AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.064

Bromsar M3 E36 3.0

E3
11
E36EE
E36 M3 -94
Dags för nya bromsar. Har kört en hel del bana nu på senare tid och känner att mina original bromsar med original skivor börjar bli riktigt svampiga och tunna. Med tanke på att man har börjat fastnat i banträsket så funderar jag på att investera i ett par värre bromsar eller således nya original bromsar om det kommer bita och hålla bra. Någon som har erfarenhet av bromsar när det gäller e36an och eventuellt nån som har utprövat dessa på bana??
Är tacksam för så mycket hjälp och tips som det bara går innan jag investerar i bromsar.
Mvh Eric

Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vilken setup kör du med idag (dvs vilka bromsbelägg, kylningsanordning samt bromsvätska)? Vad är största problemet idag? Är det att bromsarna inte håller ett stint (typ 15-20 min) och de tappar i effektivitet i slutet av stinted?
E3
11
E36EE
E36 M3 -94
Kör med orignial bromsar både fram och bak. 315mm org skivor med keramiska Yellowstuff belägg fram, bak Ferodo.
Känner helt enkelt att det inte är något bet i dom när man trycker på hårt och rejält, vill helst rakt fram. Precis som du säger så tappar de effektivitet i slutet av passen efter ca 10-15 min och känns då rejält svampiga.
Skivorna börjar bli rätt tunna så då är tanken att man kan kanske eventuellt uppgradera till något vassare när man ändå är i farten.
Bygga bromskylning har jag hört ska vara jätte effektivt, det blir det också förmodligen i samma veva med bromsbytet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kort summering först (se förklaringar nedan) : Börja med att ge din nuvarande konfiguration bra förutsättningar.

GENERELLT
=======
När bytte du bromsvätska sist? Dvs en komplett flush? Och med vilken bromsvätska fyllde du på med?

FRAM
===
EBC Yellowstuff verkar fungera väldigt olika för olika scenarios. Välj hellre lite bättre belägg med mer jämn prestanda, tex Carbotech XP8/XP10. PFC08 kan också vara något (dyrare men ska hålla längre).

Jag håller precis på att montera dit mina E36 M3 bromsok med Carbotech XP8 på min E30 323i (ska bli intressant att prova detta).

Sen ska du definitivt skaffa kylning.

Att montera på tyngre bromsok och bromsskivor än vad som egentligen behövs tillför bara massa ofjädrar vikt som försvårar för hjulupphängningen att arbeta effektivt (dvs få grepp).

Undersök även vilka temperaturer vi pratar om som ditt bromssystem kommer upp i (tempfärg på bromsskivorna och tempklisterlapp på bromsoken).

BAK
===
Det finns flera olika modeller av Ferodo. Vi har DS2500 som jag använt bak. Sen finns DS3000, DS1.11, DSUNO och så vidare.

Men det låter som du använt vanliga ersättare till originalbelägg. Dessa heter Ferodo Premier (dessa artikelnummer börjar på FDB).

Sen finns ett mellansteg som Ferodo kallar Ferodo Performance DS (dessa artikelnummer börjar på FDS).

Sen kommer vi till Ferodo DS2500 som är gata/bana, dessa har artikelnummer FRP med H på slutet.

Här ska du ha ett lite vassare belägg än vad du har nu för att hjälpa till att avlasta frambromsarna.
E3
11
E36EE
E36 M3 -94
Byter alltid bromsvätska inför varje banmöte.

Carbotech XP8/XP10 och PFC08 har jag hört ska funka bra!

Precis, med större bromsar kan det finnas risk för obalans, det är just drf jag ändå tvekar att uppgradera till större, också för att jag hört att det är många som får problem med större bromsar och få det att funka på e36:orna.

Nya skivor ska inhandlas hursomhelst med tanke på att dom är slut, men summering skulle alltså vara nya original skivor med riktigt vassa belägg och bromskylning givetvis?

Ska iväg i början på augusti igen och köra på Mantorp, det finns alltså temp klistelappar att sätta på bromsskivan som mäter temperaturen? Var köper man det? Har hört talas om färg man kan mäta tempen med.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, ok - då är bromsvätska inget problem (är det nybytt så kan man gå efter den torra kokpunkten och den brukar vara mer än tillräcklig även på helt vanlig DOT5.1 bromsvätska). Brukar själv köra ATE Super Blue Racing och vanlig Delphi/Valvoline/Biltema 5.1 omväxlande (enklare att se när den nya bromsvätskan nått ända fram).

Jag provade förra året med AP Racing Thermal Paint, här är före och efter på min E34 535i
Länk
Länk

Köpte det online från UK (behövde en annan pryl ändåså så jag passade på eftersom jag såg de hade). Men det bör finnas på mycket närmare håll än så.

Köpte även AP Racing Brake Caliper Temperature Strips samtidigt
Länk

Nu säger inte detta hela sanningen. Men det kan ge en fingervisning om det är åt skogen åt antingen det ena eller andra hållet. De indikerar ju bara peak-temperaturen så det får man ha i åtanke. Men om den tex indikerar att peak-temperaturen aldrig varit över 560 grader på bromsskivan så kan man ju verkligen börja ta sig en funderare på om överhettade bromsar är det faktiska problemet :-)

Färgen för 430 grader C gav utslag, färgen för 560 grader C verkar vara på gränsen att ge utslag och färgen för 610 grader C gav inga utslag.

Bromsokets gods kom inte ens upp över 150 grader (inga utslag). Betyder dock inte att bromsvätskan inte kom över den temperaturen då det finns hotspots inuti bromsoket där temperaturen kan vara väsentligt högre under en kort tid.

Iallafall så får man en uppfattning om vad delarna utsatts för, vilket i detta fall inte var särskilt hård belastning. Och resultatet stämde överens med körningen. Jag hade en relativt motorsvag (211 hk) och tung bil bil, vanliga halvdåliga gatdäck, standardchassi, slirande koppling (kunde inte använda 2:an) samt en kraftigt vibrerande framvagn vid inbromsning som inte gav minsta förtroende vid inbromsning inför någon kurva.

Jag skulle faktiskt börjat i den änden med nya originalskivor (jag har alltid kört med Brembo och de har fungerat oklanderligt), bättre anpassade brombelägg (både fram och bak), kylning och passa gärna på att lägg på färg/klistermärken utifall det skulle kunna ge en indikation om att något faktiskt blir varmare än vad man tror.
ph
129
phiiim
116i F20 -15
135i E82 -08
325i E90 -05
Om du skall köra med org byt till 3.2:ans flytande bromsskivor isåfall
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Flytande är ju intressant - tänkte kolla viktskillnad men kan inte hitta dessa flytande bromsskivor i ETK (eller så har jag glömt bort hur man använder ETK under semestern)...

För dimensionerna är väl desamma?

Varför kan jag inte hitta detta i ETK?

EDIT!

Doh! Bara jag som var lite trött och inte var uppmärksam på reservdelsnummer...

Jag gissar på att de icke-flytande är 34112227171/172 medans de flytande är 34112227737/738 - skiljer ca 0.5 kg per skiva.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@E36EE : Nu är ju bansäsongen i full fart - eller var det först nu i augusti du skulle bli Mantorp?

Oavsett så posta gärna vad för ändringar du gjorde och vilken skillnad som upplevdes - försök gör så objektiv bedömning som möjligt då det är lätt att känna en placeboeffekt efter att ha plöjt ned tusen efter tusen på bromsuppgradering :-)

Sen är ju däcksval även en faktor. Att gå från vanliga simpla gatdäck till vassa r-däck gör att bromsarna får arbeta hårdare.

Själv så fick jag äntligen göra en shakedown på Sturup med mitt bromssystem. Fast mitt bromssystem är ju på tok för överdimensionerat mot min nuvarande vikt/effekt och sen bromsar man ju nästan inte alls på Sturup... Så det blev ju bara en enklare verifiering att det inte är något katastrofalt fel någonstans...
E3
11
E36EE
E36 M3 -94
Det blir nog inget banmöte förrän sen sommaren då jag behöver göra dessa uppdateringar på bilen för att ens kunna köra. Återkommer när grejerna är på och fått testa.

Vad hade du för bromssystem på din bil?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Följande setup sitter på en E30 323i -85

=== FRAM ===
Bromsskivor : Corvette C5 (325x32 mm)
Bromsok : BMW M3 E36 (60 mm kolv)
Bromsokshållare : BMW M3 E36
Bromsbelägg : Carbotech XP8

=== BAK ===
Bromsskivor : BMW Z3 (272x10 mm)
Bromsok : BMW M3 E30 (38 mm kolv)
Bromsokshållare : BMW E36 Compact
Bromsbelägg : StopTech Street Performance (309.03960)

Bromsvätska : ATE Super Blue Racing (torr=280 grader C,våt=198 grader C)

Det finns inget ABS-system på denna bilen och bromsbalansen fram/bak justeras med en justerbar bromsreduceringsventil från Tilton (som ställdes in lite på måfå inför shakedown - hade ju inga som helst referenser).

Jag är den förste att erkänna att denna bromssetup är overkill för nuvarande effekt. Bromsarna kommer knappt upp i arbetstemperatur på banor som Sturup och Knutstorp samt den ökade ofjädrade vikten bara påverkar varvtiderna negativt (så det hade gått snabbare med mindre bromsar och fälg/däck).

Bromsskivorna fram gick iallafall över 430 grader C. Tyvärr hade jag inte något kvar av de andra temperaturerna, men är säker på att bromsskivorna inte gick över 560 grader C.

Men jag valde denna setup för att vara framtidssäker så att säga, det är planerat sedan länge att lägga i en motor med mer effekt. Så jag kan mer eller mindre lägga dit hur mycket effekt som helst utan att behöva oroa mig över bromsarna numera.

Denna shakedown var i första hand avsedd att se att frambromsarna låste sig före bakbromsarna :-) Sen fick jag öva lite bromskraftmodulering också, är ju lite ovan att köra utan ABS på bana (låste ju upp höger fram ett par gånger på väg in i Club House kurvan på Sturup).
MItt recept som bettar bra och inte kostar skjortan.

1. Vettiga belägg fram typ XP8,10 eller PFC 01 osv eller Pagid (GLÖM EBC) Bak funkar tex stoptech eller DS2500 utmärkt!

2. Vettig bromsvätska och att du luftar oken efter varje trackday så är den klockren

3. Original 3.0 skivor (3.32 halvflytande är rätt dyra) Personligen kör jag Zimmenrmanns skivor (ej hålborrade) dom kostar typ inget och håller kanon för alla svenska banor och ringen.

4. Kylning spar många sköna slantar och minimerar fading. Finns olika nivåer av kylning men allt är bättre än inget.

5. Personligen hade jag i ditt fall skrotat alla tankar på BBK det smakar mer än det kostar. Själv har jag förvisso köpt på mig Boxster S ok som skall dit men jag har en del års körning bakom mig och det börjar gå rätt fort, sen känns det lite extra tryggt på banor som Nurburgring med lite extra trygghet. MEn original M3 bromsar räcker länge om kringutrustningen är ok.

Bästa sättet att spara bromsar och få det att gå fort på banan är att gasa mer och bromsa mindre, svårare än så är det inte ;-) Har jag hört alltså...

Johan S
Nordschleife 8.15
E3
11
E36EE
E36 M3 -94
Om original skivor och ok funkar så blir det nog inge BBK. Boxster s ok låter iofs intressant. Kan man köra det på original skivor?
Det är inte bara nya bromsare som ska på, tanken med bilen är att få till en trevlig trackday bil utan att riva ut och "förstöra" bilen för mycket. Chassie, halvbur, en riktig racing stol med 4-6 punkts bälte samt trevligt ställda hjulvinklar är det som ligger på listan. Alla de delar som kommer till för att ställa ett bra chassie så som camberstag, toppmonteringar etc är jag villig att investera i.
Jag vet att det är många som är duktig på E36 neråt landet (Skåne)
Någon du skulle rekommendera som är DUKTIG och som inte heller är svindyr som kan göra dessa updateringar? Tänker framförallt på en som har erfarenhet på chassie, hjulvinklar på E36.
Har varken tid eller kunskap angående att mecka själv tyvärr.

Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer det som Johan säger.

Är samma slutsats som jag kommer fram till i mitt tredje inlägg (fräsch bromsvätska och kylning avhandlades längre upp)
>> Jag skulle faktiskt börjat i den änden med nya originalskivor (jag har alltid
>> kört med Brembo och de har fungerat oklanderligt), bättre anpassade
>> brombelägg (både fram och bak), kylning och passa gärna på att lägg på
>> färg/klistermärken utifall det skulle kunna ge en indikation om att något
>> faktiskt blir varmare än vad man tror.

Man ska INTE kolla vad jag har för bromssetup, det är inte riktigt jämförbart (vi siktar på lite olika saker). Fast min setup var faktiskt riktig billig (allt köptes begagnat förutom bromsskivorna bak men de är helt vanliga bromsskivor som till vilken BMW som helst - bromsskivorna fram kostade tex bara 750 SEK styck).
Jag hade inte tvekat en sekund på att kontakta Simon på Fartfabriken. se han kan fixa allt det där och gör det BRA. Hälsa från mig så blir det säkert lite dyrare ;-)

Låt han hjälpa dig i prio-listan. Glöm inte att skynda långsamt. Att köra är bästa receptet.

Johan S
Nordschleife 8.15
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.