AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.780

Demontera slavcylinder?

Visa användare
42
Crave
528i-96
Tjena!

BMW E39 528i -96

Har råkat ut för driftstopp pga trasig slavcylinder till kopplingen. Läcker in mot lamell. Ny slavcylinder ska nu monteras men problem nr 2 uppenbarar sig då nippen från hydraulröret sitter direkt i slavcylinder (cdv är ej monterad). Nippeln är skadad och är i mjuk metall, med 11:ans nippelnyckel går det bara runt i godset, har även testat att värma utan resultat. För trångt för att få in en vettig tång.

Så någon erfaren som kan tipsa om hur man får bort en runddragen trångt sittande nippel?
Går ju att skruva bort slavcylindern, men är då rädd att skada hydraulröret/slangen som är så gott som stel.

Nippel vid nr:9 Länk

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Bästa tång i ditt läge, en så kallad
Muttertång. En gammal uppfinning
som Biltema tog upp för ett par år sedan.
Har själv jagat en sådan i åratal innan
jag sprang på den.

Mvh Jonas B
Visa användare
42
Crave
528i-96
Tack ska du ha Jonas!

Prövar denna: Länk

Återkommer med resultat!
Visa användare
42
Crave
528i-96
Tången var tyvärr tvungen att öppnas näst intill max, så hjälpte inget vidare i detta fall. Har även prövat med svetstång och att hålla slavcylindern med rörtång och godset ger med sig även då. Blir att plocka ner hela röret från pedalen och eventuellt byta ut hela vägen...
Visa användare
42
Crave
528i-96
När jag fick loss grejerna fick man bättre kraft, med svetstången löste det sig. Men när nya slavcylindern monterades och skulle luftas så hoppade den isär inuti växellådan. Fick ut delarna och plockade ihop slavcylindern. Och efter lite sökningar på realoem.com är jag ändå osäker på exakt vad slavcylindern trycker på i lådan, tryckplatta? Vad det än är så har det åkt in i växellådan och slavcylindern räcker inte ända in innan den hoppar isär helt enkelt? Någon som kan förklara funktionen och vad jag gör för att få kopplingen att återgå till att fjädra tillbaka mot slavcylindern?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.