|
|
|
|---|---|
|
Hej, Lyfte upp min E39a i domkraftsfästen och upptäckte då att det var väldigt rostigt. Lite trist då jag alltid tagit hand om bilen. Kommer att fortsätta med det och jagar nu domkraftsfästen som ska svetsas dit. Fram har jag hittat men inte bak. Någon som har tips? Mvh Anders | |
| Mina börjar också ruttna. Var hittar du nya? | |
| Bild? | |
|
Lite primitivt men kanske funkar: Länk Schniedman hade främre i mer originallook. Det här blir ett höstprojekt. |
|
|
Var är det det rostar? Är det lätt att se? Jag pallar ofta upp bilen och är under den, vill ogärna att fästena säger poff... |
|
|
På min bil har det bakre fästet sjunkit in några mm, främre ser muggigt ut men går att lyfta i. Aldrig, aldrig, vara under bilen utan att säkra med pallbockar. Detta är exempel på hur det kommer att se ut på en E39: Länk |
|
|
Jösses! Ja jag använder alltid pallbockar, men jag sätter dem i de fyra lyftpunkterna (har gjort stadiga gummiadaptrar som passar i luftpunkterna). |
|
| Sätter du domkraften på annat ställe? Om du använder gummikuddarna till pallbockarna? Det finns ju t.ex. domkraftslyftpunkter under motorramen och i ev dragkroksfäste. | |
|
Jag kör upp på några träbitar och lyfter i lyftpunkten i mitten fram (handbroms i). Sätter in pallbockar i lägsta läget. Bak använder jag två domkrafter och lyfter på stora H-armen (dvs bilens vikt bärs av luftfjädringen) på varje sida med stora gummimellanlägg. Sätter bockar i lägsta läget. Lyfter sedan en gång till fram och till sist bak. Ska hjulen av och jag in under lägger jag träramperna på höjden under trösklarna, annars får de stå under hjulen. Har gjort en rampsats i tre steg som man kan häkta ihop så man kan komma upp 66, 111 eller 154 mm. Väl uppe tar man bort rampdelen o kvar är en plattform vid varje hjul. De andra bitarna kan man tex ställa domkrafterna bak på om man vill upp högt. Är väldigt nöjd med detta. ;) Bytte nyligen alla länkarmar, hjullager, stötdämpare och stötdämparlager fram samt stötdämpare och bakvagnsbussningsar bak på detta sätt. Första gången, gick jättebra.. ;) Det gjorde det tex också lätt att justera handbromsens ingrepp då man kan köra med hjulen i luften med hjulupphängningen i normal position (hissa så att bilen nästan lättar från pallbockarna bak). Dragkroksfästena är vad jag vet inte till att lyfta bilen i (står ju max last 90kg?), och lyfter man i hjälpramen eller diffen bak hänger bilens vikt i bakvagnsbussningarna istället för i fjädringen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.