AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.649

Hjälp med felsökning hög motortemp n53

ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Satt i kö o bilen varnade för hög motortemperatur. När jag stannade sa gick inte kylarfläkten och "flappsen" i fronten va stängda. Vad tror ni är felet? Termostat? Flappsen som inte öppnar eller igentäppt kylare? Vattenpump?

Motor: n53 2007. (523)
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Misstankarna går mot systemet som hanterar hjälpkylluft för kylaren.

Vilka BMW-felkoder fanns lagrade (inte de generella OBD-felkoderna utan BMW-felkoderna)?

Här kan du tex se hur jag felsökte när jag tyckte att min elkylfläkt aldrig gick igång (fastän jag tyckte att den borde göra det).
Jag läste ut felkoder, testade elkylfläkten direkt via INPA och till slut mätte upp kablaget och kunde därefter konkludera att elkylfläkten var trasig.
Länk
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Tack för länken! Det är fläkten som inte startar. Gick bra att köra hem med bilen, hamnar man inte i någon kö o står stilla så verkar motortempen hålla sig på normal nivå. Finns det någon meny i idriven där man kan se motorns exakta temperatur?

Någon som vet på ett ungefär vad en ny kylfläkt kostar till n53 motorn?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, det bör finnas en dold meny - jag har sett det nämnas i andra inlägg (vill minnas det var tex E60, F30 och dylikt).

Men absolut enklast är att ta en OBD2 BT adapter (kostar bara 299 SEK på tex Kjell & Co) och en gratis-app som tex Torque och slänga upp motortemperaturen på displayen. Dessutom kan du logga temperaturen (samtidigt med tex hastigheten) och plotta detta i efterhand i tex Excel.

Men börja med att felsöka.

Absolut första steget är ju att tvinga på fläkten via INPA. Går den inte igång där, då kan du utesluta alla andra faktorer runtomkring och börja felsöka därifrån.

Behöver ju inte vara elfläkten som det är fel på. Finns massor med andra saker som kan gå fel. Vi får utgå ifrån att motorstyrenheten iallafall försöker slå på fläkten och skickar lämnpliga styrkommandon till fläktens kontrollenhet (annars är detta också ett område man måste felsöka).
Fläkten kan ha dålig eller helt avsaknad av jord. Fläkten kanske inte får någon spänning (det kan ju bero på trasigt kablage, trasigt relä, trasiga säkringar, etc etc etc). Fläkten i sig kanske fungerar - men styrenheten fungerar inte (gissningsvis sitter dessa ihop som på min så man måste byta båda två oavsett vad som är fel). Styrkommandona från motorstyrenheten kanske aldrig når fram till fläktens kontrollenhet, det kan tex vara pga kabelbrott, dåliga eller ärgade kontakter, etc etc etc.

Men som jag sa innan - kolla felkoder också. Har man tur kan man få en liten genväg / tips om iallafall vad motorstyrenheten anser vara fel (vilket inte alltid är korrekt).

Så det är bara att börja felsöka!
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@acer84 : Fick du ordning på överhettningsproblemet? Vad var felet?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@acer84 : Fick du ordning på överhettningsproblemet innan bilen såldes? Vad var felet?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.