|
|
|
|---|---|
|
Tjena Autopower Behöver lite råd angående en 120d -08 jag funderar på att köpa. Bilen har gått en bit under 20.000 mil i norrland. Jag bor i Stockholm så jag har inte kunnat titta på den, men den verkar fin utifrån vad jag hört av säljaren och sett på bilder. Bilen var även på en kontroll hos bilprovningen idag för att få en ojbektiv bedömning. Killen på bilprovningen tyckte bilen var fin, den behöver nya belägg fram och däcken är slitna, i övrigt vad man kan förvänta sig efter så många mil. Han läste även felkoder: 4A44 - GLOW PLUG CYLINDER 3 CONTROLL 4CA0 - OIL PRESSURE SWITCH A559 - Bilen har av någon anledning laddat ur A125 - Felkod som har någonting att göra med högtryckspumpen. Tror inte de tre första är något större problem, däremot blir jag lite orolig för A125. Dom två sista felkoderna har jag inte hittat den riktiga benämningen på, men hittat lite trådar om dem på google. Någon som har några kloka råd angående bilen? Åker upp på torsdag för att genomföra affären om den inte blir avblåst. /Phille | |
|
Fel angående A125, enligt besiktningsprotokollet är det startspärren som skickat felmeddelande. /Phille |
|
| Har hört lite fall med rasade högtryckspumpar på långmilare. (Oftast med bilar som kanske tankats fel nån gång med bensin) Skulle nog ringa BMW direkt och höra.. | |
| Kolla om det bytts partikelfilter, annars kommer det som ett brev på posten när som helst. Kostnad typ 15-20.000. | |
| Högtryckspumpen var som sagt inte problemet, utan startspärren. Däremot har jag funderat på kostnaden för partikelfiltret. Vid vilka miltal brukar bytet inträffa för bilar med "långa mil"? Bilen har gått i Norrland större delen av sitt liv, den verkar ha sluppit Stockholmsköer och upprepade kallstarter utan att köras varm. Men det är ju så klart en kostnad som bara väntar på att dyka upp... | |
|
Partikelfiltret på den modellen är underhållsfritt och ska inte behöva bytas på den här sidan 40.000 mil så vida bilen inte bara använts till stadskörning. ------- //Lövet |
|
|
Bra, då har jag tänkt rätt i alla fall! Sen känns det ju ändå som att spela på lotto, fast tvärt om, att köpa en bil som gått så långt. ;) Bilen verkar dock vara i bra skick. Den ska in på garantiåtgärd av kamkejdespännaren direkt, samt stora servicen. Senaste servicen genomförde ägaren själv, vilket väl får ses som ett minus. Men å andra sidan är priset helt ok och speglar väll till viss del detta. Den verkar väldigt fin i övrigt. Finns det någon här på forumet som provat att rengöra partikelfiltret istället för att byta? |
|
|
andreas_lofgren, länka gärna till källan att partikelfiltret skulle klara minst 40 000 mil. Om du frågar BMW eller söker på forumet eller internet så ser du snarare att filtret ska bytas betydligt tidigare än så. Personligen hade jag heller inte valt en bil som behöver omgående service på flera punkter samt har flera felkoder. |
|
| Att köra runt med trasigt glödstift skapar mer sot vilket skadar både turbo och partikelfilter | |
|
Blev ett köp, har undersökt bilen och dess historik så grundligt som man rimligen kan och för priset jag fick den för tror jag det var ett bra köp, men det kommer ju så klart tillkomma kostnader. ;) Efter 20 mil på norländsk 2+1 väg i "bra tempo" och förbrukning på 0.57 (enligt färddatorn) är jag hittills väldigt nöjd! :D Tack för inputen, nu är det bara att hålla tummarna för att man inte drog nitlotten i partikelfilterlotteriet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.