|
|
|
|---|---|
|
Vilken ska jag välja. Kör ca 1500 mil per år, prio 1 är comfort.???? 1.Länk 2. Länk Med Vänlig Hälsning Björn | |
| F31 vinner komfortronden utan tvekan. Dock har bilen du länkar standardstolarna, vilket inte passar alla i smaken. I övrigt en vettig spec tycker jag. Hittar du en F31 i samma prisklass men med sportstolar så skulle jag välja den alla dagar i veckan. | |
|
E91an är på tok för dyr. Det finns bättre alternativ i den prisklassen, alternativ kan du hitta identiska bilar för mindre pengar. ------- //Lövet |
|
|
Tack för råden, har ingen aning om vad E91 står i eller går för, det är ju den förra motorn. Det märkliga med dessa är att E91 framstår som mer ljudisolerad, är det verkligen så??? 66db enligt transportstyrelsen mot 72db för F31. Med Vänlig Hälsning Björn |
|
|
Det enda som är densamma med dessa bilar är motorn, en 184hk 380Nm diesel. I övrigt skiljer i princip allt då det är en nyare generation 3-serie. Det som står på Transportstyrelsen kan du helt glömma då det avser utvändigt buller och det kan dessutom varit olika metoder som användes då bilarna typregistrerades. |
|
|
E91-karossen: Länk F31-karossen: Länk |
|
Transocean |
Stod inför samma val i fjor när jag valde mellan E90-11 och F30-12, bägge 320d. För mig räckte det att sätta mig i F30:n, japsekänslan var total med ultralätta dörrar och billig material. E90:n kändes som en BMW. Dock är den äldre BMW:n som du länkar till alltför dyr och gått alltför långt, jag skulle endast ta en E91 om jag fick den "fullmatad" med 2000-3000 mil i klockan. |
Buspelle |
E91 är en mycket bra bil, men F31 är tveklöst bättre i så gott som allt. Har ägt två E9X och har nu en F31. Välj F31 är mitt råd. |
|
Att epsilon: Det är märkligt om det är samma motor så står det att det skiljer 1000:- i vägtrafikskatt per år mellan dom. E91 är dyrare och har högre koldioxid utsläpp. Varför är det så???? Är det svårt att eftermontera dragkrok på F31, har gjort det på en E46 -03 en gång och det var inte särkilt svårt????? Med Vänlig Hälsning Björn |
|
| Det avgörande är väl hur mycket pengar du vill lägga ut? E91 är en riktigt trevlig bil och absolut ett bra alternativ om du inte vill slänga ut dom extra pengarna som en F31 betingar. Håller dock med om att länkade E91 känns alldeles för dyr. | |
|
Skatten styrs av koldioxidutsläppet och F31 är helt enkelt snålare (i körcykeln) oavsett om det är "samma" motor i teorin. Under skalet och i motorstyrningen skiljer det saker. ------- //Lövet |
|
|
Wigerup, vad tror du själv? För att exemplifiera: montera samma 10hk utombordare på en gummibåt respektive en Storebro så kommer både förbrukning samt prestanda skilja dem åt. Återigen, bilarna har identisk motor men i övrigt skiljer dem sig åt. Då syftar jag bland annat på växellåda, transmission, utväxling samt mycket annat. Du kan även gissa att ingenjörerna har spenderat många timmar för att optimera de officiella förbrukningsiffrorna då en ny modell lanseras. |
|
|
Jag har haft två E9x och kör nu F30 (320d). F3x är en klart mer "vuxen" bil i alla avseenden (utrymmen, ljudnivå, fjädring/chassi) så är komfort högprioriterat är F31 ett givet val. Dessutom har F3x ett klart körgladare chassi, vilket inte gör ont.... Jag har en tes, och det är att varannan generation av 3-serien är väldigt lyckad, de däremellan inte fullt så lyckade. E21 var sådär, E30 en fullträff, E36 en halvmesyr, E46 en kanonbil, E9x lite tråkig, och F3x är riktigt bra! Jag har haft allihop, och de jag trivts bäst med har varit E30 320i, E46 325Ci och så nu F30 320d. |
|
|
Att Epsilon: Är det inte samma växellåda i E9x som i F3x???? För övrigt vill jag hålla med gunnare att E46 var en kanonbil. Men, för att återgå till min ursprungsfråga så lutar det utefter era inlägg att det blir en F31.. Med Vänlig Hälsning Björn |
|
| Jag är förvisso jävig i frågan men vill ändå slå ett slag för F31. En riktigt fin bil med suverän körkänsla och ändå god komfort. Utrymmena är klart bättre än E91 och bilen är mer genomtänkt (ex placering av klimatinställning som flyttats upp i F31 så man slipper titta nedåt). | |
|
wigerup, svar nej. Personligen hade jag läst på lite om modellerna och provkört själv - inte lyssnat så mycket på subjektiva åsikter på ett forum. Finns även betydligt mer prisvärda E91 på marknaden som jag hade övervägt. |
|
|
Jag tyckte det kunde vara bra att höra från användare hur dom upplever dessa. Både fel och brister. Ursäkta om det var fel av mig. Björn |
|
|
E90 = 6 växlar, F30= 8 växlar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.