|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| Låter bra FredrikN, du har pm. | |
| Nej den var inget för mig tyvärr. Jag är för petig av mig så det var några klarlackssläpp jag inte gillade. Lite märkligt för den var riktigt fin i lacken under, syntes att den varit omlackad 07/08 nån gång men problem med klarlacken på det jobbet. Men annonsen är borta så någon annan kanske köpte den. | |
|
Klarlackssläpp kan bero på "icke optimalt förhållande bas/härdare i klarlacken"... Hur som så är det tråkigt, för det kommer alltid fler släpp, o klarlackssläpp kan även uppstå på fabrikslacker, med tiden... Har man höga krav på detalj nivå så får man i regel slanta upp bra, glöm inte att bilarna är närmare 20 år gamla så mindre "defekter" hittar man så gott som alltid, i princip oavsett miltal, möjligen att en 400 milare som varit garagerad mest hela tiden kan klara sig undan mindre "olyckor"... |
|
|
Alltså defekter förstår jag att det finns på en 20 år gammal bil givetvis, hade varit mer tolerant mot repor, parkeringsuppslag och liknande men sådant fanns inte i princip vad jag kunde se. Bara en fin lack under med några klarlackssläpp. Är lite allergisk mot just det då min E38 hade några när jag köpte den (givetvis åtgärdade med ny lack) samt att jag haft det på nån annan E39 tidigare. Det hade varit värt att kosta på den för att få den i det skicket jag vill ha men magkänslan sa nej den här gången. |
|
|
@Turbovin kan du inte tänka dig en e46 istället? Blir inte så mycket dyrare om du jämför att importera en fin e36 från Tyskland. Eller har du fastnat för e36, och e46 kanske tappar värde framöver? Bara en tanke som jag börjat fundera på men då har jag hamnat utanför min ursprungliga budget. |
|
| Jag är inte så intresserad av E46, givetvis mer bil för pengarna men inget med modellen lockar mig så värst. Måste ju byta grenrör på dem för att få bort oljudet :) | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Vilket oljud, Turbovin? |
| Jag gillar inte det raspiga ljudet E46 har mot E36 och E34, smaksak. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jo det är sant, S38:an har lite "rundare" ljud även om den också låter vass. S54:an är lite mer högljudd helt klart. :) |
|
Ok åter till e36, kollade lite info om den röda i sundsvall och den technovioletta. Bägge verkar varit manuella från början. Varför byter man låda? Den röda var ju nästan ny när den kom till sverige men kom från land utanför EU. |
|
| Är de ombyggda till SMG menar du? Vem gör så? Hur är det, är SMG alltid reggade som automat i bilregistret? Annars kanske man skulle kunna överväga att bygga om en sån till manuell. | |
|
Ä fasen, jag har nog fel som vanligt:) Den röda står som aut i bilreg, inte den violetta. Kollar man VIN nr på bägge så står det manuell. Men läser man längre ner så finns utrustningen S793* sequentielles M-Getriebe (missa det). Så jag har fel! Bilregistret kanske skriver lite olika när de regas. Har ju kollat fram och tillbaka så man blir ju helt yr:) |
|
|
Har faktiskt fått mail om en röd -98 som just är ombyggd till manuell. Ska tydligen va reggad som manuell (regbesiktigad t.o.m., trodde det var kört efter årsmodell -93). Är det nåt man ska överväga? Verkar rätt fin förutom nån rostblemma på huven. Känns som att värdet på bilen aldrig kommer va lika högt som på en riktig manuell men å andra sidan får man den lite billigare också. |
|
|
Man byter inte låda utan "bygger bort" SMG, då SMG är ett djävulens påhitt. Har man redig otur så kan man bli underkänd vid besiktningen då bilen ändrats, men det är få tekniker som har koll på, eller ens uppmärksammar, att det suttit SMG i den från början (kan ses på instrumenthuset, om det inte är bytt...). Och för att snurra till det ännu så kan de vara registrerade både som "manuell" eller "automat"... |
|
| Det finns två sätt att göra det på, antingen byter man låda till vilket var gjort i detta fallet eller så bygger man om den befintliga SMG:n men då är det väl bl.a två hål som måste bearbetas upp. Som sagt, denna ska vara regbesiktigad efter ändringen. Den står som manuell i registret i varje fall så risken för strul på besiktning borde vara rätt liten. | |
|
"Har faktiskt fått mail om en röd -98 som just är ombyggd till manuell. Ska tydligen va reggad som manuell (regbesiktigad t.o.m., trodde det var kört efter årsmodell -93)." Som jag skrev tidigare, alla 3.0 dvs t.o.m -95 går att regga om medans 3.2 dvs f.o.m 96- är helbilsgodkända och skall då inte gå att regga om men säkert några som slunkit igenom (vet en 3.2 som är reggad med bur). Annars om bilen är tex flyttgods eller ev import från 3:e land så funkar det oxå. |
|
|
Har du fått tag i något än @Turbovin, eller varit och tittat? Känns dött på marknaden. Ingen som har några tips på en vettig M3 e36 coupé? 3,0 funkar. Ingen som tittat på denna. Länk Kan ju bli ett projekt :-) |
|
|
Har varit och tittat på två stycken och tror jag ger upp modellen, eller börjar överväga en cab möjligtvis. Enda jag vill är att den ska va ungefär lika fin i skicket som min E38 var vilket visat sig va rätt svårt att hitta. Men jag har ingen panik, finns det inga bra kvar får det va. Har redan ett projekt i garaget, behöver inte två så är det inte rätt exemplar för mig får det va. Men jag fattar inte hur det finns så få exemplar ute till salu riktigt, så ovanliga kan de väl inte va. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Har du sålt din 740i nu? Har du sett den här? Länk |
| Japp jag fick en ivrig köpare efter mig utan att ens ha annonserat den så tänkte att det var lika bra att sälja nu kanske, jobbigaste beslutet hittills men den är borta nu i varje fall. Har sett den och den verkar riktigt fin, samma med Dawwe:s, men cab är inte riktigt min grej egentligen. Skulle störa mig rätt rejält om jag köpte "fel" bil och sen kommer det ut rätt bil på annons veckan efter så jag ska ha is i magen har jag bestämt mig för. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.