|
|
|
|---|---|
|
Kan få motorstopp vid olika tillfällen när motorn går på tomgång,exempel vid rödljus,bilköer eller vid parkering,startar alltid lätt igen. Kan rycka enstaka gånger i motorn vid körning. Någon som vet vad det kan vara för fel..?? | |
|
Mest troligt vevaxelgivaren. Men läs av felkoder så slipper du gissa. Och om det är givaren så köp original. Och när du byter - se till att ha hjälp av någon med små händer och smala armar, trångt och j-----t under insuget. ___ Min bil: Länk |
|
|
Kolla felkoder först och se vad de pekar mot. Jag är inne på samma spår som pbengtss, kolla givaren. Är det inte givaren skulle jag gått vidare till Vanos enheten. Om du har enkel vanos är det dock tyvärr mekigare än om du har m52tub28 motorn. Typiska symptom på om vanosen inte mår så bra: Overall loss of torque and power, particularly in the lower RPM range, < 3k. Bogging then surging at 3k RPM. Uneven power distribution and RPM transition. Engine hesitations in the lower RPM range, < 3k. Louder idle and intermittent idle RPM hiccups. Difficult takeoffs. Loss of power and bogging when AC on. Increased fuel consumption. Mer info finns på följande sida: Länk |
|
|
Tack för tipsen från pbengtss och Trummps ! Tror på det med vevaxelgivaren. Men var sitter den på motorn? Skal kolla felkoder! |
|
|
Länk Men man lossar fläkten med en 32 mm öppen nyckel, inte de fyra skruvarna. OBS! Vänstergängad! Slå på nyckeln med en hammare (kan få slå en MASSA ggr innan den lossnar) eller kila in en lång mejsel mellan två av de fyra skruvskallarna (du fattar när du tittar ner) för att hålla emot. ___ Min bil: Länk |
|
|
Tack pbengtss för mycket bra förklaring+ länken. Byter givaren imorgon kväll så får vi se om problemen försvinner. Tack så länge!😃🏁 |
|
|
Byt inte givare innan du gjort felkodsavläsning! Om vevaxelgivaren är dålig, brukar motorn bli svårstartad. Vid kraftlöshet är det mer troligt att det är kamaxelgivaren som är knas. Men det kan vara endera eller något annat... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan B . Ska fundera på det. Har ingen egen felkodsökare,men skal se om det går i morgon. |
|
|
Har monterat ny BMW original vevaxelgivare, har provkört 45 min. Och bilen kändes väldig pigg ,inget motorstopp eller ryck vid högre farter. Håller detta i sig är jag supernöjd !!😀😃 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.