske inte kollar att alla sensorer står som "redo"? Alternativt att dom "ser mellan fingrarna"?

'Jag har själv vart sugen på att gå FBO på min N55, men dragit mig pga att det inte finns någon DPfix till N55 och att jag inte orkar byta DP inför varje besiktning.

Du får gärna upplysa mig om du sitter på mer info OB! :)
Visa användare
519
OB
N54an är mer förlåtande iom den extra uppsättningen kattar :)

Du har helt rätt, COBB trycker bara undan koderna och lampan. Det som gör att vi klarar oss bra i Sverige i förhållande till ex. Tyskland och USA är just att vår besiktning inte kräver/eller ens läser (något osäker på sista) om O2 är redo. Om avgasvärdena är OK så är det inget bekymmer mao.

N55 FBO med okattad DP bör gå bra om du svetsar in en racekat längre bak på avgaset. Borde finnas någon i Sverige som gjort det och kan bekräfta, men jag ser inte att det skulle vara orimligt.
MU
940
MUC
M340i - 2025
OB, behövs det en speciell besiktningsmapp och hur fick fixade du en sådan?
Funkar det inte med Cobb Stg.2 standardmappar?
Visa användare
519
OB
MUC det behövs ingen speciell besiktningsmapp egentligen, många kör på stg2 mapparna såsom du säger. Jag utgick från stg 0 mappen som alla har tillgång till och gjorde mindre justeringar, bl.a. tryckte undan felkoderna och justerade bränsletabeller, endast pga jag ville ha motsvarande originaleffekt vid besiktningen så det inte märks någon skillnad när den testkörs. Bränsletabellerna är justerade så att man kan slänga i några procent extra etanol för bättre förbränning, men det är overkill då man kan köra med några liter etanol utan att ändra tabellerna för detta syfte.
Om du kör bilen varm så de bakre kattarna är tillräckligt varma vid besiktningen så klarar du dig bra på en vanlig stg2 mapp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.