AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
4.931

440 GC värd att vänta på?

Ännu något för tidigt att säga exakt när 440GC kommer, men för många verkar det konstigt att det finns en 340 men inte någon 440. Är det några av er som väntar ut 440? Hur viktigt är det dessutom med en 6:a?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag skulle gissa att det finns en 440i inom 6 månader. Bmw vill som andra bolag sprida introduktioner och om jag hade varit sugen på en fyrserie så hade jag väntat. Innan jag köpte min nuvarande bil så hade jag inte hävdat att det är viktigt med sex cylindrar men efter två år med sex cylindrar så har jag ändrat uppfattning. Det blir kort och gott en helt annan upplevelse med sexcylindrig motor. Räcker att göra en kallstart så är man såld (ljudet!). Sen är det oerhört trevligt med bottenvridet (450 Nm@1300 rpm) som förvisso har med motorstorlek att göra, responsen som också blir väldigt fint och gångkulturen. Det blir absolut minst sex cylindrar för mig nästa gång jag byter bil.
Du summerar min egen uppfattning väldigt väl. Rent prestandamässigt räcker 4-cyl till gott men vid tex acceleration upplever man 6:orna mer sofistikerade bortsett från själva accelerationen i sig. Jag skulle 6:an även om den vore lite långsammare. Mercedes och Jaguar kommer tillbaka med raka 6:or, vilket kanske talar sitt tydliga språk. Båda dessa har ju historiskt gjort fantastiska raka 6:or.

Tror 440i xDrive GC kommer i början på nästa år. Hur nöjda är ni som åker 435i GC?
Mars produktion är ju en klassisk månad där BMW släpper motornyheter,
Men samtidigt så har dom ju vänt upp o ner på när årsmodellbyte sker dom senaste åren.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vad kör dom som "årsmodellsbytesmånad" numera?
Juli för tyska och oktober eller november för USA-byggda + nya modeller har den nya årsmodellen när de kommer ut. M3/M4 och 4GC var 2015 redan från start.

Men kom dock i håg att det där med september absolut inte var hugget i sten förr om åren. E60/E61 LCI var 2008 från start (ej M5), E34 1995 kom 28/29 april-1994 och E32 750iL och E28 1988 kom sommaren 1987.
Kanske BMW måste göra något åt chassiet på 4-serien då 3-seriens LCI är rätt kraftig. Tror man äntligen fått ner vägljudet i samband med den reviderade 5-punktsupphängningen. 340i verkar göra det svårt för 435 GC, 440i dröjer lite då man även måste jobba mer på chassiet, frågan är hur mycket. Marknader som England, USA, Sverige (fast vi är små) klagar på vägljudet med all rätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.