|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken funkade när jag satt mig i bilen i morse, sen skulle jag justera lite, men den rörde sig inte. Nån som varit med om detta och hur blev det löst? Jag har läst på Bimmerfest att man ska knacka till på nån bricka, för att den låst sig i ett ytterläge... | |
| Nu är det löst, den hade tydligen passerat ändläget och sen stannat. Man kan tydligen fixa det själv om man kan plocka bort plasten kring ratten. | |
|
Tjena Garpen!! Jag har precis samma problem med min F11. Helt plötsligt händer absolut ingenting när jag rör rattjustingen. Gjorde en invändig rekond häromdan, kanske kom jag åt spaken?! Justeringsmotorerna låter inte över huvudtaget?! Dessutom skitsvårt att lokalisera rätt säkring... Det finns ju nån ratt på säkrings-schemat med 7-8 sälringsnummer?! Och säkringarna i handskfacket är nog den mest korkade placeringen. Nån som vet exakt vilket som sitter på just rattjusteringselektroniken?! Hur dumt är inte det att den kan hamna i ytterläge och bara lägga av?! Är enda möjligheten att bryta sig in i instrumentpanelen?! Vad tog BMW för besväret?! Läste nånstans att man kan reboota systemen genom att koppla bort batteriet?! Nån som vet hur länge batteriet måste vara bortkopplat för att "glömma"?! Provade nämligen nån timma utan framgång, det var bara klockan som nollades!! Tacksam för svar. Skittråkigt skitfel på en så dyr bil:( |
|
| Jag fick samma problem idag när jag startar bilen så vill den inte gå ner i läget som jag har ställt in den på. Plus att inget händer när jag försöker göra det manuellt med spacken. | |
| Detta hände mig idag, hur löser jag detta? | |
| Ingen som haft detta problem? Hade bilen på rek och efteråt stod ratten i översta läget och nu händer ingenting. Comfortstolarna samt backspeglarna funkar fint men rattreglaget är helt dött. Känns som om den låst sig i övre läge :( | |
|
Hej, Det passerar tydligen ändläget och låser sig där. Det var lätt för verkstan att fixa, men grejerna måste isär. Det finns lite filmer på youtube om detta. Det tar säker nån timma att fixa på verkstan, ca 1000 spänn. Det är ett mekaniskt fel och går inte att "boota" bort... |
|
| Jag fixade min ratt idag på bmw dom sa att det va bara att koppla bort batteriet och sen nollställa den sen fungerade det | |
|
Det lät ju som ett enkelt ingrepp. Vet du hur dom gjorde eller om man kan fixa detta själv? eller måste man ha tillgång till diagnosutrustning? Börjar bli trött på att köra runt med ratten i översta läget :) Mvh Christopher |
|
| haha ja jag vet hur det är körde med det i 4 månader för man inte orka ta tag i det. Testa att bara koppla bort batteriet i typ 15 minuter kanske det hjälper. Dom sa bara att dom kopplade bort batteriet sen nollställde programvaran och uppdaterade den igen sen fungerade. Jag lämnade bara in min bil på felsökning så fixade dom det då kostade 1400kr | |
|
Hände plötsligt på min bil också. När jag skulle åka hem ifrån jobbet igår så var ratten i översta läget. Går ej att justera ratten varken upp/ner eller fram/tillbaks.. Kollat alla säkringar jag kom åt (6/8 som ser ut att höra till ratten) Kan inte begripa placeringen av säkringsboxen framför handskfacket.. Någon som har en konkret lösning på problemet förutom att åka till bmw? Räcker det med att lossa pluskabeln från batteriet några timmar? Eller behövs det lik förbaskat kopplas in med dator efteråt och nollställa något? Om jag plockar ner plasten under ratten, vad exakt är det man skall göra där under sen? |
|
|
Provade att koppla av batteriet nu på morgonen i en timme ca. Det enda som hände var som tidigare nämnts i tråden att klockan fick ställas om.. Blir nog illa tvungen att åka in till bmw och be dom fixa felet. Hittar ingen felkod med Carly heller. Misstänker (hoppas) att det bara är för dom att koppla in datorn och lägga in en ny programvara eller liknande.. |
|
|
Svarar mig själv här med orsaken/lösningen ifall någon mer dyker på problemet i framtiden. Anledningen att den slutat fungera var att ratten tydligen hade passerat övre gränsläget för många gånger. Fick hjälp av en kille som hade nån dyrare OBD-läsare avsett för verkstäder. Där kunde han återställa antalet gånger som ratten tillåts passera gränsläget och därefter gick det att ta bort felkoden. Så nu fungerar rattjusteringen som den ska igen och allt är frid och fröjd |
|
|
Hej! Jag har nu fått detta problem igen. Tydligen hamnar ratten förbi ändläge. Sist löste verkstaden det men ni andra som haft detta problem. Går det lösa själv? |
|
| Det bör gå att orda själv med Ista ifall du har tillgång till det? | |
|
Hej Nu har det hänt mig också:) men jag hittar ingen video på youtube hur man kan gå tillväga för att fixa själv... är dator ett måste eller kan man fixa själv utan? /Robban |
|
| Christopher85 hur gick det för dig? | |
|
Hittade detta Länk /M Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.