AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.714

Köpa fräsch e30 eller rusta upp

Nu var det helt galet länge sedan jag var här inne, men har varit billös i två år på grund av universitetsstudier, men du klarar jag mig inte längre. Jag behöver en vacker kompanjon (en bil då haha).

har alltid varit svag för äldre BMWs och tycker helt ärligt e38:an var den sista riktigt snygga modellen som tillverkades. Så har kollat runt lite och 325 e30 drar mest, har kollat lite på e34 och e28 också, men de blir gränsfall till ekonomiskt oförsvarbart att försäkra. För visso vid helt rätt och perfekt bil skulle jag väl sälja min själ för att försäkra bilen.

Nu till den egentligen stora frågan: det finns ju inte direkt en uppsjö av e30:or (varken fräscha eller sönderkörda) att välja bland, men det jag undrar är vad som är värdast i längden, köpa en riktigt fin e30 och bara vara lycklig och småpyssla lite, eller att köpa ett vrak och rusta upp? Jag har som ingen aning hur mycket en sådan upprustning kostar. En upprustning är ju egentligen att föredra då jag vill ha bilen för att lära mig den utan och innan, men har jag råd med det? Vi studenter är ju inte det rikaste personerna haha, men har jobbat extra och byggt upp ett litet bilkonto på i all fall ett par tio tusen. Ännu ett problem är att jag har tillgång till ett ordentligt garage, dock max ett par dagar i sträck, så den kan ju inte stå uppallad flera månader. Håller på att kolla lite större garage men det blir aktuellt först vid (om) vinteravställning.

Jag är ledsen för allt dravel, men känns som att Autopower kan vara en av de få ställen jag faktiskt kan få utlopp för mina tankar, funderingar och idéer (familj, flickvän och vänner tycker att jag är galen...). Men allt handlar om att jag har ett sådant genuint intresse av just dessa vackra och perfekta bilar. Lite därför jag pluggar till ingenjör, för att jag vill jobba inom just bilsektorn (främst för BMW).

Så ja, jag hoppas någon som har lite erfarenhet kan komma in med lite input på tid, omfattning och kostnad då jag är helt vilse!

Tack på förhand
Jim
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Ekonomiskt sett, köp en fräsch välvårdad bil. Hur hemskt det än låter så lönar det sig nästan aldrig att renovera en gammal bil.

Sen gör du en välgärning om du renoverar en E30 till originalskick.

Så mitt råd. Köp en så fin bil så möjligt och sköt den väl!

E
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det går ju faktiskt att få tag i fräscha E30 till bra pengar, så jag hade absolut satsat på det. Lycka till, saknar min gamla 323:a!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Sedan tror jag inte det är inom rimlighetens ramar att förvänta sig att kunna renovera en E30 325 med ett bilkonto på "ett par tiotusen kr", om det inte är väldigt många par då...

Jag förstår för övrigt att det lockar med en 325 E30, fina bilar, maximal körglädje och en skön sång. Jag har varit sugen på en själv också. Vem har inte det förresten?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.