AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
12.825

Diff-frågor E30?

Sida 6 av 6
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Ja, det stämmer.

Ju högre siffra desto lägre utväxling. Siffran anger nämligen hur många varv ingående axel snurrar innan utgående (dvs hjulen) snurrat ett varv.

If you can´t drift it - ditch it!
Alter Schwede
Tack för svaret,,

Ok,,om jag då ändrar till tex. 3.27,,"lindrar" det besväret då så att säga?..får jag alltså upp toppfarten och förlorar lite i acceleration?

Blir det en dramatiskt accelerationsförsämring om man ändrar från 3.07 till 3.27?
he
45
hellas
Z4 GTR -07
M5 -99
320 -95 ST
M3 -88
320 -88
Någon som vet om man kan plocka pinjong och kronhjul från lilla klumpen och sätta i stora E30 klumpen?

/Hellas
#49 Experience Driving Endurace
Länk
WIKING
Om du ändrar från 3,07 till 3,27 får du lite bättre acceleration
och motorn orkar varva ut lättare på höga växlar

KÖHLER 2,5
Alter Schwede
Jaha?? Är det så? Jag trodde det var tvärtom,,blir inte klok på detta.
Trodde jag skulle tappa i acceleration till förmån för högre fart. Så som det är nu känns bedrövligt. Trampar jag ner gasen i 5:an eller 4:an går det trögt/slött samt som bilen inte är varvvillig i dessa växlar. Att ändra från nuvarande 3.07 till 3.27 kan vara klokt då alltså?
WIKING
Jo normalt sett gör man det.
Men du skriver att din inte orkar varva ut på 4an och 5an.
Så om du byter från 3,07 till 3,27 får du bättre acc och samtidigt orkar motorn varva ut längre på 5an vilket medför högre topphastighet.

KÖHLER 2,5
Alter Schwede
Tack för all hjälp. Har fått reda på att:

Min bakaxel= 3.07
Min låda:
1:an 3.86
2:an 2.18
3:an 1.38
4:an 1.00
5:an 0.8

Och jag behöver:
Bakaxel= 3.27
Och en låda med:
1:an 4.15
2:an 2.52
3:an 1.69
4:an 1.24
5:an 1.00

Då tror jag nog att allt kommer att bli bra. Enligt uppgifter jag fått behöver jag även byta till tvåmassesvänghjul och koppling.
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
Alter Schwede:
du kan ju kolla dina teoretiska topphastigheter här på autopower. Länk
du vet ju dina siffror så då kan du ju se i vilka hastigheter du kommer att ligga vid ett visst varvtal. kan ju även se att ju lägre utväxling (högre siffra) desto kortare blir växlingarna = piggare men lägre toppfart.
WIKING
Quibbles:
Om du läser hela ser du att Alter Schwedes bil inte orkar
varva ut på 4an och 5an om han då sätter i en lägre utv
3,07-3,27 kommer han sannolikt att få en högre toppfart
då motorn får lättare att varva ut på 4an-5an

KÖHLER 2,5
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
jojo! jag säger inte emot. men eftersom han har alla siffror kan han ju kolla i tabellen och se skillnaden. låt säga att han ligger i 200km/h på 4k rpm med sin nuvarande och inte orkar längre så kan han ju kolla hur fort bilen skulle gå på 4k rpm med nya utväxlingen. då ser han ju även längre ner hur fort han kanske kan komma att köra om han gissar på att bilen kanske orkar varva till 5.5k rpm med nya utväxlingen. han vill ju även byta låda och då kan det ju bli ganska stor skillnad. han kanske inte vill sänka för mycket då den kanske har mer att ge men inga växlar/varv kvar, eller att den bara varvar för mycket för att det ska vara bekvämt vid normal körning.
själv sitter jag och leker med utväxlingen för att få bra motorvägsfart vid bekvämt varv å då e tabellen perfekt för att lista ut vilken diff/låda man ska ha.
Jo
15
Jongen
325 -87
Är det någon som vet vad jag har för utväxling på min bil, har en 325 från 87, ligger jag i 120Km/h så varvar den i stort sett 3000rpm.......
Alter Schwede
Hej igen,

Quibbles och Wiking, har haft i värdena för båda alternativen i omräkningstabellen,,kunde inte göra det innan eftersom jag innan inte visste vilken utväxling vid resp. växel jag hade..men nu vet jag.

Med 235-45-17 och 3.07 utväxling (nuvarande), får jag följande värden vilket stämmer överrens när jag tog med mig pappret i bilen och tog en sväng:

2000 varv 5:an 98.7 km/h
2500 varv 5:an 123.4 km/h
3000 varv 5:an 148,0 km/h
4000 varv 5:an 197,4 km/h

detta stämmer rätt bra med nuvarande verklighet,,får upp farten sakta..sakta men som sagt den orkar liksom inte varva ut.

Med 3.27 bakaxeln och den andra lådan blir det mycket bättre för mig när jag byter. Siffrorna för den lådan står ett par inlägg upp för den som vill se skillnanden.

Så vad jag har förstått blir utväxlingen LÄGRE när siffran ökar från 3.07 till 3,27..stämmer det? Hoppas jag fattat rätt nu.
Alter Schwede
Måste också säga..tycker att detta forum är toppen,,har fått mycket hjälp och kunskap här trots att jag numera är en fd. Bmw ägare.

Tänkte jag kan skriva ner lite siffror från 3.27 utväxlingsalternativet och den vxl-lådan som bör sitta i,,så blir det överskådligare. (samma däckdimension)

2000 varv 5:an 74,1 km/
2500 varv 5:an 92,7 km/h
3000 varv 5:an 111,2 km/h
4000 varv 5:an 148,3 km/h

Detta alternativ verkar mycket rimligare tycker jag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.