|
|
|
|---|---|
|
Vet nog redan svaret på frågan då bilar från årsmodell 93 och uppåt väl har växellådan med i motorns avgascertifiering. Men det har inte blivit nån uppdatering i regelverket på senare tid? Skulle väldigt gärna vilja ha manuell låda i min E38 då jag avskyr automatlådor. Det är ju ganska många i USA som byggt om sina till manuell låda men deras regelverk är nog inte lika kinkigt kring det. Ombyggt fordon vet jag fungerar men då åker man på att byta motor, bromsar m.m. Visst skulle det va kul med en S62:a i den men det drar iväg i pengar rejält. Så är det kört eller inte? Delvis avgörande för om jag behåller bilen på sikt. | |
| Jag tror att du redan besvarat frågan själv - från och med ett visst år så ingår växellådan i helbilsgodkännandet och då är det inte möjligt att ändra. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag kan köpa din 740 så får du leta efter en manuell istället. ;) |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tyvärr har ni helt rätt. Om bilen är registrerad (tagen i bruk) 1993-01-01 eller senare så måste man ha ett avgascertifikat om man byter mellan automat/manuell :-( Tyvärr finns inga närliggande planer att ändra detta heller. De ändringar som man försöker införa (skriv gärna under listan) är att ändra reglerna för maxeffekt för amatörbyggda och ombyggda fordon (då dessa regler är ålderdomliga och motarbetar användandet av nya mer effektiva dvs miljövänliga motorer). Däremot undrar jag hur länge brytgränsen 1993-01-01 ska hålla i sig. Om ett par år är dessa bilar 25 år gamla och hur många av dessa årgångar körs regelbundet och om vi sedan lägger på att hur många kommer någonsin kosta på att konvertera växellåda på en sådan bil - miljöpåverkan måste ju bli minimal. Vi pratar om skillnaden mellan att byta typ av växellåda (bilen kommer ju att rulla och konsumera bränsle oavsett), inte att ta bort en bil helt och håller av vägen och ersätta med kollektivtrafik. Men troligtvis är brytgränsen mer byråkratisk än praktisk, så den lär nog finnas kvar ett bra tag... Tyvärr... |
|
Westersund: finns ju inga faceliftade manuella E38:or så det blir svårt :) Men jag får väl köpa en M-bil istället om man ska ha lite körglädje :) Okej det var som jag anade. Kan känna att det kanske är lite onödigt strikt. Rimligen blir det ju mindre avgaser av att ha en manuell låda i min då den förbrukar mindre bränsle då. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Nej, tyvärr så är det så. Köp en M-bil du, det är det värt. Du kan ju alltid köpa en äldre för att kunna entusiastförsäkra den, då blir det inte så farligt dyrt överlag. Eller köpa en äldre manuell 740i och facelifta den själv. :) |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag håller med dig Turbovin om att det känns lite för stelt och strikt. Då kan de ju lika börja införa regler såsom att man måste avgascertifiera om sin bil om man monterar och kör omkring med en takbox jämnt och ständigt. |
|
728i och 725tds finns facelift och manuell. Det finns till och med en enda Imolarot II 728i med M-Sportpaket! Möjligtvis kan du köpa en 740iA facelift utomlands och byta låda innan regbesiktningen och på så sett få en laglig 740i/6 E38 Facelift i Sverige. Mvh Stephan |
|
| Nåja det är inte så att jag älskar E38 över allt annat, min är ju lite speciell känner jag bara men det är den sista lilla pusselbiten som stör. En 728 går ju fetbort i varje fall :) Får väl leva med den ett tag till. | |
| Gaah din e38 är så fet helt klart spekulant vid ev försäljning : ) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.