AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.739

Bmw 728IA -99, rycker, misständer, svag och växlar ibland märkligt

Ol
35
Olle J
Bmw 728IA -99

Saab 900 Turbo -82
Saab 9-3 -98
Nu behöver jag tips och idéer.
Egentligen börjar hela historien förra sommaren när jag under några tillfällen märker att bilen i motorvägsfart börjar vibrera på högsta växeln. Vibrationerna försvann när jag gick över i sportläget på lådan. Funderade på om det var nån slags misständningar och byter stiften (som behövde bytas). Vibrationerna kvarstod dock. Sökte på forumet och tyckte symptomet stämde bra på utsliten turbin. Valde då att på vinst och förlust byta olja och filter i växellådan. Provkörde och lyckades inte återskapa vibrationerna. Tyvärr misslyckades jag med att få tråget tätt, men då var det höst och dags att ställa av bilen.

För ett par veckor sedan plockade jag ner tråget igen och bytte tätningen, och ytterligare c:a 4 liter olja. Tätt blev det och vid provkörning gick bilen fint och lådan växlade utmärkt. Lastade bilen med semesterpackning och drog ut på motorvägen 50 mil söderut, och nu började problemen.
Redan efter 2-3 mil gjorde lådan en märklig växling mellan 2:an och 3:an. Under resan fortsatte bilen med ryckningar i jämn fart. Även i lättare uppförsbackar hade bilen märkbara problem att orka hålla farten, även när den inte misstände. Lite oklart om det var för att motorn är svag eller för att växellådan är obenägen att växla ner, eller en kombination?
Upplevde att problemen med ryckningar/misständningar av någon anledning var mindre om man körde lådan i manuellt läge, så fortsatte resan i lugnt tempo. Misstänkte då att jag på något sätt misslyckats med oljebytet i lådan och att den höll på att ge upp.

Under den vecka jag var bortrest körde jag bilen vid några tillfällen och tyckte då att den växlade utmärkt när den var kall till halvvarm. Hann nog aldrig komma upp i arbetstemperatur. I slutet av veckan började nya fenomen uppträda. När jag startade motorn gick den något orent och svajade något på tomgång. Vid gaspådrag tvekade den kraftigt och tände i insuget ett par gånger. Vid varm motor fungerade den ungefär som tidigare. Körde hem i mycket lugn fart, nu i sportläget där den av någon anledning fungerade mindre dåligt.

Hemma kopplar jag in min serviceåterställare (Peake) som också kan hitta och nollställa felkoder. Hade några felkoder som jag nollställde. Efter en kort provkörning (nu gick bilen felfritt!) fanns felkoderna E3, E4, CA och CB kvar. Dessa säger "02 sensor control limit, Cyl # 1-3, 4-6" och "02 sensor adaption limit, Cyl #1-3, 4-6". Googlar lite på det och det tipsas bl.a om sök efter vakuumläckage. Har letat lite både visuellt och med startgas, men utan resultat. Nu upplever jag att bilen går sämre och sämre för varje start och bilen går väldigt illa vid kallstart.

Sammanfattning felsymptom:
-Upplevs ibland svag/orkeslös, misständer i motorvägsfart.
-Obenägen att växla ned i motorvägsfart.
-Misständer/oämn gång vid kallstart (c:a 60 sekunder)
-Felkoder E3, E4, CA, CB
-Visst avgasläckage, troligen någonstans vid torpedväggen (detta har dock funnits redan när bilen köptes och inte direkt blivit värre. Bra avgasvärden vid besiktning)
-Tyckte igår när jag bytte bränslefilter att bränslepumpen lät ansträngt, men det kan vara bilhypokondri.

Bytt senaste två åren (0-500 mil):
-Tändstift
-Slangar vevhusventilation
-Insugsbälgar och luftfilter
-Bränslefilter

Bilen har precis passerat 22000 mil.
Så, vad ska jag nu göra? Finns det något vettigt att felsöka/byta innan jag lämnar in den?
-Kamlägesgivare?
-Vevaxelgivare?
-DISA?
-Spjällhus?
-Tändspolar?
-Lamdasensorer?
-Katalysator?

Olle
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad har du gjort felkodsavläsningen med?

Känns som du bör läsa med något system som är mer BMW-inriktat som t ex. INPA eller Carsoft.

Kan vara tändspolar, kamaxelgivare eller något annat....

Vilka stift monterades?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
glömde:
Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ol
35
Olle J
Bmw 728IA -99

Saab 900 Turbo -82
Saab 9-3 -98
Var en sån här jag köpte: Länk
Funkar att återställa service, men i övrigt kanske begränsad. Har sökt runt på INPA och Carsoft, BMW scanner och annat, och det verkar vid en snabb anblick vara en djungel. Finns det något bra tips på apparat/mjukvara att rekommendera?

Bilen har gått 22000 mil.
Stiften är NGK BKR6EQUP, om jag skrivit rätt i min excelfil.

/Olle

Olle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.