|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Undrar om någon chippat sin 525d F10/F11 den 6 cylinders med 204 HK. Motorn ska vara identisk med 530d men automatlådan ska visst inte klara av så mycket som 530d lådan ? Har någon gjort en optimering på sin 525d eller kan lämna synpunkter och vad ni gjorde osv hade Jag varit väldigt tacksam för det. Har någon haft problem med sin automatlåda efter optimeringen ? Fick förslag av svensk motoroptimerong SMO såhär skrev han : Vridet hamnar på ca 550 nm och de är specad till 500. Priset är 6900 kr Ökar från 204hk/450nm till ca 300hk/620nm(550 automatlåda) Kan detta vara rimligt och pallar lådan trycket må tro ? BMW = BRING ME WOMEN | |
|
Hej, 525d med 3,0 är tacksam att trimma och det finns lite olika tillvägagångssätt. Angående uppgifterna från SMO stämmer de säkert för den manuella men för automaten kommer de aldrig få ut 300 hk om de sänker vridet till 550 Nm, då ligger de troligen på c:a 250 hk, en 530d med 245 hk ligger på 540 Nm och det är bra att ha som riktmärke. |
|
|
550 nm från 3830 varv och uppåt ger 300 hk eller mer. Så visst är det möjligt. Flåklypa |
|
|
550 nm från 3830 varv och uppåt ger 300 hk eller mer. Så visst är det möjligt. Flåklypa |
|
|
Delade meningar ser jag :) Många som erbjuder trimning men man vill ju gärna att lådan också håller då En begagnad till F11 kostar runt 30-40 K plus arbete. Någon som gjort en trimning på 525d med 3.0 motor och kan skriva lite kanske ? BMW = BRING ME WOMEN |
|
|
En god vän till mig optimerade sin 525D med autlådan. Blev verkligen en helt annan bil. Körde ganska aggressivt i knappt 2 månader och lådan rasade. Håller gör den väl kanske, men man får nog köra med lite förnuft. |
|
|
Hej, Jag gjorde det på min F11 525d automat. Den lämnades in på BSR som projektbil. En vecka senare var bilen som en ulv i fårakläder! Min bil hade gått ca 8000mil när det gjordes! Jag körde ca 600mil och körde med förnuft! Kan hända att jag gjorde några rödljuskörningar men mestadels av kraften användes på landsväg och på motorväg (tyska Autobahn). Inga tendenser till problem alls! BSR tar ut 304hk och 623nm med sitt trim! Det "ända" jag märkte var att den ställde ner laddtrycket rejält om det var varmt och man tokaccelereade på motorvägen (heatsoak). Men då var det 35grader ute. Körde ifrån bla BMW 530, Porsche Carrera 4s, Nya Camaron mfl på landsväg/motorväg, från 80-200+ gick den hutlöst fort! Mitt tips, gör det, kör varsamt och det håller! Jag pratade med ZF som tillverkar lådorna, deras svar var att lådan klarar ca 10-20% mer än angivet egentligen. |
|
|
Hej, Jag gjorde det på min F11 525d automat. Den lämnades in på BSR som projektbil. En vecka senare var bilen som en ulv i fårakläder! Min bil hade gått ca 8000mil när det gjordes! Jag körde ca 600mil och körde med förnuft! Kan hända att jag gjorde några rödljuskörningar men mestadels av kraften användes på landsväg och på motorväg (tyska Autobahn). Inga tendenser till problem alls! BSR tar ut 304hk och 623nm med sitt trim! Det "ända" jag märkte var att den ställde ner laddtrycket rejält om det var varmt och man tokaccelereade på motorvägen (heatsoak). Men då var det 35grader ute. Körde ifrån bla BMW 530, Porsche Carrera 4s, Nya Camaron mfl på landsväg/motorväg, från 80-200+ gick den hutlöst fort! Mitt tips, gör det, kör varsamt och det håller! Jag pratade med ZF som tillverkar lådorna, deras svar var att lådan klarar ca 10-20% mer än angivet egentligen. |
|
|
Ser att tråden vaknat upp igen, ser även att den innehåller lite felaktigheter, Flåklypa anger att det visst går att plocka ur 300 hk med ett vrid på 550 Nm vid 3830 rpm vilket är helt rätt rent generellt och i teorin men i detta fall diskuterar vi en 525d med 204 hk som når sitt maxvrid betydligt tidigare. Detta medför att om man teroretiskt kunnat pumpa ur 550 Nm vid nästan 4000 rpm (vilket inte går med originalturbon) skulle den ge 7-800 Nm vid 2000 rpm om man tar hänsyn till original vridmomentkurva vilket i sin tur leder till haveri av växellådan som då leder till svaret på grundfrågan i tråden. Men uppenbart är att väldigt många har trimmat sina 525d och de svarar bra på det, skulle vara intressant att få mer info om Jupiters kompis bil? Hur många mil hade den gått? Vad var det som gick sönder i lådan? Vem hade trimmat den? |
|
|
Tjena! NordicX: Enligt min vän hade han blivit lovad ca 330hk/ ca 600NM Den hade gått ca 9500-10000mil. bra servad Trimmades av GDM Performance i Hyllinge. Handlar inte alls om smutskastning, har fått höra av vissa att han faktiskt är bra det han gör. Tyvärr höll inte lådan. Sen om det beror på körningen eller inte det vet man inte. Jag var väldigt skeptisk till att lådan skulle klara av vridet, men enligt GDM skulle det inte vara några konstigheter. Edit: OBS, lådan gick ej att renovera, var tvungen att sätta i en ny låda. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Köp en M550d istället slipper ni trimma ;) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.