AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.805

ABS ECU E39, 1999. Vad göra?

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag letade lite igår kväll, det var en länk. Skriver det här om någon annan behöver infon.
Detta berör DSC57, hade du det? Förfarandet är troligen samma men filen heter då något annat om du har ASC (Vad den heter ser du i INPA)
Här är länken:
Länk

Vanligt när man kodar in en beggad DSC modul är att man även behöver kalibrera in stryrvinkelgivaren.

Detta skrev jag ner när jag kalibrerade styrvinkelgivaren med Tool32:

"Starta Tool32
Tryck F3
Välj att ladda DSC57.PRG filen tryck ok
Under jobs, scrolla ner till "test_lenkwinkel"
Tryck sedan på lilla gråa knappen i överkant 1x "playtecken" det är knapp 7 från vänster.
Vänta några sekunder.
Klart!"

Skicka den till www.innosund.com gick snabbt och smidigt, ingen kodning krävdes bara montera tillbaka den reparerade modulen.

Jag tror det blir bäst, lagningen blir bättre än original och den blir permanent och du har dessutom samma del som satt på bilen innan.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Nu har ABS modulen kommit tillbaka. Någon som vet var man kan få tag i nya fästskruvar? De skall ju bytas! BMW säljer inte dessa skruvar. Vanliga standardskruvar är antingen för korta eller för långa och har fel ytbehandling. Det är M4 och totallängd 25 mm gulkromaterade och TORX. Sitter de på något annat ställe på någon BMW?

Ulf
Använd samma eller köp vanliga m4 rostfria eller galvade och kapa till, gör nog inget om de är lite kortare.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Det blev syrafasta rostfria skruvar, som jag justerade till rätt längd. Insex 2,5 mm. Det gäller att dra försiktig,t då man jobbar med rostfria, då de tål mindre moment än en stålskruv 8.8 och är mycket mer stumma och bara smäller av om man drar för hårt och M4 är ju ingen grov skruv precis. Nu återstår provkörningen i morgon och jag hoppas felet är ur världen. Felminnet nollställt så bara att hålla tummarna. Tack för alla synpunkter!

Ulf
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Dags för lie feedback. Nu provkört några dagar och reparationen verkar ok. Ingen temperaturberoende. Jag använde de rostfria skruvarna som jag fick tag i och justerade längden. Så nu hoppas jag att allt är frid och fröjd för denna gång. Många bilar ständigt något fel! Tack för råden!

Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.