AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.474

Z3 Coupe felkod EEP_1

Pi
8
Pilliam
318is -90 turbo
Z3 Coupe -99
Hallå!

Jag har fått felkoden EEP_1 på min Z3, jag har inte hittat något om det på något svenskt forum men vad jag förstått av det jag har hittat är att det kan ha med en processor som ska läsa av milräknaren men inte lyckas, därav felkoden. den stänger ner hela instrumentpanelen förutom hastighetsmätaren. Finns det någon här som har erfarenhet av det jag pratar om?
Felkoden kommer inte alltid utan främst kallare morgnar då bilen är kall. Felkoden kommer bara då bilen startas och inte under färdens gång så att säga.

Tacksam för svar
William
Hej! som du kommit fram till verkar det som om det är ett s.k. EEPROM minne som inte vill memorera som det skall, detta minne sitter i instrumentbrädan. På de flesta internationella forum säger det att ett byte av instrument är lösningen. Ibland kan det hoppa igång ifall man låter BMW göra en analys och göre en programmerings-reset.
Det kan även vara en s.k. kallödning eller annan dålig kontakt. Det som talar för detta är att det är temperaturberoende. Kallödning och andra fel på kretskort uppstår lätt i bilar p.g.a. vibrationer och ålder. Man kan lossa instrumentet, sätta sig med en lupp och studera varenda lödning på kretskortet och löda om de som ser skumma ut.
Ifall instrumentet skall ut, så måste du ta ut ratten. Det är mycket viktigt att ratten står absolut rakt då detta sker, kom ihåg att du har även airbag i ratten. Vanliga försiktigheten med losskoppling av batteri ca 10 minuter före arbete.
Pi
8
Pilliam
318is -90 turbo
Z3 Coupe -99
Tack för värdefull information!
Som du säger så är det snarare kallödning eller så än att chipet är trasigt eftersom det fungerar ibland.
Det blir att plocka ut panelen och kika med lupp.
Varför är det så noga att ratten står rak när man monterar bort?
Jog tror att det har med en sensor för anti sladd systemet som mäter rattvinkel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.