AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.014

X3 20d eller 520d?

Jag står inför att beställa en ny tjänstebil och väljer mellan X3 20d och 520d Touring och behöver hjälp. I familjen är vi 2 vuxna + 2 barn (båda i bakåtvända barnstolar).

Huvuddelen av tiden i bilen tillbringas i stan eller på landsväg, en del motorväg. Tror inte jag har så extrem användning av xDrive mer än för att känns mig extra säker på dåligt plogade vägar. Kör 2000-3000 mil per år.

X3 20d
Automat, Sportpaket, Skinn/tyg, Sportstolar, 18”, Servotronic, Dynamic Damper Control, Drag, Dieselvärmare, HiFi, Rattvärme, Tonade rutor, ConnectedDrive

520d
Automat, Sportpaket, Skinn, Sportstolar, 18”, Drag, Winter Pack, Dieselvärmare, HiFi, Rattvärme, Tonade rutor, ConnectedDrive, Instrumentkluster utökat. Ev. Dynamic Damper Control (åsikter??? bra eller dåligt?).

Prismässigt skiljer det några hundralappar för mig då X3 är lite dyrare i inköp. Är det värt lite mer pengar?

Tidigare (och av BMW-säljare) har jag hört att BMW X3 ska vara lite plastig och inte så välbyggd som 5-serien. Stämmer detta?

Upplever att jag sitter väldigt bra i båda bilarna, men ni som har dessa bilar, något tips? något jag missat i konfigurationen ovan?
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
520 har bättre komfort och kvalitetskänsla (imho) och erbjuder något mer plats. Specen ser bra ut, men om det finns utrymme så skulle jag ta ambient light också samt comfort access vilket ger "fotviftsöppning" av bagageluckan (du kommer förstå storheten i detta när du slipper sätta ner väskorna/kassarna i snöslasket för att öppna bagaget) Solskyddsgardiner i bakdörrarna är bra med småbarn och BMW:s toning är rätt ljus så ibland är båda bra att ha.

Beroende på färg så hade jag också valt antingen shadowline eller ind alu line då båda ger högblanka b-stolpar vilket är oändligt mycket snyggare än de mattsvarta som annars är standard, särskilt med tonade rutor.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag är så klart part i målet, men jag skulle säga att X3 20d är det ultimata alternativet för en familj med två småbarn. Det finns klart tillräckligt med plats för två barn i barnstol. Att bilen dessutom på SUV-vis är högre gör det skönare för ryggen att lyfta in småbarn i barnstolar. Den högre sittställningen brukar dessutom uppskattas av både fru och barn. Dynamic Damper Control gör att komforten blir utmärkt. Samtidigt är den rolig att köra (för att vara en SUV). Vidare är den hyfsat snål. Med LCI har den dessutom blivit snäppet snålare – och snyggare! Fyrhjulsdriften får du på köpet. Välj X3!
be
113
begell
X3 30e -20
Vi har X3 men jag har kört 5:an. 5:an klart bättre landsvägsbil, i varje fall dagtid. Om du irriteras av mötande halvljus på natten är alltid en högre bil bättre. Familjebeskrivningen antyder att du ännu ej är gammal och stel, om så vore fallet vinner alltid insteget i X3.
Har inte sett X3 LCI, men pre-LCI imponerade inte på mig. Kändes väldigt billig mot för 5 Serien. Såg svetsar i tröskeln typ.

Dock en bra koncept, en suv som verkar smidig. LCI ser riktigt bra ut, men rymden och kvalitén i en 5 serie ska inte jämföras i mina ögon.
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Jag skulle välja 520d utan tvekan.

Tycker komforten är betydligt bättre, kvalitetskänslan likaså.

/gustav
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Varför inte en 520d xDrive?
Sp
5
SpiffBB
X5 - 12
X3 är i mitt tycke klart bättre efter LCI:n. Personligen tycker jag att 5:an känns äldre än X3:an på ett dåligt sätt men som tidigare skrivet så är de så pass olika bilar så kolla på båda själv.
520d xDrive hoppar upp ytterligare lite i pris och förmånsvärde för mig och är därför inte aktuell.

Har varit och provkört ordentligt nu och med all sannolikhet kommer det att bli en 520d. När jag körde 520d (med m-sport) upplevde jag den mycket lugnare på landsväg och bjöd verkligen på körgädje. Jag gillar verkligen X3 också i det att sitta lite högre och ha mer översikt, men med 520d i minnet upplevde jag X3 som mer buskig och inte alls lika behaglig på landsväg och då blev valet lätt: 520d

Nu kommer nästa utmaning, att ordna med en bra spec. något man absolut int ska missa utöver det jag skrivit ovan?
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Det jag har svårt att tänka mig att vara utan är:

1.) Adaptiva farthållare
2.) Backkamera
3.) Eluppvärmd ratt
4.) Extra eluttag

Vämligen Näckrosen

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.