AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.724

Hyra/Låna Verktyg till Silentblockn e39 östergötland

Hejsan undra om det är någon som köpt verktyg eller byggt verktyg för att byta silentblock på e39 touring som man kan låna eller hyra.

MVH Mikael
Hej,

Om ingen utlånare anmäler sig, kanske det här kan vara något? Länk

Använde själv tipset på min tidigare E34.

Sen har jag sett en Youtube (tror jag)-föreställning med Bosse Bildoktorn, som eldade loss bussningarna. Rätt effektfullt men kanske inte första vai.

/Lennart
tack för tipsen försöker först hitta någon som har men annars får jag nog göra på något av dom två visen. :)
Transocean
Jag kan bara rekommendera att låta en BMW-verkstad göra detta, gissa hur jag vet?
För en aukt.verkstad eller en oberoende som jobbar med BMW och har riktiga verktyg tar bytet en halvtimma, en allmärkesverkstad utan verktyg som krävs för detta jobb kommer att riva ner hela bakaxeln och notan blir därefter. Om du måste göra detta själv på parkeringen kommer det att se ut så här:

Länk
Länk
Länk

Transocean
Länk
Om jag fatta det rätt så är det en annan bussning som är annorlunda. Bmw skulle ha 6 tusen för bytet med del. jag beställde hem bussningar kosta ca 2 tusen men dom ville inte göra det om jag inte köpta delar från dom.vilket jag förstår.
Men fundera på att bygga ett eget pressverktyg om jag inte hittar någon som man kan hyra av.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Kanske är värt att köpa dessa: Länk

Mvh Kahn-d
Transocean
Ok, respect att du trots varningar vill göra detta själv. Kom gärna med Feedback hur det gick och hur du gjorde. Om allting funkar fint ta gärna bilder så kan vi kanske laga mektips för E39?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Denna finns också:
Länk

Beställt hem en och lämnar bilen till en lokal verkstad.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Jo har letat verktyg men vi pratar nog olika nysningar då. Den jag menar är 108mm i diameter på stora änden dom verktygen har innerdiameter på 58mm. Ska testa lägga upp bilder så ni kan se.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Den jag länkade till är specialgjord för silentblocken på e39.
Eller har jag missförstått något här?
För att byta dessa:
Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Transocean
BMW 33 31 1 094 036
Länk
Länk
här är bild på silentblock med mått mm
Ja det är den. men måtten på verktygen är till bussningar som håller bärarmar mm.jag kan vara ute å cykla lite. Men om man kollar på måtten på hylsor i satte så är dom väldigt mycket mindre än måtten på bussningen/blocket.
Transocean
Ditt garage ser bra ut. Förstår att du vill byta själv :-)
Glömde bort att skriva. men jag byggde en egen avdragare sen av ett rör vinkeljärn mm lite vad jag hade hemma. det var inte jätte lätt men det funka. dom satt som faan. Men nu funkar det. tog ca 4 timmar. med en extra resa till biltema för att köpa rostfri gångstång mm
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Palla upp bilen på pallbockar och släpp ur luften ur luftfjädringen så går det bra om du har en lämplig avdragare och är noga med att den greppar rätt. Antar att det kan bli klurigare om bilen är rostig i allmännhet eftersom det förmodligen betyder att det går trögare även med dessa.

Utan luft blir bakvagnen helt "lös" och man kan enkelt justera den som man vill (släppa ner den) och mickla med den så man kommer åt, lyfta upp den med handkraft osv.

Det är en fördel om man är två, iaf tyckte jag det som inte har speciellt mkt mekerfarenhet.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
ma
7.450
marin849
What, har du lyft i garaget? Sätt igång. ;)

/Martin
ma
7.450
marin849
Oj vad jag var bakom flötet då. Redan bytt ju!!

/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.