AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.445

Hur förvarar ni era däck?

pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Vad är bäst? att ställa eller lägga däcken? Kan man lägga 4 stora 245:or på varandra? etc

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lösa däck (utan fälg) bör förvaras stående.

Däck på fälg, bör förvaras hängande i krokar på vägg (finns bra krokar hos biltema - hängs i centrumhålet på fälgen. Dock bör du köpa lite gummislang eller liknande och klä metallen i "kroken" så det blir en mjuk anliggning mot fälgens centrumhål) eller liggande i travar.

Har för mig att man inte rekommenderar fler än åtta fälgar med däck på varandra och att man bör skifta positionen så understa däcket får ligga överst efter halva tiden om man överstiger ett par månaders förvarig vid åtta stycken.

Kolla närmare på stro.se

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Liggandes i mitt garage, det brukar dröja en dryg månad eller två innan jag tvättar rent fälgarna så det blir en naturlig rotation.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Dom hamnar liggandes i förrådet och jag gör inget alls åt dom förrän det är dags att lägga på dom igen. Självklart noggrant tvättade innan dom läggs undan. Detta gäller sjuans 19-tums vinterhjul. Eller faktiskt även sommarhjulen i 21-tum....

Har inte kunnat märka att dom skulle ha tagit skada av att inte få lyxen av "platsbyte" under säsongen. Inte ens högre lufttryck får dom, stackars hjulen ;-)

Tror många teorier kommer från förr då däcken inte var lika bra som dagens.

På min sommarbil finns det de 3-4 första kilometrarna en liten tendens till ståplattor på däcken eftersom bilen står still 6 månader utan att jag ids röra den en millimeter. Den lilla obalansen försvinner dock som sagt väldigt fort. Inte heller dessa får mer luft på vintern. 18-tummare sommar. Finns inga vinterhjul till denna bilen.

Niklas

Fransosen
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Liggandes på varandra utan rotation och mer luft, fungerar perfekt.

Hade dom hängandes tidigare men det blev en månads inkörning varje byte pga obalans.

/wmt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.