|
|
|
|---|---|
|
ska sätta dit gula koni å har skruvat ner de gamla fjäderbenen men förstår inte hur f#n ja ska få isär dämparna för att sätta i de nya. eller e de så att ja har fått fel grejjer? mina koni är utan fjädertallrik och infestningspunkter. eller är det överhuvudtaget möjligt att få isär ett original fjäderben på en m3 e36 coupe 93a larsson -m3 93- | |
|
när du har fått loss hela fjäderbenet inklusive övre fjädertallriken, ska du skruva loss tallriken från den gamla stötdämparen. som du sedan monterar på den nya. tallriken sitter lätt med den enda muttern i änden på stötdämparaxeln. jag har precis gjort det fram.. lycka till |
|
|
menar du att hela stötdämparen är gängad längst ner i fjäderbenet? alltså att man ska skruva ur hela dämparen larsson -m3 93- |
|
|
NEJ... inte hela axeln.. om du tittar på den delen som satt uppe i motorutrymmet så finns det en platta högst uppe i den änden som du kan snurra på.. i mitten på den sitter en plastpropp som du pillar bort med en skruvmejsel, under den proppen så finns en mutter (storlek 22 hylsa passar på den) lossa den muttern så kommer hela kitet att ramla isär.. Du har väl 3st skruvhål i nederdelen på stötdämparen ? Jag mailar över en PDF fil till dig som visar hur mina ser ut, så kan du titta efter hur de ska vara.. Mina är SACHS dämpare men de ska väl se likadana ut.. Eller är det så att jag missuppfattar dig det kanske inte är samma sak vi snackar om. |
|
|
Tjena igen! Problemmet är fixat (hittade anvisningen från koni hehe). Var nog inte riktigt samma sak vi menade! ja hade alltså fått loss hela fjäderbenet utan problemmet va alltså att få ut dämparen ur fjäderbenet. Hursomhelst så va lösningen att man skulle borra hål i bottnen och sedan såga av toppen på fjäderbenet så att den gamla dämparen ramlade ur fjäderbenet efter det så va de bara att sätta i konidämparna och skruva fast de i bottnen. Tackar för hjälpen iallafall! Orkade inte köra klart ikväll så ska skruva på fjäderbenen imorgon. Kan ta lite foton då om du vill se va mitt problem va tackar för hjälpen iallafal! larsson -m3 93- |
|
|
Ok.. verkat skumt att man ska behöva SÅGA av saker.. men men får du det att passa så är det ju ok.. Jag tittar gärna på vad du menar sedan när du är klar.. |
|
|
Skillnaden är att Konidämparen är en insattsdämpare som skall in i orginal fjäderben. Sachsdämparen är ett nytt fjäderben. Och att Konidämparen är en bra justerbar dämpare (förf, anmärkning) ;-) Har sånna själv nämligen..... De som kan, kör. De andra putsar.... ....och livet är för kort för att inte använda sina grejer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.