AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.367

Hjälp Hjälp!Transmission faulty. Bmw 520, e60. 2008. automat

Nån som kan hjälpa mig, är utomlands o fick den medelande på idrive ,
Transmission faulty
Drive moderately.possible to continue journey.reduced acceleration.have checked by naerest bmw service.
Tack!!!!
Spontana frågor;

1) Under vilka omständigheter dök felet upp? Under körning, första starten på morgonen?
2) Var är du? I stora delar Europa borde finnas mycket bra möjligheter till service / felsökning.
3) Antar att du startat om bilen, dyker felet upp igen?
Nu är jag i Sverige,bilen varit på Bmw verkstad,dom hittar inte fellet,dom rekomenderar olje byte i vexellåda,men dom är inte säkra om fellet är borta efter oljebyte.Dom vill ha 8200 för oljebyte.
Bara 8200!!!? Oljan går ju minst på 1000! Att denna excellenta verkstad sen inte vet vad den gör, eller kan garantera resultat, ingår i servicen... Den kostar! Herregud...

Försök någon annanstans, om bilen inte är föremål för någon sorts garanti!

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, förvisso lär oljan kosta mer än 1000 kr (om du köper den av BMW), skulle tippa på att de tar ca 300 kr/litern eller så.

Nu vet jag inte vilken olja du har, men de flesta oljorna går att köpa för en bråkdel av det - köpte en 20 litersdunk med Mobil LT71141 som kostar ca 300 kr/litern hos BMW - betalade ca 1500 kr inklusive frakt från Tyskland.

Är det den oljan du behöver, har jag olja kvar som du kan få köpa till "rätt pris"! ;)

Men 8-10 000 kr för ett olje/filterbyte i en automatlåda är inget annat än ocker, om det inte innefattar en totalrenovering av lådan...

Med vänlig hälsning
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo, jag menade bmw:s självkostnad för oljan, som säkert inte ens når 500kr-strecket.

Det finns två kategorier av uppkörda kunder. Först den trogne kunden, som litar på sin vanliga verkstad och - suckande, men utan att ifrågasätta - betalar.
Den andra kategorin är den okände kunden, som kommer in för en konsultation och begär ett pris. Då blir det obönhörligen GDSGD. Utan garanti, dessutom.

/Lennart
Undrar vad menar BMW med "" underhållsfria vexellåda med livstidlängd olja""borde inte Bmw stå för reparation eller oljebyte, hur länge bmw har garanti på sina vexellådor, nån som vet??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.