|
|
|
|---|---|
![]() 26 Bmw M3 E46 -03 svensksåld 1 ägare
Audi Urquattro -85 nyskick 1 ägare Audi S4 B5 Avant -01 sv-såld 2 ägare |
Hej, bilen startar ej och vi är i Furudal Rättvik, strandsatt typ. Har stått i 2 dagar och batteriet är nytt, skulle starta å märkte att hade lite kraft att starta så provade kabla igång bilen men den vägrar. Har foten på bromsen och sen vägrar läge 1 gå ner på läge 0 (SMG) Läste att man kan rucka lite på bilen så bilen hamnar i läge 0 Aldrig haft problem så det är klart nu på semestern och vad jag vet har inte något dragit ur. Tips? Batteri i nyckel? Generator? Säkring? Tacksam för all eller ingen hjälp men jag får väl bosätta mig här :) |
|
Ok, gick startmotorn igång när ni kablade eller klickade det bara? Om det bara klickade finns risken att kablarna ni använde var för klena/tunna. Jag får inte igång min 540 med standardkablar när jag vid något tillfälle var tvungen att kabla igång den. Min bil Länk |
|
Kablarna var bra, när dom var kopplade verkade det som det inte skulle vara något problem å starta. Tänkte koppla ur plus Polen över natten men nu verkar det som det är inget batteri alls som om larmet dragit ur batteriet. Får kolla mer imorgon men just nu känns det inte så kul. Får väl eventuellt bärga bilen till närmaste Bmw verkstad som är i Falun :) |
|
Då fattar jag det som att motorn gick runt när ni kablade men tände inte? |
|
|
Om det vore batteriet och kablarna var tillräkligt tjocka/grova så borde bilen startat. Är inte klassikern som drar ur batteriet fläktmotståndet? |
|
Decoy_81 Nej motorn gick ej igång å SMG läget står på 1. Återkommer imorgon å ser om jag kan få lite hjälp här men uppskattar hjälpen. Brukar ej fråga om hjälp |
|
Jag hade samma fel för flera år sedan. Den gången var det så enkelt som att givaren till bromspedalen strulade lite. Enligt Bmw så går det inte att lägga SMG-lådan i neutral om inte bromspedalsgivaren indikerar att bromsen är nedtryckt. Så här står det på ett engelskt forum: Don't touch the brake! Turn the key and open the switch. Press the brake. While holding the brake move the lever to neutral. WAIT!! don't let off the brake Wait until the 0 flashes. If not, turn the key and shut off the ignition (Don't move the lever out of neutral) Step off the brake. Open the switch again, and press the brake. The neutral 0 should flash. If not, you really have an SMG computer problem. Most of the time, it's driver error. It happened to me at the beginning, until I learned to always press the brake and wait for the 0 before attempting ignition. |
|
| Ok lycka till | |
Verkar som det är något med larmet, eller kan det vara batteriet i nyckeln. Kopplade av plus polen på batteriet å lät det vara av. Kopplade på, låste upp bilen å starta som vanligt. Låter bilen vara olåst just nu. Tacksam för hjälpen, landet å begränsad surf. |
|
Liknande hände mig när jag var på Max i grannstaden. Problemet va alternatorn, lämnade in bilen på verkstad och 10 000:- senare så funkade den! Har du någon som kan göra detta jobb åt dig samt att ni köper komponenterna från ebay(samma fabrikat fast kostar 2000:- istället för 6000:-) så blir det inte lika dyrt. |
|
Isty, ok. Tack. Får lugna mig till måndag å förhoppningsvis kan jag åka ner till Bmw i Falun å läsa av felkoder men har uteslutit några problem. |
| Har du originallarm? Batteriet i nyckeln har inget att göra med om den startar eller ej det går bara till fjärrlås. Startspärren fungerar genom att man har ett chip i nyckeln som kommunicerar med en antennring i tändningslåset. Det behöver ej något fungerande batteri i nyckeln. | |
Ja har orginallarm. Ok tack! |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Lyssna om SMG pumpen startar när du öppnar med fjärren. Om inte så är det "Salmon relay" Att du inte får ur läge 1 tyder på det. Byt det "ändå" kostar bara runt en hundring. Mät batteriet och kolla vilospänning. BMW är allergisk mot låg spänning. Även o batteriet är nytt så ärdet ingen garanti -. även om du kopplar en extern källa till. Lossa polerna och tag dem mot varandra - det nollar allt. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Hur gick det? Alltid roligt med återkoppling. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
lite återkoppling :) ledsen för sent svar men stort tack för all hjälp här! Bilen har fungerat bra å kört några hundra mil sen dess och helt ärligt vet jag inte vad jag gjorde för fel när den inte startade men det verkade som givaren inte kände av att jag tryckte ner bromspedalen och därmed inte ville smg gå ner på 0. Gjort rent och sen dess inga problem. Hur som helst, stort tack till alla er som skrivit, tills nästa gång :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.