AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.170

Dilemma inför hösten/vintern. 320D -10

Har ett dilemma inför motor/kupévärmar säsongen. (finns inget kupévärmaruttag fördraget i bilen)

I mitt garage sitter det 6Amp säkring vilket ger mig 1320w att spela med (går ej att säkra upp).

I min bil sitter det en motorvärmare med cirkulationspump på hela 1kw ( 1000w ), den kopplas rakt in i väggen genom att öppna huven. Till dilemmat, orkar inte sätta mig i en svinkall bil denna vinter igen utan vill köra kupé värmare på någon smidigt sätt tillsammans med min motorvärmare.

Som ni förstår så räcker inte säkringen till att köra både kupé och motorvärmare samtidigt.

Det ända alternativet jag kommit fram till är att sätta en grendosa i vägguttaget , på denna dosa sätta två timers som kör tex kupevärmare i 2h för att sedan slås av och köra motorvärmaren dom sista ca 20min innan avfärd (motorvärmaren behöver endast 15-20min vid -25* för att uppnå 40*c på kylarvattnet).

Detta blir dock en väldigt "osnygg" lösning med två sladdar ( kupé sladden ut genom glipa i rutan? ) och sedan motorvärmar sladden ut genom huven.

Lurig situation... Finns det fler lösningar / förslag ?
Dr
362
Drib
325i-08
Jag förstår inte din effektkalkyl. Kan du utveckla hur allt är avsäkrat? Är det ett 230V uttag?
Dr
362
Drib
325i-08
Sorry. Jag läste fel.
Nä, det blir ju svårt att gå mycket högre.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Varför kör du inte bara befintlig värmare 1 timme?
Då kommer ju varmluft omedelbart vid start och bilen är lika varm som eftrr körning med kupefläkt på 30 sek.

Eller är det den modellen som slår av vid 40 grader du har? Byt termostat.

Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Är det Automat eller Diazed säkring?
(Gissar automat då du inte kan säkra upp)

Om du inte kör värme dygnet runt ska/borde en 500W kupefläkt gå fint. Det är ju lite marginal på säkringar. Framförallt Diazed.

Overkill: Fick lov att googla då minnet är kort. Men vid 1,13 ggr märkströmmen löser en dvärgbrytare inte överhuvudtaget. Eller ja, 1,12. Vid 1,13 ska dom lösa på 1h. Så 1,12*6=6,72.
1500/230= 6,52A.

Så det borde gå fint, lovar dock inget. :P
Har du otur ställer pumpen och själva fläkten till det lite. Jag skulle dock testat. Sen är ju 500W rätt klent men.
Är det Diazed kan du säkert köra närmare 1800W nån timme utan problem, än om det kan bli lite utmattning så det går åt nån säkring per år. Observera att jag gissar vilt dock.
Ni
966
Nip
320i-04
Det skall väl inte vara något problem att effekreglera från uttaget - typ som man gör med dimmer för ljus o liknande.

Borde funka. Det blir ju inte 1kw då, men blir varm med lite längre tid.
Värmeelement av den typen är mycket simpla.

Mätare av effektuttag är billiga också, en hundring eller så på clas olsson. Så kan du mäta och slipper experimentera så mycket.
ma
7.450
marin849
Mätaren från Clas Ohlson kommer dock visa fel om man "dimmrar" motorvärmaren då de inte mäter aktiv effekt ordentligt.

Jag skulle ta bort termostaten från värmaren o köra 1 h så motorn är 60C.
Skulle också säkerställa att den cirkulerar hela kylvätskan inkl kupeelementet.

Så har jag. Funkar perfekt och man slösar inte el heller (kupevärmare 3h är ju rena slöseriet då 1-2kW är alldesles för lite för att värma en bil. Nästan all energi går till kråkorna).
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Är motorn varm blir bilen varm fort
Jo motorn är varm men med min korta aträcka till jobbet (10min) så har kupén precis blivit varm o go då man väl är framme..
Vill sätta mig i en varm o go direkt :)

Än så länge är timerlösningen enda alternativet :p
ma
7.450
marin849
Lustigt. Jag får ju rejält varm luft. Är det snö ute så sopar jag av det värsta men skrapar aldrig vindrutan. Bara att starta o backa ut från uppfarten så har det smällt.
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Länk

Ställ den på 425W kan du brumma den hela natten om du vill.

Ser inte problemet? Är väl bara att testa? Är ju bättre att köra kupéfläkten lite längre isf än att hålla på växla och böka på?
Tack för länken till värmaren! Skall inhandla och pröva :)
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Gör så. Tror det kommer funka fin fint. =)

Som sagt kan man alltid köra säkringar på lite "överlast". =)
ma
7.450
marin849
Men tänk på att 400W i tio timmar (4kwh) knappt ger nån märkbar värme alls om det är kallt ute, jämfört med tex 2kW i 2h (också 4kwh).
Detta eftersom det hela tiden läcker ut värme, och säg att läckaget är 300W när kupen är 5 grader varmare än ute, då är det bara 100W som används för att öka temperaturen. Jämviktstemperaturen blir därför väldigt mycket lägre med låg effekt, och då hjälper inte lång tid.
Tack för din input i det hela, sålänge det inte är -16 i kupén är jag nöjd :)
Den borde kunna kräma upp tempen några grader iaf?:)
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Det är ju bara att testa, handlar ju inte om nå stora pengar. Men nog borde en 400W värmare göra att du når över nollan iaf. Om inte annat har du ju nästan drifttemp på motorn när du startar, så du har väl full värme efter bara någon minut.
Men Marin har såklart rätt i att det är mer önskvärt att kräma satan ett kort tag, men det blir lite svårt att göra för dig.
Har beställt efter 425wattarn som tipsades om tidigare i tråden (tack), har köpt en kabelsats för motor+kupèvärmare som jag ska koppla in motorvärmaren på.

Förhoppningsvis pallar säkringen och den dan man flyttar tilö något med bättre möjligheter så kan man uppgradera till en riktig kupévärmare.

Bilen står i en "kallgarage" länga som håller ca 5*c varmare ån yttertemperaturen så jag tror jag kommer bli fullt nöjd med 425wattarn för stunden.
ma
7.450
marin849
Aha, och då betalar du kanske inte elen heller. ;)

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Mjaa, hyra för garaget a 400kr/mån :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.