|
|
|
|---|---|
|
Min 850 är äntkigen igång efter 13 års stillestånd. När jag köpte den för 3 år sedan gick den på 11 cyl. Komplös på 12:an, stor rostfläck på huven, ej fungerande massa saker, jättefula 16" fälgar varav en trasig, däcken helslut, dåligt acgassystem, mm, mm. Nu har jag bytt kamaxlar, vippor (en hade ramlat ner) Bytt tändkablar rotorer, fördelarlock, alla bränsle och vacumslangar, kollat igenom alla kontakter, bytt gummin på insug, gått igenom spjällmotorer. Lackat huv idag, Den är i toppskick invändigt men behöver en polering utvändigt. Nu fattas bara drömfälgarna, Breyton Multi 19" Någon som vill sponsra? :-) | |
|
Glömde länken till fälgarna. Länk |
|
|
Snygga fälgar. Silver /w mirror tycker jag är snyggast, men 19" blir det bra? Grattis till ett jättejobb med bilen. Vilka kamaxlar har du monterat? Sponsra, nä jag har en egen 850. |
|
|
Vad hände med den obefintliga kompressionen på cyl 12? Den kom väl knappast tillbaka för att du bytte tändkablar? Eller var det för att vipparmen hade hoppat loss och ventilen var öppen? |
|
|
Hej Peake o Alex. Silver/mirror blir det. 19" sitter som en smäck. 8,5", 235/35 fram o 9,5", 265/30 bak. Kamaxlarna är original. Jag har en till motor stående som jag tog dem från. Jag tog ner tråget och kollade oljepump, sil och rengjorde allt. Skjöljde igenom alla oljekanaler när jag ändå höll på. Bägge kamaxlarna hade gått ner sig lite, men en nock var nästan borta på insugssidan så vippan där lossnat och ramlat ner. Därav ingen kompression eftersom det inte "kom in" luft i den cylindern då insug var stängd. I morgon ska jag byta avgassystem fråm mitten o bakåt. Fick tag i rostfria japsdämpare med dubbla fyrkantiga utblås. Ser original ut. På tisdag blir det besiktning, men jag har däck som är slut.... Skulle behöva låna friska däck tills jag köpt nya fälgarna. Jag vill ju inte kosta på däck på de fula 16" fälgar jag har... |
|
| Rostfria dämpare, av vilket fabrikat är det? Hur har du gjort med oljespridarna? | |
| Oljespridare?? | |
|
Jag antar att du menar banjobultarna till oljerören. På min var dessa inte lösa som händer ibland, men de små hålen var igensatta med "koks" troligtvis därför att någon tidigare ägare hällt i en renande olja som gjort att koks, mm lossnat i oljekanalerna efter filtret och sedan fstnat i de små hålen. Jag har låst bultarna med Loctite skruvlåsning, ej med låstråd. Jag sträckte upp kedjan till oljepumpen lite och även kamkedjan, sedan "nollade" jag kammarna. Dvs, ställde in timingen perfekt. De här motorerna är väldigt känsliga för olika timing på kammarna. När kedjan slits så släpar höger kam efter mer än den vänstra och då går inte motorn lika fint. Detta MÅSTE man ha två verktyg för att låsa kammarna och ett verktyg för att låsa vevaxeln (hål i svänghjulet). |
|
| Å där trillade poletten dit!! | |
| Min pollett också. Det är en fascinerande konstruktion; denna M70. | |
|
Besiktade idag. en 2:a på spindelled, det var allt förutom däcken och torkarna då, men det visste jag ju. Avgasvärden perfekt, HC 069! Co 0,3 Co/2500 0,0 Nu kan jag rulla och fixa resten. Fabrikat på ljuddämpare? Ingen aning, köpte dem på nätet förra året. Låter en aning mer än original, helt perfekt. |
|
|
Torkarproblem! Jag får inte igång torkarna. Har kollat motorn, Ok. Relän, Ok. Spaken verkar ok. De är helt döda. General module??? Någon med tips? |
|
|
Säkringar? //Peter |
|
| Jag har haft ett liknande problem. Det var pumpen till spolarvätskan som gått sönder och läckte och kortslöt. Då gick också säkringen. Enkelt löst genom att byta pumpen sen funkade allt kanon. | |
|
Har kollat allt detta och spolarna funkar. Det är flera säkringar som måste vara hela för att det ska funka. När jag läser schemat så styrs reläerna av General module via Relay module. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.