|
|
|
|---|---|
|
Hej, Är intresserad av en bil men vet att den har blivit påkörd på sidan. Det är en 3-serie E92. Fick se en bild och det såg inte så farligt ut, det var framskärm, dörr och bakskärm som blivit buckligt. Se bild Länk Blev lite förvånad när jag såg att verkstadsräkningen gick på över 100.000kr för att fixa till den (BMW skadecenter i Stockholm). Utöver dörr etc var även takluckan bytt. Sen gjordes bland annat följande: Ytrikta: Karossida, hjulhus bakre. Måttrikta: tröskel, a-stolpe, b-stolpe, hjulhus bakre Jag har svårt att avgöra hur pass allvarligt det är och om det finns några risker eller konsekvenser av att den varit med i olyckan. Måttrikta a-stolpe etc. låter för mig iaf rätt allvarligt men så kanske inte är fallet? Hur bör priset påverkas? Tycker det bör vara något lägre men är det 10% eller vad kan man förvänta sig..? | |
|
Har väl inget direkt svar men jag skulle inte vara speciellt orolig. Till skillnad från majoriteten av beg.köpare så vet du att den varit med om nåt och kan granska lite mer noga där. För det är ju så att otroligt många bilar råkar ut för nåt under sin livstid, sen blir dom fixade och nästa köpare vet som regel inget alls. Men det ska bli intressant att se hur tråden utvecklar sig. |
|
|
Det drar iväg nåt otroligt när plåt ska lagas. Hade en bil med väldigt lätta frontskador där det behövde bytas huv, en lampa och hölje till stötfångaren. Bara det kostade 27.000:- ------- //Lövet |
|
|
Du skriver inte om hela bilen är omlackad eller inte. Är den inte det så är det risk för att man får kulörskillnader mellan det nylackade och bilens originallack. I vilket fall som helst så har en omlackad bil alltid mycket "sämre lacksystem" än vad bilen har från fabriken. Från fabriken har bilens kaross behandlats på olika sätt som man inte kan göra hos en lackfirma. Lacken torkas vid en mycket högre temperatur än vad man kan göra när bilen är full med plastdetaljer. Och det är lätt att man som billackerare lägger på ett tunnare lackskikt längst ner på bilen där det är obekvämast att hålla färgsprutan och där lackskicktet borde vara "bra" eftersom risken för att det skall börja rosta är störst där. Det är dessutom nästan garanterat mycket större skillnad i lacktjockleken på på olika ställen på en efterlackerad bil. Tex på dörrarnas botten och vid dörrarnas omvikning runt dörrstommen, Allt ser dock vanligtvis mycket bra ut om det är proffsigt gjort och missarna uptäcks inte förrän efter flera år. Tex lackerades motorhuven om på min SAAB och efter flera år upptäcker jag att lackeraren slipat igenom det rostskyddande zinkskiktet på flera ställen och lagt på mycket tunnt med färg längst fram där ytterplåten vikts in runt huvstommen. Resultatet blev att efter 3 år började det bli ytrost längs hela framkanten på huven. En annan garanterad risk är att det rostskydd som bilfabriken lägger på en färdigsvetsad kaross förstörs när man börjar byta plåt och svetsar på en bil. Även om man är aldrig så noggrann på en bilplåtverksdad så kan man aldrig få ett lika bra rostskydd som det är från fabriken. Och har man slarvat med rostskyddet så kan det rosta hål på några få år om man har otur. Per L |
|
|
Tack för svaren. Det är inte hela bilen som är omlackad utan ena sidan, taket samt bakre stötfångaren. Man kan iaf nu inte se någon nyansskillnad på lacken. |
|
| Körde på ett rådjur i 70-80 knyck rakt framifrån, räkningen gick på över 120.000 och detta var 2005. | |
|
Per L: Försäkringsbolaget bekostar naturligtvis inte hellackering om bara halva bilen behöver lackeras... MVH Christofer |
|
| Förtroendet för "fabrikslacker" kan lätt få sig en törn om man besöker en lackeringsfirma som jobbar med garantireperationer. =) | |
|
Det förvånar mig inte alls att det där gick på över 100 lax. Jag tror för övrigt inte du behöver vara rädd för att köpa bilen. Den är lagad fackmässigt av en BMW-verkstad och de sparar ju inte på kostnaderna när det gäller att laga en krockad bil, just för att det skall göras fackmässigt. Sedan är det ju som så att det är en bruksbil du skall köpa, och inte ett museiföremål. Själv vet jag inte om jag tycker att det skall medföra 10% lägre på priset. Jag själv hade inte accepterat det resonemanget om jag skulle sälja bilen, just med anledning att den är lagad fackmässigt. |
|
|
Med "....risk för att man får kulörskillnader..."menar jag att när det är nylackat ser det likadant ut som den gamla lacken. Det vore ju illa annars om jobbet görs av ett proffs! Det är efter några år skillnaderna kan uppstå. Olika kulörer är olika känsliga för om det skall uppstå kulörskillnader när lacken bleks. Tex lackade jag om delar av min 15 år gamla mörkblåa (nästan svarta) SAAB för bortåt 10 år sedan. Den har klarat sig bra och ingen synlig kulörskillnad syns normalt sett. Bara vid ovanliga ljusförhållanden kan man ana att lacken ser annorlunda ut där den är omlackad. Men så sade också lackeraren att det var en tacksam kulör att lacka om med. Och tyvärr är jag inte alls lika övertygad om som AlexanderK att "...en BMW-verkstad och de sparar ju inte på kostnaderna...". Hittills har jag aldrig träffat på ett vinstdrivande företag som inte försöker "spara på kostanderna" där det är möjligt om det inte upptäcks (innan garantitidens utgång). Per L |
|
|
Många BMW verkstäder lämnar bort bilar till fristående bilplåtslagerier och billackerare! Klabbarparn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.