AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
407

pipljud på avstängd 530i -89:a ?

Någon som vet vad det kan vara som ger ett väldigt högt pip-ljud (som testbild ungefär) då bilen är avstängd? Ljudet försvinner då bilen startas men återkommer efter några sek. direkt vid avstängning. Låter som om det kommer från instrumentpanelen.

Inget annat som är konstigt förrutom att alla mätare ibland kan skena iväg upp på max (jordfel??).

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Ingen som vet vad det mystiska ljudet kan vara?

se
64
senne
535iA -89
Jag skulle kunna tänka mig att det är en variant av de symptom som visar sig när det är dags att byta kondensatorerna på servicekortet. Bilen är ju i den åldern också, jag bytte mina förra sommaren och har inte haft några problem sedan dess. Det verkar dyka upp efter ca 12-13 år.

De symptom jag hade var främst att trippmätaren nollställde sig när man slagit av tändningen. Men ett par gånger fick jag också ett långt tjutande just när jag slagit på tändningen. Tror att det var signalen som ljuder ibland, bara det att den inte dog ut som den ska utan pep länge. Du nämner också att de andra mätarna beter sig konstigt, det råkade inte jag ut för men jag tro att det också tyder på samma fel.

En gissning från min sida är att det är kondensatorerna som ska bytas. Sök på 'SI' här i forumet så lär du få upp en hel del träffar. Det finns någon som gjort i ordning en hemsida som visar hur man går tillväga när man byter dem.
He
74
Heddan
BMW 525i -89 E-34
Knappast, hans bil e ju endast 3år, och kondingarna varnar icke när de är slut.

Är det inte lite problem med ljusvarnaren eller nyckel-i-låset-varnaren tror du?

Have a nice day!
Heddan: Det är inte på min bil (se rubriken). Ljudet är väldigt högt och konstant. Tycker inte att det låter som ljusvarnaren, men kanske...

Skall be honom ta en titt på SI batterierna eller kondensatorerna.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.