AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
10.452

Problem vid "chippning" av 320DA -10

Sida 1 av 2
Halloj
Har 184hk versionen 320d, har läst att folk som chippat dessa fått problem med vibrationer från vad som verkar vara växellådan?

Han erbjöd 220hk / 440nm , bad han i förväg ställa mer den till 420nm för att skona växellådan lite och slippa detta problem med vibrationerna.

Vid ~2000rpm på 3an så "burrade" bilen likt förbannat till, låter som att du viker ut på vägrenen "BRRR!"

Han ställde där efter mer effekten på 2000-2500 rpm till 400nm (20mer än original), vibrationerna blev varken mer eller mindre. Bad han ladda in original och vibrationerna försvann.

Hjälp?! Vafasen händer, +20nm och bilen kukar?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ut med skräpet från bilen omedelbums! Låter som direkt usel programmering. Eller är det en dieselbox?

-------
//Lövet
Rullar original nu, har läst fler på autopower som fått exakt samma fel men som sedan rättat till det med en mapp från vtech, men jag förstår inte vad som kan skilja och eller varför +20nm gör som det gör.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Enl Pitstop samt TurboCenter som också mappar/optimerar bilar så beror detta på att det är en momentbegränsning / skydd, som gör att den inte matar på med fullt vrid vid hög belastning på 3:ans vxl. Detta är inlagt i programvaran, och framstår som ett burrande, så det är som det ska.

Hade det inte burrat hade lådan tagit mer stryk.
Ska det vara att det är så enkelt?
Känner mig tveksam till det då man läser många både på svenska och engelska sidor som upplevt exakt samma symptom. Men jag tar dina ord givetvis på allvar.

Har doxk inte hittat den informationen någon annan stans.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har läst detta också, och det är okunskap från de som säljer inköpta programvaraor som inte vet hur de är programmerade.

De tror liksom kunden att något är fel, och sänker vridet men utan förbättring då det ligger en momentbegränsningsvakt i programvaran.
Men varför just bara på treans växel? Borde inte maxvrid uppmås på fler växlar och därmed vibrera på dessa också.. :(
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Kan inträffa på 2:an 4:an också, men det sker inte lika tydligt på 1:an o 2:an beroende på att momentet blir så mkt högre på 3:an vid segdragning än på 1, 2:ans växel beroende på växellådans utväxling.

Ett exempel är som när du ligger i 20km/h på 3:ans växel och trycker full gas, så hackar motorn och växellådan får ta emot onormalt mkt momentbelastning.
Okey, lustigt!

Kommer dock ej be han ladda in mappen igen då jag tycker det känns högst obehagligt...
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ska inte vara några problem alls, snarare ett friskhetstecken, samt en säkerhet att momentbegränsningen går in som den ska.

Kommer vara så hos samtliga seriösa tuners du vänder dig till.

Att trimma en bil medför alltid att man töjer på biltillverkarens ramar och för ibland med sig nya egenheter alt bekymmer, men i detta fall skulle jag säga att det är fullt normalt.
Det är en vibration uppkommer i drivlinan vid segdragning mellan 1800-2500 varv på vissa automatlådor. Ta kontakt med Svensk Motoroptomering i Umeå så löser dom detta åt dig utan vibrationer.

Flåklypa
Flåklypa. Tack för tipset om smo i umeå, doxk är deras återförsäljare inget ställe jag sätter foten hos. Än om jag gärna har med smo att göra.

Du verkar ändå lite insatt, kan du berätta något mer? Var i drivlinan uppstår vibrationerna? , är det som tidigare talare påstått att det är en inbyggd säkerhetsfunktion? , ser inte hur smo skulle kunna göra en bättre mapp?
Vibrationerna uppkommer i regel i momentomvandlaren och är ingen inbyggd säkerhetsfunktion. Lådan är specad för 400 nm men vissa vill inte ens ha det vridet i detta varvtalsområde. Du tappar ingen prestanda på en sänkning, dock viss segdragningsförmåga. Jag vet att SMO kan lösa detta (om det ens uppkommer) och det är väl bevis nog på en bättre avstämd mapp för din automatlåda? :)

Flåklypa
Tack för svaret!
Ang hela smo grejjen så måste jag nästan kontakta dom och höra mig för, deras ÅF i Umeå har jag upplevt som högst oprofessionell och oseriös, kommer verkligen aldrig låta dessa människor röra min bil, än fast jag är intresserad av smo´s produkt.

(Smo var ett alternativ redan innan jag mappade, men föll på en konkurrent till dom pga ovannämnda.)
Jag förstår. Det är alltid viktigt att känna förtroende för de som mappar, servar, rekondar, försäkrar, etc sin pärla. :)

Flåklypa
Ch
30
Christopher85
530D Touring -11
Hej!
Jag har precis samma vibrationer i min F11 530D efter optimering.
Detta fenomen visar sig i alla växlar mellan 1800-2000 rpm och endast när man segdrar med full gas.

Kan det verkligen va momentomvandlaren eftersom min låda är specad till 700nm och så högt vrid får jag inte ens ut från motorn.

Hur funkar det här med momentspärrar som någon skrev?

mvh christopher
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Jag tror det, hört att vridet kan vara högre i lådan pga utväxling i diesel. Alltså att du får mer belastning i lådan än maxvridet på mappen pga utväxlingen är mindre än 1. (500nm i mappen kan bli 550nm på vissa växlar (som exempel))
Momentomvandlaren slits med tiden och högt vrid på låga varvtal är inte gynnsamt för transmissoinen. Därför rekommenderas det att man kör i sportläge när man drar ex. tungt släp för att få upp varvtalet lite. Det ligger hela tiden vridmomentsbegränsare som styr momentuttaget (bränslemängden) som begärs utan föraren (gaspedalen). Den kontrollen sker helt obemärkt utan några obehagliga ryckningar. Om vridmomentet vida överstiger vad lådan "klarar" så kommer växellådan att sätta felkod och bilen går ner i limp. Momentet som lådan är specad för är momentet på ingående axel, alltså från motorn. Utgående axel har mycket högre vrid än vad motorn har, speciellt på lägre växlar, där dom här skakningarna är som minst. Detta fenomen är dock långt ovanligare på 30d än 20d och sker alltid när omvandlaren är i lock-up.

Flåklypa
Pe
45
PeeteSwede
E61 525dM -09
Har samma problem på min 09:a E61 525d med manuell låda.
Trycker jag på lite mer på 5:an och 6:an vid runt 2000 rpm så börjar bilen att "durra". låter nästan exakt som att jag kör på strippen på vägrenen.
Är "optimerad" med "CelticTuning"(GDM Performance) programmvara.
Han sänkte mappen lite från deras 265 till c:a 240-250 hk och det hjälpte lite men det uppstår ändå ibland.
Funderar på att köra in original och testa en annan firma.
Några ideer om vad det kan vara? Har haft bilen inne och kollat över drivlina utan de kunde se nåt iaf.
Jävla mysko asså, dock verkar folk som varit hos vtech bekymmers fria..!
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Precis man slipper problemet hos en riktig tuner, förstår inte varför folk snålar på programvaran för att "tjäna" 2-3kkr på en bil för över 200k, som kan bli förstörd.

@peete du borde kunna ha 300hk utan problem, sänkt till 240-250 låter inte seriöst.

SMO, V-tech eller Ess. Då vet man att det fungerar, tror inte ens dom är dyrare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.