|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hjullager fram glappar. Jag kan se att det sitter bra mot navet men glappar i lagret. Har jag missat göra något? Hade inte på något fett eftersom allt är inkapslat. Undrar om de lagrats olämpligt så fettet runnit ut eller om jag gjort något fel. Skruvade bara dit det nya. Funderar på om jag ska ta det andra laget (som var tänkt till andra sidan eller kolla med bildelaronline24 först? Kan det vara kopior? |
|
|
Öppnade det andra lagret. Det ligger i en plastpåse utan antydan till något fett som runnit ut. Jag hade reagerat om det hade varit fett i det första så kan inte se att felet ligger där. De är bägge tysta då jag snurrar på dem. Bara glapp på den som sitter på bilen. |
|
|
Det lagret sitter väl med fyra skruvar!? Så om allt är rätt ditskruvat och lagret glappar, är det ett defekt lager. Vad är det för fabrikat? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
SKF! Made in Korea enligt förpackningen. Jo det är lagret har kännt på skruvarna och de sitter bra. Glappet känns med fingret mellan den fastskruvade delen och den som bromsskivan sitter på. Blir lite trött då det tog mig 6 timmar att byta. |
|
|
Jag skulle nog kontaktat SKF:s kundtjänst och frågat dem om problemet. OM det är så att det mot all förmodan är piratkopierade delar (vilket jag inte tror då jag alltid fått äkta vara från RD24 de gånger jag handlat av dem), är nog SKF väldigt intresserade av att få reda på detta... Nästa steg är väl att kontakta säljaren och fråga hur de ser på detta. Men först bör du dubbelkolla allt noga en gång till så inget är löst monterat. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har skrivt till SKF nu med data på lager och förpackning. Återkommer när/om jag får svar. Annars får jag gå på bildelaronline24. Tack för dina svar Johan! |
|
|
Jag bytte hjullager fram nyligen, men jag hade hela hjulspindeln lös (bytte framvagn), mtp hur rostiga skruvarna var kan jag tänka mig att det inte är så roligt att göra på plats. Körde med maskin, rostlösare och borste fram o tillbaka några gånger på varje skruv för att inte paja gängorna. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Utmaningen var att få loss skruvarna utan att röra fjäderbenet. Tror skallarna bakom fjäderbenet blev lite rundade i processen. Få se om de håller ett byte till. | |
|
Har lämnat bort bytet av hjullager fram då det började mullra vid färd rakt fram och högersväng igen. Efter en resa på tolv mil kände jag på lagret och det var rejält varmt och luftade bränt. Kan det spänts i båge för nu låter det illa igen? Känns lite pyrt med två lager på en månad. Den senaste efter bara 12 mil Finns det risk att det är förstört eller går det att rädda på något sätt? |
|
| Stug: Vilken bil? Fram eller bak? | |
|
E39:an Vänster fram |
|
| Då kan det inte vara "för hårt spänt" eftersom lagret skruvas dit md 4 skruvar, om man nu inte dragit den stora muttern på baksidan alldeles för hårt i fabriken, vilket är föga troligt. Bort med hjulet o snurra på lagret, det brukar gå att höra skillnad på ett lager som är på G kontra ett felfritt...Är det kasst är det bara byta igen, köp kvalitetslager typ FAG, kostar runt 800 kr. | |
|
Det är två SKF jag monterat. De borde ha hög kvalitet om det inte varit lagrade felaktigt eller något. De sitter ingen mutter på baksidan av dessa. Har bara sett en centrummutter på billigare lager. Det som oroar mig att det blev så varmt. Precis som när man bytt lager på en bil som har lösa lager och spänt muttern för hårt. Funderar på att skicka tillbaka dem till Tyskland men det blir lite dyrt att skicka 10 kg utan att veta var de kommer skylla på. |
|
|
Har du fått svar från SKF? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| SKF hänvisar till ÅF i Tyskland där jag köpte dem. | |
|
Lagret/-ena får nog plats i en "Medium" kartong Länk så det behöver inte bli såååå dyrt (jag skulle inte bry mig om vikten, har själv använt Medium till Europa men typ 8 kg... Frågan är dock hur säljaren agerar, men om du är 100 på att det är lagret (inte anliggande bromsar eller liknande) så borde det vara grönt. |
|
|
Känner eller hör inget konstigt med det demonterade lagret. Bara et visst vridmotstånd. Men det är väl rimligt på ett bytt lager? Med bägge framhjul i luften stannar det med nytt lager snabbare är det gamla som rullat i 30 kmil. Har kollat att lenkarmar sitter fast som de ska och att ok och belägg inte sitter fast på något sätt (mer än de ska). Ser ingen annan källa till mullrandet än lagren. Elle rvad säger ni? |
|
|
Har nu bytt även Hö fram och nu är den tyst! Det malde när jag körde rakt fram eller svängde till höger. Vilket antydde att det var Vänster med det var höger. Nåväl det hade suttit där i 34 kmil så det är förlåtet att de var slut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.