AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.041

Normalt beteende? Bmw 540 e39 -97

Hej!

Äger sedan en tid tillbaka en Bmw enligt rubrik. När jag precis hade köpt bilen så fick jag soppatorsk, varandes på väg till bensinstationen, fast mätaren visade att det fanns bensin kvar samt att datorn visade 50 km kvar. Har sedan dess varit noggrannare för att inte upprepa samma mistag.

Idag så körde jag, med strax under "15 liter" enligt mätaren kvar, samt ca 90 km enligt datorn datorn. Då börjar bilen "småhosta", alltså samma symptom som när soppan tar slut dock i mikroformat. Jag blev först orolig för lådan. Tryckte ner kick down på motorvägen och den växlade lite märkligt (detta gjorde den innan första soppatorsken också) men det som oroade mig mest var att den först inte växlade upp vid ca 6000 rpm. Detta gjorde den efter ca 2-3 sekunder med ett ryck.

Med soppatorsken i minne stannade jag genast och tankade. Därefter är allt helt OK.

Hoppas allt är tydligt och att någon kanske känner igen detta eller kan ge någon bra info. Tack på förhand. Skrivet från telefon så ursäkta ev konstigheter i texten.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tanken är ju tvådelad, jag har för mig att det finns nån slags överföringspump mellan cellerna. Har sett trådar om det tidigare.
Då kan man få liknande symptom, om den går sönder.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Jag tackar ödmjukast för svaret. Hur fastställer man detta enklast. Den visar inga felmeddelande eller så. Har nu 30 liter ca enligt mätaren och den går som den ska?
Min misstanke är att bränslepumpen går varm och funkar dåligt med litte bensin, samt blir nedkyld vid mycket bensin? Kan detta vara någon logik i?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Sugstrålepump heter det, sök lite på det. har för mig att den inte kan föra fram de sista 15 litrarna ca om den havererar. Mer vet jag inte i ärendet men det finns andra som gör. Hoppas de ser denna tråd.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Jag har samma problem med min 540. Några dagar efter att jag köpt den så var jag nere på ca 15-20 liter i tanken och skulle köra för en uppförsbacke. Då hostade den och motorn dog precis som i bensinstopp. Tankade upp igen och problemet försvann.

Kör nu alltid med minst 30 liter i tanken för säker hets skull. Misstänker att det finns någon slags pump som fördelar nivån inuti tanken.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nummer 7 här: Länk

___

Min bil: Länk
Då tackar jag än en gång för svaren. Blir att byta denna delen då, för att slippa otrevliga överaskningar. Symptomen är alltså precis det som skrivs.
Inte helt säkert att det är sugstrålpumpen, väldigt vanligt att någon av de två tankgivarna ger fel motstånd. Om tidigare ägare tankat etanol i tanken så verkar resistorerna i givarna bli ledsna. Min såg ut som ett torkat pappersblad i varje fall.

Skruva ut varje tankgivare och mät resistansen vid tom/full först. Det finns andra trådar här där resistansen står - sök.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Du kan ju också enkelt kolla vad de båda nivågivarna säger när du enlig mätaren har t ex 15 och 30 liter.

1 Sätt på tändningen (läge 2)
2 Håll in Check Control (CC) några sekunder tills "Test 01" visas
3 Tryck trippnollställaren 1 gång så visas chassinumret (man måste göra det även om man vet sitt chassinummer för att kunna låsa upp senare)
4 Addera siffrorna (ex: DR14425 -> 1+4+4+2+5=16)
5 Tryck CC 18 gånger tills "Test 19" visas
6 Tryck tripp upprepade gånger tills din summa från punkt 4 visas
7 Tryck CC så låses testen upp ("Lock: Off" visas)
8 Tryck CC tills "Test 06" visas
9 Tryck tripp så ser du vad resp givare visar

___

Min bil: Länk
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Kan bete sig så när man tankat dålig bensin, min M5 gjorde så en gång förra året. Har även läst att det kan bero på att man har tankat bilen med motorn igång, efter det så kan tankmätaren sluta visa korrekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.