|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Sant, stämmer det att det gäller från 2014 eller är det från 2015? Polo är definitivt en kandidat. | |
| 2014 vad jag förstått. | |
| Alla småbilar är ju ungefär likadana och går väl en 8000 mil innan de börjar rasa så det spelar mindre roll om du köper en Polo eller Fiat eller vad det nu är... | |
| Varför skulle det rasa efter 8k mil bara för att det är en småbil? | |
|
VW Up. Annars: nya Renault Twingo, Opel Corsa eller Ford Fiesta. |
|
| Lustigkurrar finns överallt......... | |
| Givande inlägg lanab, bitter en fredag? | |
|
Vad jag menar med småbilar per definition är inte just små utan basmodellerna som säljs från tillverkarna. Golf/Polo 1.4, 1.6, Peugeot 106 etc.... Beskriver bara min erfarenhet av småbilar då dom är oftast underdimensionerade när det gäller främst växellådorna som rasar först på basmodellerna. Har haft flera Golfar, då basmodellen av 1.6 liters modellen, växellådan rasade två gånger inom 7000 mil, tredje gången renoverade jag upp lådan med GTI bultar som höll slutdrevet, varför satt inte VW bultar från början så skiten höll? Nej för dom räknade väl med att en Tant Agda på 80 år är kundgruppen som inte gasar så mycket. Peugeot har jag haft två stycken, knäckta topplockspackningar på bägge vid runt 8000 mil, undermålig kvalite i packningen istället för att satsa på rätt material från början som storebröderna har. En av mina polare som jobbar som mek på BMW berättade när han jobbade på Skoda då bilarna kom in på löpande band med rasade lådor när det gäller dom mindre basmodellerna. |
|
|
Just VAG har haft problem på de mindre motorerna (se tidigare i tråden) samt problem med deras torrlamell DSG. Det gäller dock även passat mfl som har dessa kombinationer (knappast en småbil) och inget som påverkar övriga märken. Det har ju förekommit problem med större motorer också... Att småbilar skulle vara mer drabbade än andra storleksklasser tror jag du får svårt att bevisa. Tror inte riktigt det var dessa tips TS, eller andra intresserade, var ute efter. Erfarenheter absolut men sluta generalisera. |
|
|
Vill man ha ett så problemfritt ägande som möjligt ska man köpa japanskt, helst Toyota. Kul att köra är det inte men dom håller mycket bra. |
|
|
Hyundai i10 är en förvånansvärt kompetent bil som går att få helt ny för precis över 100.000. Komforten är faktiskt helt ok, bra stolar och vettig ljudnivå. Förutom AC så brukar de ha uppvärmd ratt och farthållare och det är ju inte helt vanligt i storleksklassen. |
|
|
Då hade jag nog lagt pengarna på en i20 eler i30 tror det fanns en i20 kan kan fel där. |
|
viobebe |
Lanab:Då måste du ha haft otur... Har ägt 2 st Lupo 1.7 SDI Basis, en hade rullat över 20.000 mil och en hade gått över 13.500 mil när jag sålde dom aldrig några som helst problem, de hade varvat vilken BMW som helst när det gäller problemfrihet.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.