AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.118

Hjullager trasigt?

Sida 1 av 2
Bi
11
Bicvic
E39 528i Sedan -96
E39 540i M-sport Touring -02
Hallå, när jag kör med bilen så är det som ett vinande från höger bak. Låter mer desto fortare jag kör och avtar när jag bromsar hastigheten till typ under 50. Men direkt när jag gasar så kommer det tillbaks. Ibland låter det vooov, vooov och i högre hastigheter så viner det bara rött högt, jobbigt som fan.

Kan det vara ett hjullager?
Samt, någon som vet någon som kan eller har en bra guide på hur man fixar pixelfel på instrumentbrädan?

Bmw 540 e39
Det kan mycket väl vara ett hjullager, blir det någon skillnad i ljud om du svänger lite lätt fram och tillbaka när du kör över 50?
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Lånar tråden lite med en fråga gällande framlager. Jag har ett lågt muller som hörs lite när man kör rakt fram vid högersväng. Detta ljud försvinner vid vänstersväng.
Kan detta vara lagren på min 32 kmil E39:a?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det låter som hjullagerproblem, brukar oftast var lagret som belastas vid yttersväng som låter och är tyst vid innersväng.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
@stugsittaren
Det låter som vänster lager är dåligt på din bil.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Misstänkte det men det känns inte när jag ruckar hjulet (händer uppe och nere). Hoppas kunna köra ett tag till då det inte var så länge sedan jag ställde in framvagnen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den typen av lager blir sällan glappa utan låter bara.
Är väl bara fasta punkter som behöver lossas så ingen framvagnsinställning är nödvändig.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
10
håkan 13
LR Discovery 2,5d -93
RRC 2,5d -89
BMW 735ia -91
Cheva 2500 6,2d -91
Triumph Vitesse -63
+ en hög med ickebilar...
hej.
som Yngve säger så kan det va svårt att känna... men brukar gå att höra om man plockar bort bromsbeläggen och ev. bromsoket!! så att det går lätt att snurra hjulet!!
skälv brukar jag byta bägge!! men det finns säkert olika åsikter om det... ;-)
håkan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är väl dubbla kulbanor i dessa hjullager och då brukar de som sagt sällan glappa om de inte är totalt havererade.

Maler det när man svänger åt ena hållet är det nästan alltid dåligt lager.

Bäst är att köra på riktigt slät och fin asfalt och svänga fram och tillbaka lite - då eliminerar du merparten av vägljudet från den skrovliga asfalten/däcken.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Hittade visserligen lager från 250:- på E-bay men lutar istället åt två nya SKF-lager från bildelanonline24 för 900 per styck. Kan det vara något att satsa på. Det är väl ingen tveksamhet med ABS-ringar på dessa? Det är ju ändå lite jobb med att byta så jag vill inte göra det för ofta.
Kommer ihåg när jag köpte en billig viskofläkt (typ Volvo 240-fläktljud) för 300:- bytte tillbaka till den gamla. ;0)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har fått lära mig att när det gäller t ex. hjullager, så är det bara SKF eller Timken (och möjligen FAG) som gäller - allt annat håller inte i längden!

Så om du skall behålla bilen en tid, satsa på högkvalitetslager!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Den fyller ju bara 14 år i december så den bör kunna hålla länge än om bara rosten hålls i schack. Det får bli SKF då.
Jag hade stora problem att få rubba dämparen för ett år sedan. De sitter som berget. Fick lämna bort det till mek som monterade ur det ena på arbetsbänken för att kunna byta den länkarm som sitter direkt under och mot fronten.
Jag har för mig att någon bytte lager fram utan att ta bort fjäderbenet. Är det möjligt? Hittar det inte via sökfunktionen trots att jag letat ett tag nu. Kanske det var en utländsk sida?
Här görs det enkelt Länk
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Precis den Backard! TACK!
Då är det bara att beställa delar, Loctite (Om inte den sista bulten går att få ut). Får ju med nya till SKF-lagret så de fyra används om det bara går. Samt att få tid att göra jobbet förståss.
Är rätt nöjd att originallagren höll fram tills nu. :0) Återkommer då det är bytt.

Beskrivningen gällde dock en PRE-LCI E39. Ska titta lite hur det ser ut på den faceliftade som jag har.
Har nu tittat. Det ser lite annorlunda ut på min. Den nedre främre sitter så illa till att måste flytta dämparen 1-2 cm i alla fall. Vi får se hur medgörlig bilen är när det blir dax.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Hittade det verktyg som behövs på en LCI E39. Så här ser det ut på min också.
Abtar att det är en nedslipad nyckel som han har.
Länk

Kanske i detta set:
Biltema: Länk
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Eller i Julas set som är lite billigare:
Länk
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Ytterligare ett alternativ för bulten nere fram -- med en urtagen lång hylsa (tips från Bimmerfest)
Länk
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Har nu bytt v fram. Tyst å fin igen men det tog 6 timmar. Mycket bök att få ut de gamla bultarna. Fick baxa upp fjäderbenet lite så den bockade ringnyckeln (se tidigare inlägg) kunde användas. Alla rörelser krävde antingen förlängningsrör eller slag med slägga för att röra sig. Att sätta dit den nya var lätt som en plätt. Det kan vara rost i gängorna på de gamla bultarna som gjorde det extra svårt. De två främre (samma som tidigare) var lätta att få i på det nya lagret efter en noggrann rensning i gängorna.

Blev lite förvånad då det stod att SKF-lagren var tillverkade i Korea. Fick en tanke att det kanske var kopior jag fått. Lådan såg bra ut vad jag kunde bedöma.
SKF har nog fabriker över hela världen Länk

Jag bytte bakhjulslager på min, tror det stod made in spain på dom :)
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Det låter lugnande. Tack för länk till SKF-korea.

Det var lite oroligt ett slag efter jag bytt. Den mullrade värre än innan bytet just vid färd rakt fram. Försvann dock efter att jag spänt hjulbultarna till högerhjulet innan jag lyfte hela framvagnen. Orkade inte byta bägge innan jag såg att första blev bra. Och glömde att spänna fast h fram innan avfärd. (inte första gången är jag rädd.
Si
50
Silverpilen740
530i Touring -06
[URL=Länk

Bytte hjulager igår (fram) på e61 -06
Det var då inte enkelt... trotts fin guide så sitter allt hårt!
Se verkligen till att ha rostlösningsmedel...
Försökte även klämmaihop fjädern, men gav tillslut upp och gjode en egen lösning för att trycka ihop fjäderbenet, se bild :)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.