AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.698

Hur känner man av lös bakaxel, har jag det? 320Ci e46

Som rubriken lyder så undrar jag hur man känner av en lös bakaxel?
Min bil har börjat låta vänster bak mot fjädern och hände i samband med en gupp vid sväng, låter inte vid gaspådrag eller broms utan endast vid guppar. Har billiga coils bak, all hjälp uppskattas!
Kanske borde tillägga att fjädrarna bak sitter rätt så löst bak och är sänkt max
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Lös bakaxel borde det inte vara, däremot är det vanligt att silentblockbussningarna blir slitna. Nr 2 i länken nedan, finns en på båda sidorna även om bilden inte visar det. Men utan att kolla på bilen är det svårt att säga vad exakt som är fel, men just silentblock är vanligt. Klonkar det i bakvagnen vid acceleration?

Länk
Tack för svar Westerlund!
Klonkar inte vid acceleration, inte vad jag märkt iaf, endast vid guppar både i hög o låg fart, inget på plan väg
Skulle gissa på stödlagret/plattan som sitter ovanför dämparen (där du fäster bakdämparen upptill) så den inte gått sönder i samband med hålet/guppet du körde i vid svängen. Dämparen far in i skuffen och kan skramla lite mot plåt och diverse.

Alternativt dämparen bak gått sönder totalt. Varit med om det själv i Tyskland.
Jävla gupp mitt i vägbanan och det slog ner i botten ordentligt. Precis som dämparen bara fick punktering.

Hade även tittat, så inte chassit är sprucket ovanför nr 4 i länk som ses ovan.
Tack för svar Clinton!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror mer på bussning nr.2:
bmwfans.info/parts-catalog/E46-Coupe/Europe/320Ci-M52/2000/browse/rear_axle/rear_axle_support_wheel_suspension/

Mycket vanligt - brukar behöva bytas var 12000:e mil eller så...

Bilen blir slingrig på vägen.

Bussningarna har uppgraderats till en ny modell.

Relativt lätt att byta men man måste tillverka ett ipressningsverktyg om man inte har tillgång till sådant.
Gjorde byte själv på garageuppfarten med hemtillverkat verktyg.

Dock kan du nog glömma att pressa ur den gamla bussningen då den har ärgat fast aluminium mot stål = solid/fast låsning!
Enklast är att vålda bort den gamla bussningen genom att borra mängder av hål i gummit mellan fästytorna (inre och yttre) så att gummiklumpen med inre fästet går att knacka ut, därefter sågar man med ett bågfilsblad i gummiresterna så att alu-ytan i bussningen klyvs - därefter knackar man ur dessa med hammare och mejsel och gör rent hålet/resterna med en roterande stålborste i borrmaskin.

Efter bytet måste man göra hjulinställning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan levererar som vanligt!
Kan man lyfta bilen o vicka på däcket/oket för o känna om det är de?

Tack!
UPDATE: Det var vänster stöddämparlagringen som hade gått
Tack för hjälpen alla!!
Su
7
Superflyt
523i -98
Till Johans inlägg. Lånar denna tråd lite.
Har en 320 touring från 2009. Gnisslet eller knarret kom vid 13400 mil. gått 14100 nu.

Har massa knarr vid minsta lilla ojämnhet i vägen. Kör man in på en parkering som är lite ojämn så skäms man då bilen knarrar rejält från vänster bakhjul. Kan också ta tag i takräcket och gunga hela bilen och det knarrar så frenetiskt från vänster bak hör man.

Gissar ni på att denna bussning nummer två behöver bytas för att få bort det knarret jag beskriver?

Kan en bilmek felsöka sig till vilken del det är som knarrar annars? om man är osäker på delen som ger detta störande knarr vid minsta lilla ojämnhet på vägen.

mvh Alen
Tr
10
TreborD
BMW 316i E36
Lånar tråden lite.
Är det vanliga pinnbultar som silentbussningarna sitter fast runt? Tänker på nr 3 på bilden i 3 inlägget. Alltså dom går att få loss med hjälp av att låsa två muttrar till varandra. Har nämligen väldigt slitna gängor på mina och det är dags att byta silentbussningarna

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.