AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.362

BMW E39 -97, Nivåreglering

mr
11
mrp3rsson
BMW 528I TOURING
Hej, har kollat runt på ett antal olika forum på nätet efter en lösning på mina problem rörande nivåregleringen på min E39a. Tidiga symptom som jag stött på stämmer in bra med andras beskrivningar, nivåregleringen inaktiverades ibland vid minusgrader. 30 minuter i garaget och allt var frid och fröjd.

Men en dag fick jag felmeddelandet, så jag körde in bilen i garaget för upptining i vanlig ordning. Men, 30 minuter blev en timma, och en timma blev ett dygn. Ingen skillnad! Så jag plockade isär all inredning i bagaget för att lokalisera alla delar, men visste först och främst inte riktigt vad jag skulle leta efter. Jag gav upp.

Bilen stod nu i botten höger bak, så körde jag i säkert 2 veckor. Men så plötsligt en morgon vaknade jag, och bilen stod helt rak. Jag trodde fan inte mina ögon, så jag gick ut och startade bilen för att se om felmeddelandet var borta, mycket riktigt inget felmeddelande att se. Jag förstod, och förstår än inte riktigt hur det gick till. Men jag har en teori, tillskillnad från tidigare dagar så hade det under natten snöat blötsnö säkert 5-6 centimeter, kan det ha varit tillräckligt med tyngd för att sensorerna skulle reagera? För jag har mig veterligen ingen annan aning på hur det gick till.

Det var lite historik, men nu är problemet åter. Samma sak, meddelandet "Self level susp inact" står på displayen i tid och otid, och i och med att det är sommartider kan jag inte skylla på kylan (även om det inte är en kanonsommar) ;). Än sålänge har jag bara hunnit ta lös bakhjulen och kollat så att "sensor-armarna" sitter på plats.

Det jag läst om och ska kolla:
-Säkringarna
-Läckor i luftbälgarna.
-(Smörja upp sensor-armarna?)

Sedan funderar jag även på att lasta bilen tungt för att se om den reagerar, om snön kunde det (kanske) så kanske det fungerar?

Någon som har några fler tips?

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Mycket vanligt är att det läcker ur bälgar. Hänger den på båda sidor är det väl osannolikt att de går sönder samtidigt förstås. Annars brukar det vara kompressorn som felar. Finns ett ventilpaket på den som kan strula. Sen kan det också vara kablaget från givarna som gnagts sönder då det är draget på ett lite klantigt sätt. Men börja med att kolla säkringarna och kablaget till givarna. Såpavatten kan man också använda för att hitta läckor. Ett diagnosverktyg som kan felsöka nivåregleringssystemet och kan köra luftfjädringen upp och ner är inte fel heller.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
mr
11
mrp3rsson
BMW 528I TOURING
Ventilpaketet, sitter det på själva kompressorenheten? Och råkar du veta var kablarna tenderar att gnagas av?

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack för svaret på mitt svar mr3rsson ;-)

Ventilpaketetet sitter på kompressorn. Kablarna gnags av mot rörliga delar i bakvagnen, du ser om du tittar. Jag har inte varit med om det själv men läst om det i många trådar.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
mr
11
mrp3rsson
BMW 528I TOURING
1. Har inspekterat kablarna till givarna, såg inga tecken på skador, tog även lös kontakterna till givarna och kollade skicket på dom, såg fint ut.

2. Har kollat säkringar.

3. Prövade även "snöteorin", även om den var lite långsökt, lastade bilen tungt men fick ingen reaktion.

4. Om det är ventilpaketet som strular, vilken åtgärd är då lämplig?

5. Vet någon om reläet (nr 9 på bilden i länken) är något som brukar strula? Kändes isåfall som ett bra ställe att börja, lätt och billig att byta.

Länk

Tacksam för alla svar än sålänge!:)

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hänger den på båda eller ena sidan?
Försöker den lyfta bilen? Hör du kompressorn?
Den försöker en viss tid och når den inte rätt höjd så går den in i felläge.
Koppla ur och i batteriet så bör den försöka igen. Det borde räcka med tändning av och på också iofs.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Visa användare
10
Martin Fåglefelt
530 -04
528i Touring -00
Min hänger inte alls...men får felmeddelande...

kabelfel?

Ska kräla under och kolla snart vad som kan vara galet.. men måste byta stötdämpare fram också.. frågan är hur mkt jag ska byta. kanske lika bra att byta allt bak med?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.