|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
Grusse |
Är det någon som har erfarenhet av ix diffen? Fungerar den bra, alltså orkar den hålla i som en vanlig lamelldiff? |
|
Vad tråkigt att det inte händer något med kopplingen. Jag kan inte riktigt det där själv huruvida det är högt eller lågt utväxlat. Men vill ha en lamelldiff som är bra att ha på strippen för lite högre toppfart! Tur att man inte blir beroende av att köra en bil med turbo, särskilt en BMW med turbo! |
|
|
He he, du hadde ju en sådan på din Alpina :) Om det nu går att hänga på en e28 klump så får du plocka en från M535 med lamelldiff, den har 3,07. Tyvärr kommer du nog att tappa en del i accet. På SnålBlås hemsida står det att Bäckis har 4,10 på sin bil å han har ju hyffsad slutfart, eller :) //Ticco www.ticco.com |
|
|
Jo men Bäckis har lite mera pulver under huven på sin bil också. Jag är bara ute efter en diff som funkar bra på strippen för hyfsade tider. Vad menade du med att jag hade på min Alpina? *lite trött och hänger inte riktigt med* Tur att man inte blir beroende av att köra en bil med turbo, särskilt en BMW med turbo! |
|
|
Det var väl du som hadde en B6 3.5? Sitter väl en hämsk utväxling på den... Om du är ute efter snabba tider på strippen så tror jag nog att du bör ha en hög siffra på utväxlingen. Med 3,07 diff så blir det en högfarts autobahnracer. //Ticco www.ticco.com |
|
|
"Jo men Bäckis har lite mera pulver under huven på sin bil också" Faktum är att det behövs mera mos för att driva 3,07. F*n är det ingen annan som kan lägga sig i lite, jag är ju nolla på dätta området. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Okey, nu hittade jag Alpina info. Länk 2,79! men då sitter det ju en helt annan låda oxå med 1:1 på femman. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Jo det stämmer bra att jag har ägt en B6 3,5. Kommer inte ihåg vad det satt för utväxling på den men den gjorde nånstans runt 80-90 på ettan tror jag. Så jag ska alltså satsa på en diff med "hög" utväxling för att få bra tider alltså? Tur att man inte blir beroende av att köra en bil med turbo, särskilt en BMW med turbo! |
|
|
Hög utväxling = hög toppfart, tex 2,79, grymt hög! Låg utväxling = låg toppfart, bättre acc. Tex 4,10. Kiip Spiiding! |
|
|
"2,79, grymt hög!" Grymt låååååånga växlar :) //Ticco www.ticco.com |
|
|
Då ska man få tag på en 3,91 diff från en touring då helst om man ska få bra tider på strippen alltså? Tur att man inte blir beroende av att köra en bil med turbo, särskilt en BMW med turbo! |
|
|
Vore något med en Touringdiff då ja :) Ticco: Har du inte kompsänkt någonting i din motor trots överladdningen? Det är ju stenhög komp original i dedär motorerna! |
|
|
Stensth: Jo det stämmer att det var option på alla(nästan) E30. M3:an hade det som standard(enda i sverige som hade det) Lamelldiff fanns inte som option till 316(utan i) och 318i (M10) med 3,91. Samt 320i med 3,64. Däremot hade 320is, 325is(endast usa), 325es(endast usa), 325i Sport(undast UK) och några udda modeller från sydafrika lamelldiff som standard. De från sydafrika tror jag var, 333i, 325is, 325i evo och evo 2. Kan vara så att det var de som hette 325is som hade tillägget evo också. |
|
|
-> Haglund2306 Nej, kompet är orört. 10 orginal. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Ticco: Imponerande! Jo, 10.4 om jag inte har helt fel. Det är ju skyhögt, så jag trodde att man var tvungen att sänka ganska rejält för att kunna överladda. I och för sig behöver man ju inte fräsa på med 1.2 bar direkt, men jag trodde det skulle bli klurigt att ladda 0.4 eller så utan kompsänkning till och med. Du har ju dock bevisat motsatsen. Imponerande! |
|
Grusse |
Går det att ta utväxlingen från en axel utan lamelldiff och sätta på en lamelldiffad axel? Borde inte skilja något på utväxlingarna, utan endast diffhuset? |
|
Jepp, det funkar. Även husen är likadana såvitt jag vet. Kiip Spiiding! |
|
Grusse |
Okej, tänkte väl det. |
|
Jag måste bland mig i...jag har lärt mig att säga låg utväxling när bilen går sakta och hög när den går fort...(men det stämmer iof inte om man tittar bara på siffrorna på utvxl!)... Har en broschyr på E30(88årsmodell) där det står att en 325:a gör 80-120km/h på 9,1sek(fyrans vxl)...testade för skojs skull min lätt trimmade 323 och klockade den till 11,2sek(fyran)...väldigt seeegt innan kammen börjar dra...däremot på trean i samma intervall: 6,0sek...Nån annan som provat i den intervallen? :) |
|
|
Min bil gör 70-110 under 2 sek, 100-150 på ca 3 sek,0-200 på 10sek. MVH Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.