|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej Slänger ut en tråd då jag funderar lite på att köpa en M3 e36. Har länge drömt om en M3 e30 men de har blivit på tok för dyra :-( Så nu sneglar jag lite på en e36 istället men vad ska man köpa? Utgångsläget är att jag ska behålla den länge, skicket är därför viktigt. Sen måste den inte va unik men man vill ju att den ska behålla sitt värde. Ska man köpa cab eller coupé? Vilken motor? Verkar som man ska köpa manuell låda som jag läst. Vad kan man räkna med att få betala för en fin oskruvad bil? Är inte jätte insatt på e36 även om jag ägt en för många år sedan (323) Tacksam för lite tips och råd av er som verkar kunna det mesta om BMW. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det bästa är att köpa en från 96-98 så du får 3.2-litersmotorn och den 6-växlade lådan, de anses väl som mer tillförlitliga och stabila jämfört med 3.0-litersmotorn och den 5-växlade lådan. En 3.0 behöver inte vara ett dåligt köp heller, det beror på hur omhändertagen den är. En fin brukar gå för 80K och uppåt, men det är bara en uppskattning av att ha kollat Blocket en längre tid. Sen är det väl alltid vanskligt att bedöma bara efter bilder/text. Vad man tycker är bra/dåligt skick är högst individuellt. Ännu finare exemplar/lägre mil/mint är såklart dyrare. |
| Är väl 3.0 som är mer tillförlitlig och mer stabil än 3.2 speciellt vanosen | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
När det gäller just vanos kan det vara sant. 3.2 har uppdaterad kamkedjespännare men den är lätt att byta på en 3.0. Meningarna går isär om 5- eller 6-växlad låda är bättre, det är vad jag har hört svårare att hitta reservdelar till den 6-växlade. Det kanske har blivit bättre dock. 3.2 har kraftigare drivaxlar, om det nu är någon fördel om bilan ska hållas original vad gäller effekten. |
| Japp svårare att hitta beg 6-vxl lådor då dom satt förmodligen bara i e36 3.2 medans den 5-vxl satt i e36 3.0, 328 samt z3m | |
| Kom på att ev alpina b3 3.2 e36 hade nog samma 6-vxl som m3 men dom gjorde ju inte så många :) | |
|
Finns en hel del cabbar men inte många coupé. Vad är anledningen tro? Entusiaster har kanske coupé och byter inte så ofta.. Finns en rödcoupé som ser riktigt fin ut Länk Lite dyr kanske? Hade varit kul med en cab men det känns som om just M3 ska ha tak |
|
|
Tog lite upplysningar via carfax vilket inte gav så mycket men på några M3 e36 som var importerade så står det att de kom från land utanför EU.. Bör man se det som en varningsklocka? Har i och för sig inte varit i kontakt med ägarna, kanske finns det en förklaring men det känns lite skumt. Någon som har koll på var de kan komma från isåf? USA? |
|
|
Många EU länder gick med sent (2004) Länk USA modellens motor är baserad på 325/328 och har 240hk istället för 286/321hk Kolla utrustningslistan så ser du vilket land den ursprungligen kom ifrån Länk |
|
|
Många EU länder gick med sent (2004) Länk USA modellens motor är baserad på 325/328 och har 240hk istället för 286/321hk Kolla utrustningslistan så ser du vilket land den ursprungligen kom ifrån Länk |
|
|
Om man ska se till pengavärdet är det en manuell 3,2 coupé du ska ha, helst Estorilblå skulle jag tro. Eller egentligen en Z3 M Coupé och helst en sen med S54. De kommer att öka rejält i värde med tiden tror jag. En sexväxlad låda hittar man för 6-7k om man letar och inte har bråttom. Annars 9-10k. Samma låda satt i E46 M3 (grövre ingående axel) så tillgången är ganska god. |
|
|
@Spiidfriik Ok, tack men det finns inte så mycket att välja på för tillfället. Tror du att 3,2 är så viktigt? Är det inte originalskicket som kommer i förstahand? Finns en Santorinblue, rätt schysst färg. |
|
| Den santorinblå försvann snabbt. Synd för jag var riktigt sugen på den. Här är en till som nu letar en fin 3.2:a utan en rostfläck eller tveksamt förflutet. | |
| Den finns på blocket @Turbovin :-) | |
| Fel av mig, den va såld, låg här på autopower innan, trodde det var de du menade :-) | |
|
Min ena 3.2 Länk kan vara till salu till rätt köpare, men billig är den inte. I korta ordalag så är den i "idiot-skick". Påkostad i runda slängar drygt 100´ av mig, service EJ inräknad. Lite snabbt vad som "åtgärdats i förebyggande syfte", har haft noll bekymmer med bilen under min ägo men jag gillar när saker ser helt nya ut, och är helt nya... *Komplett koppling inkl svänghjul,stödlager,diverse packningar i vlådan. Allt i förebyggande syfte när allt ändå var nere... *Komplett ny framvagn. *Nya dämpare runt om inkl fjädrar mm *Nya skivor runt om. Ok renoverade till nyskick. Nya belägg slangar mm *Nya lambdasonder *Snikrenoverad Vanos i "säkringssyfte" (byte soleonid o-ringar, skruvar,tryckregulator,vanosfilter) *Eisenmann Race. 100% korrekt monterad. *Byte avgaskamgivare (jag är som jag är...), Har även insugsgivaren men inte bytt då den är knölig att komma åt. O då bilen går felfritt så...) *Ny olja diff+vlåda. Ny hardy, så klart. *Ny original sufflet skall monteras snart. Sufletten kostar över 30000 hos BMW... *Osv... Alla originaldelar (koppling,svänghjul,avgas,lampor) finns kvar, och är i fint skick. En bil för den som vill söndagsåka o vaxa/polera, förutom att tanka då. Varför jag ev säljer? Jag har alldeles för många M som bara står, o M3 3.2 E36 Cab har jag två av, o denna är den som är i "sämre" skick... |
|
|
Undrar man varför lådan togs ner så var det pga att jag hittade en liiiten spricka i grenrörets flexbälg när jag "slet" i systemet. Inget som hördes utifrån, eller påverkade avgasvärdena hos Bilprovningen (båda CO noll, HC ca 12, Lambda 1), men jag störde mig på att veta om felet. Initialt trodde meken att det skulle gå att byta flexbälgen med grenröret kvar OM lådan togs ner, o om lådan tas så är man dumsnål att INTE byta koppling, Nu åkte han på att ta ner grenröret ändå. Original bälgen kapdes bort o man svetsade dit en helt ny stålbälg, identisk med OEM (veckad stålbälg med liner), INTE nåt jäkla flätat B-skit...Resultatet blev föga förvånande 100%. Länk Länk Har för övrigt fler bälgar om nån 3.2 ägare hittar spricka i sin. De passar perfekt mot grenrören (2.02" invändig diameter) |
|
|
fyfan dawwe din m3a är fräschare än min m3 från 2012! grymt skick! |
|
| Jag vill ha en coupé, annars hade din varit kanon Dawwe. Jag vet hur det är, har tyvärr lagt över 100 papp på min E38 också. Tyvärr inget jag kan räkna med att få igen när jag säljer den men den har iaf inte gått ner i värde under de tre år jag haft den. | |
|
Malleru: Nej nu tar du i :). Men för o va en 17 år gammal bil är den i bra skick, brister finns i mina ögon (plasten under motorn har en mindre skada, sen är ju faktiskt bakvagnen inte lika svart o fin som ny längre, för att nämna några saker*haha*). Turbo: Jo jag vet. Har inte gjort allt jag gjort för att de behövts utan mer för "peace of mind" och som "vinter-terapi" *haha*. Coupen är fin, men har man en gång åkt ner-cabbat i fint väder med öppna spjäll o fått höra vrålet från Eisenmann-systemet så tror jag att man kan tänka sig en ändå :). |
|
|
Vad tror ni om att ta hem en från Tyskland? Inser att det nog troligen blir dyrare men känns som att den finns bättre urval där. Finns ju inte en enda intressant coupé på blocket just nu. Är ju inte det vanligaste att folk tar hem så gamla bilar med relativt höga mil. Vet inte om det blir strul att regbesiktiga om den har annat avgas eller chassie heller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.