AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.651

E39 -02 svag vid lågt varv.

Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Hej! Här kommer en uppdatering av vad som gjorts på min bil.

Har nu på semestern lagt lite tid på bilen. Har gjort stor service med olja filter tändstift m.m. Passa även på då att byta ventilkåps packningen. Samt vevhus ventilation. Hade ner tomgångsmotor och rengjorde den så den gick lätt. Bytade dåliga gummi vid insuget ( gas spjäll ) Plus en del till.

Hade hoppats på att få bukt med mitt problem efter detta. Hade tidigare hittat en vakuum läcka bak på motorn o då gick den bättre men felet är kvar.

Så här yttrar det sig. Bilen går som den ska när den är kall. Vid start drar den som den ska vid normal start. Motorn kompenserar för ökad belastning när kopplingen lyfts. Efter några minuter när bilen blivit lite varm gör den inte längre det. Ger man lite gas vid start sjunker ändå varvtalet tillräckligt för att bilen ska hosta till. Man tvingas slira på kopplingen som en gubbe för o komma iväg någorlunda mjukt.

Har gjort ett test. Vid varm. Om jag utan att gasa alls släpper upp kopplingen rätt så normalt snabbt kompenserar motorn och man kommer iväg. Ger jag liiite gas ( tomgång ca 600 varv ) ksnske till 8 - 900 och släpper kopplingen likadant orkar bilen inte och dör. Har provat detta flera ggr.

Detta är väldigt irriterande! Går o köra ändå. Men man måste ha full koncentration på kopplingen vid varje start. Gasar jag rejält och slirar på kopplingen kommer man iväg. Men knappast snyggt.

Jag trodde det var vakuum el tomgångsmotor. Men det verkar inte så.. Så vad är nästa. Någon givare? Kamaxel givaren el vevaxelgivaren? Eller rent av något med vanos? Just de kollade DISA och den är OK!

Tycker en 6 cylindrig motor ska va gött bottenvrid och busenkel att starta med?

M
Någon som har något tips eller varit med om något liknande?
Mvh Fredrik

Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
Har du normal tomgång?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du felkoder?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Svar ja helt normal. Går bra för övrigt. Förutom just det där ganska rejäla rycket i början. Känner ett liiitet ryck om man trycker på vid ca 2800 varv där det känns som om mågot lägger om och den får liite mer kraft. Tror det är vanos el nån styrning. Vet ej om det ska kännas el ej. Men är så lite så tror inte någon o van märker det. Till skillnad från det i början. Nya förare har svårt att komma iväg utan kärring stop. Så skall det ej vara på en stark 6 cyl motor. Bör bara morra till och åka iväg
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
....vilka felkoder har du?

Mvh
Johan B

Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Är på wheels and wings i falkenberg idag. Ska kolla när jag kommer hem. Där var inga innan iaf och felet har jag försökt bli av med i typ två år. Var övertygad om att det var vakuum och ville börja med att leta och täta det jag hittade. Men det hjälpte inte. Nog går den bättre nu tycker jag. Men rycket försvann inte :(
Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Nu har jag läst av koderna med min biltema osbd2 läsare. Får "No Code".

Trots det lutar väl nästa steg mot att prova byta kamaxel / vevaxel givarna?

Men även en del som märkt skillnad vid rengörning av selenoiderna till vanos ( m54b25 motor ) enheten. Dock ingen varaktig lösning vad jag kan förstå. Men då kan man iaf lokalisera problemet? De ska dock va rätt dyra nya.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle nog rekommendera att du gör felkodsavläsningen med något mer sofistikerat system, t ex. Inpa eller Carsoft eller ännu bättre verkstadsutrustning (Bosch eller BMW).

Mvh
Johan B

Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Mm misstänkte du skulle säga det. Gjorde dock en avläsning på bmw för ett tag sen. Efter att jag bytt kamaxel givaren tror jag. Då fick jag inget där heller. De här andra två läsarna du skrev. Var får man tag på dem? Kostar skjortan antar jag?

Mvh Fredrik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Carsoft säljs på tradera (kina-kopia) och är ett interface och datorprogram som kopplas till en PC (lättast med en laptop med serieport - vilket iofs inte så många nya laptop har).

Kostar väl kanske 3-400 kr om jag minns rätt.
De pengarna tjänar man ju dock in efter en felkodsläsning om man i stället skulle betala en verkstad för jobbet.

INPA kan du nog köpa på blocket, vet inte prisbilden men den är nog inte mycket dyrare än Carsoft. Fungerar på samma sätt PC, program och interface.

Mvh
Johan B

Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
Min bil betedde sig så tills nyligen efter jag bytte bränslefiltret. Jag hade rekommenderat dig att byta det speciellt om de aldrig varit bytt innan
Be
9
Bergengren
535dXA Touring -13
118dA -13
Symptomen låter väldigt lika de jag upplevt på en 530i -01, (gissar samma motortyp, M54).

Beskrivningen av hur det är att komma iväg, mest märkbart vid parkeringsmanövrar tyckte jag, är klockren, även att det varierade med kall/varm motor samt viss ryckighet vid vissa varvtal och acceleration. Motorn i fråga var också något törstig och drog lite mer olja än önskvärt.

Ny vevhusventilation monterades (slangar, avskiljare/ventil etc.) och motorn blev som ny i beteendet. (Den kan sätta igen, och/eller börja läcka(vakuumläckor) samt att membranventilen kan gå sönder.) Lite jobb med och lite delar, men å andra sidan så sänktes bensinförbrukningen med en deciliter milen och oljeförbrukningen sjönk, så det var en åtgärd som man åtminstone till viss del kan tjäna in beroende på hur mycket man kör.

Nu vet jag ju inte att detta är ditt fel, eller att både ryckighet, bensin- och oljeförbrukning ens berörs i just din bil, men det är värt att fundera på.

En annan sak och ett generellt tips vid lite ryckig start och allmänt "osmidig" motorkänsla när man gör hastiga förändringar med gasen: Rengör luftmassemätaren med avsett rengöringsmedel. Smuts på trådarna gör att den reagerar långsammare på flödesförändringar varefter motorn för ett ögonblick får fel blandning när man ändrar gasen, vilket ger en liten fördröjning i acceleration och ett mindre ryck. Det sistnämnda brukar dock inte vara så farligt som din problembeskrivning, men det kan vara en bidragande orsak, och är enkelt att fixa, borde vara del i någon service kan jag tycka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.