AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.114

Passar vinterdäcken på min M5 F10?

Lasse Karlsson
Hallå BMW-entusiaster!

Har ju skaffat M5 F10, och är nu på jakt efter vinterplattor till bilen, då jag inte kommer ställa av den hela vintern!

Skulle dessa passa? Länk

Har tydligen suttit på en E61:a!

HA DET!!

modolasse
ET på F10 ligger väl på 34-35 nått så dom ska väl passa prima på din nya fina M5a.

Edit: Han har ju kört med spacers efter som dessa inte ska sitta på en E61a egentligen.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Här kan du jämföra ET mellan olika BMW fälgar: Länk

Lycka till!

//Lasse

Lasse Karlsson
Länk

Är inte lätt det här med ET-värde osv! Men finns ju bra hjälp att få på detta Forum! Skulle vinterdäcken i annonsen ovan funka på min M5 F10?

Har suttit på en 6-serie, med ET 13/14, det innebär väl att däcket kommer bredda utåt mer, än med ord ET-mått runt 32 till min F10!?

Har sett bilder med dessa däck på alla möjliga 5-serier, så det borde ju gå! Eller!?

Oerhört tacksam för svar! då jag snart vill bli med vinterdäck till M5:an, då det känns som om vintern kommer tidigt iår!

HA DET!

modolasse
Lasse: ET säger inte så mycket om man inte talar om fälgbredden...Men jag tippar på att 9*19 ET15 går på utan besvär bak då 10*20 med ET34 är en original dimension. Fram blir det lite tightare, men det borde går enligt min åsikt
Lasse, varför köper du inte nya däck och lägger om på original fälgarna som sitter på bilen? De länkade fälgarna tycker jag ser hemska ut (om de ens passar framförallt för bromsoken) och skulle helt förstöra looken på en så läcker bil. Fördelen är att du också får nya däck då bra däck är jätteviktigt på denna kärra,

/Anders
Håller med ovan!
Ghetto fälgarna i länken sätter man inte ens på om dom är gratis.
Lasse Karlsson
Ni kanske har rätt! Får se hur jag gör! Har inte tänkt köra mycket alls vintertid, och därför inte lägga 15-20 tusen på dessa däck, utan använda lite halvdana grejer och komma lite billigare undan!

Men gör man som ni tycker, räcker det ju med nya bra däck till vintern som kommer, så får man fixa nya sommarfälgar till nästa vår, alt köpa vinterfälgen nästa vår. Problemet blir att man då har både vinter o sommarhjul 20tum, vilket jag egentligen inte tänkt, utan att klara mig på 19tum till vintern!

Men den som lever får se!!

HA DET!

modolasse
Lasse Karlsson
Tack för tips o inlägg i denna tråd!

Rundar av den med summering av hur det blir: Kör på "Med känsla! och Mores spår, sätter nya odubbade vinterplattor på den befintliga 20 tumsfälgen jag har till sommardäcken, innan snön kommer, och sedan i April/Maj 2016 skaffar jag nya 20tumsfälgar till antingen sommar eller vinterdäcken, beroende på vilka nya fälgar jag får tag på till rimliga pengar!

HA DET!

modolasse
Lasse Karlsson
Länk

Öppnar tråden igen! Hittat däcken ovan på Blocket, original BMW-fälg med OK däck! Dim fälg: 8,5x19 ET 25.

Återigen: skulle dessa passa på min M5 F10-12? Nån som haft 19 tumsfälg på sin M5 F10? som kan komfirmera att fälgen går på bromsoken?

Har kollat på nätet, och rekomenderade fälgdimensioner till M5 F10 är 19tum och uppåt, så i min värld borde det gå, men man vill ju vara säker innan man lägger ut 7 och ett halvt papp på däck!

Behöver jag ringa BMW och fråga kanske?

HA DET!

modolasse
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Style 345 och 408 i 19" går över bromsarna, medan eftermarknads 19" inte går på. Huruvida de du länkar till passar eller inte, vågar jag inte svara på.
Lasse Karlsson
Tack för svaret TP!

Blir nog att avvakta ett tag, och invänta att nått dyker upp, som suttit på en M5 F10 alt kan garanteras att de passar, så man slipper köpa grisen i säcken!

HA DET!

modolasse
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
Hej Lasse

Har du slagit till på några vinterhjul än? Om inte kan jag tipsa om att BMW säljer kompletta hjul till just M5 F10. 20" dubbeleker 409M med Dunlop däck för 19700:-.

Riktigt bra pris tycker jag. Beställde en uppsättning direkt. Leverans om fem till sju dagar.

Mvh Mathias
Kanonbra pris verkligen!

/Anders
Lasse Karlsson
Tack för tipset! Ska kolla upp detta!

Ha det!

modolasse
Lasse Karlsson
Velat fram o tillbaka, letat på Blocket osv, men nu har jag äntligen bestämt mig! Det blir nya däck från BMW som "Med känsla" tipsade om här i tråden!

Hade kanske tänkt att klara mig lite billigare undan då jag inte ämnar köra så mycket vintertid. Men va f.., det kommer säkert bli några mil iallafall! och man blir nog med denna kärra ett antal år, så det känns som man då också vill ha riktigt bra, snygga, och säkra grejer från början!!

HA DET!

modolasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.