|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
| I Tyskland står en fin i högre kurs än här. Angående reg bes så behöver du nog inte bry dig om avgas eller chassie på en 3.0 då dom inte är helbilsgodkända medan 3.2 är det. Eller är dom lika hårda än på snart 20åriga (3.2) gamla bilar om dom ser ut som org istortsätt? | |
| Jag tog hem min mörkblåa från Tysklland 2012 just av den anledningen att jag inte hittade nån som matchade pris/skick/förväntningar. Eller jo det fanns en som hade funkat, en Orinocco metallic -97a, hade några mindre blemmor men inget som inte hade gått att fixa med en omlack:). Kopplingen var suspekt, rostfläck på b bakstammen ovanför kofångaren, nån kolfiberpanel som hade delat sig men på det stora hela en OK bil med ca 13500 mil då. Vi enades om 105´ har jag för mig det var, 3 dar innan affären pajjar ABS (en givare bara visar det sig). Dan innan ringer säljaren o meddelar att han kan inte skiljas från bilen*haha*. Då vände jag blickarna mot Tyskland, där jag hittade den mörkblåa till ett betydligt högre pris än 105', men även i betydligt bättre skick minst sagt. Regbesiktningen var inga problem då bilen var 100% original, men är de kinkiga kan de klaga på eftermarknadsprylar...En tabbe jag gjorde var att köra hem på de gula,(billigare) skyltarna hade inte kollat upp riktigt hurvida de gällde i Sverige eller ej, 2012 gjorde de inte det iaf. Nu gick allt bra ändå men rent teoretiskt kunde svenska polisen ha stoppat min resa vid gränsen... | |
|
@Turbovin, har du varit och tittat på något eller bara dömt ut dem via bilder? Jag har kikat på 2 dock 3,0 men inte blivit övertygad. De börjar bli gamla nu och kräver nog en del kärlek för att få dem i det skick man önskar. För min del tror jag att det skulle funka lika bra med en 3,0. Är ju känslan och ljudet man är ute efter och då borde det väl inte vara så stor skillnad? Finns ju en Technoviolett i Helsingborg, låter inte den vettig? eller va det smg på den? Hur länge har du tittat efter m3e36? Lite många frågor kanske:-S |
|
| Vilka 3.0 har du varit och kollat på? | |
|
Dessvärre har jag 3.2:a som krav, det blir för "trött" annars känner jag. Sen är det väl lite snabbare styrväxel och andra uppgraderingar i 3.2 också. Smg går bort, likaså cab och sedan. Det gör att det inte är många objekt kvar på blocket då. Den technovioletta är det smg i och den som är rensad och banpreppad är inget för mig. Det här är ett ganska nytt infall för mig så har inte tittat på nån än. Har ingen panik iaf, men tankarna på en sån här har funnits under ganska många år. |
|
|
Den där verkar rätt trevlig men jag är tveksam till om jag är beredd att betala mer än 130k för en E36. Länk |
|
| Om en liten stund dyker en 3,2 coupe man Santorinblue II upp ! | |
| Blocket , Var såld till Norge , men blev för mycket problem för alla inblandade! | |
| Jag är klart intresserad av den bilen. Kan jag få ditt nummer? Genom powerpost, annars mailar jag så fort annonsen kommer ut | |
|
Snygg! Länk |
|
|
@Immy tittade på 1 avusblå som ligger på blocket samt en mugelrot som inte finns på annons. Liknande utrustning men lite olika för och nackdelar. Intrycket är väl att de i grunden är fina bilar men det krävs ganska mycket för att få dem i det skick man vill ha dem i. Min känsla är då att historiken är lite viktigare än skicket. Dvs inte sönder skruvad eller bankörd (iallafall inte allt för mycket) för de flesta har väl används till det de är gjorda för :-) |
|
|
När jag själv jagade E36 M3 Coupé ville jag ha en 3,2. Dels för den högre effekten och dubbel-VANOS givetvis, men lika mycket för 6vxl och 210 diffen. Även om TS kanske inte tänker köra sin M3 så hårt kan jag säga att jag är djupt imponerad över hur mycket stryk en 3,2 tål. Jag är mycket hård på materialet och får vanligtvis reparera en hel del men M3an bara bad om mer. |
|
| Det är ju bara att inse, vill man ha en bil i "super-duper-skick" så får man slanta upp en bit över 150', men då är det inte mycket man kan störa sig på vad gäller skick, vare sig tekniskt eller optiskt. Alternativet är att köpa en för hälften o "fixa till", men det blir alltid mycket-mycket dyrare än vad man tror. Så den ekonomiske köper en "apdyr" bil som är närapå det skick man vill ha. Innan jag köpte min ena så fanns det en Individual blå cab med Individual inredning till salu i Frankrike. Begärt pris var 30000€. Jag mejlade ett seriöst bud om 25000€ men fick kalla handen. Bilen såg ut att vara absolut "mint", med knappa 3000 mil. Den jag köpt till slut är efter mina "idiot-grejer" är inte långt ifrån de 25000€ numera, men med den skillnaden att den har gått knappa 13000 mil. Så hade det varit värt 5000€ extra för att få en bil med knappa 3000 mil? Ja, förmodligen. Nu är ju detta lite extremt, men tänk så här: en 20000 milare för säg 70 som man gör kalasfin, slutsumma säkerligen mellan 140-150'. Väg detta mot en bil i mycket snarlikt skick, där man inte behöver göra mer än att dutta med detaljer, men med 7-8000 mil mindre på mätaren. Vilken bil är billig, egentligen:)? | |
|
Märkligt att inte sälja till Norge, det är hur enkelt som helst. Ställa av bilen och invänta registrering i Norge. Precis lika enkelt som att sälja till en svensk. Till och med enklare i och med att det inte är någon risk att ägarbytet inte går igenom och man står med en jätteskuld till trafikförsäkringsföreningen, se uppdrag granskning för hur det kan gå. Norrmannen jag sålde till hade norska tillfällighetsskyltar med sig och körde från Stockholm med dem. Mvh Stephan |
|
|
Min norrman ville behålla mina plåtar och använda bilen i Norge, 30 dagar! sen rega om den ! |
|
|
Efter ett samtal med säljaren åker jag ner och tittar den på imorgon hade jag tänkt. Hur resonerar ni andra om en bil som gått ganska hårt på bana tidigare i sitt liv? Såg i nån tråd på rejsa.nu att oljetempen nått nästan 140 grader på nåt pass. Klarar de av det eller slits motorn nåt extremt då? Jag har redan en bil med vevlagerras ståendes i mitt garage så jag behöver inte gärna 2. Mest det som oroar mig. |
|
| Oroar du dig så byt vevlager. Enkel match om man gör det innan ras, men en del jobb | |
| Oroar du dig så byt vevlager. Enkel match om man gör det innan ras, men en del jobb | |
| Som jag förstod det hade den väl inte gått så mycket bana de senaste åren utan mest gata så hade det vart så allvarligt hade det kanske hänt nåt redan. | |
| Har ägt bilen tidigare. När jag sålde den 2011 var den i riktigt fint skick. Precis som du säger har den inte gått mycket på bana. Efter byte av oljefilterhus där termostaten satt fanns inte tendenser till varmgång kvar. Vill du ha mer info. Pm:a! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.