AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.358

Ljudbyggare

Tjena!
Ska eventuellt lämna in min 325i E46 för att få ljud monterat.
De som ska monteras är följande:
- framsystem i dörrarna (6,5" + skrikare + kabeldragning till slutsteg)
- Slutsteg (kabeldragning+Montering)
Har kontaktat 2 olika företag i sthlm för offerter, och tänkte kolla ifall någon här har lämnat in bilen för något snarlikt och som kan ge något slags omdöme eller sådär. :)

De två olika är Backes Ljudbyggeri och PM-Shopen.

(Om någon skulle känna sig sugen på att tjäna en slant i närheten av Västervik så är jag inte omöjlig på ett sådant förslag heller..PM) :D
Övergav idéen om att göra detta projekt, fick bli slutsteg och baslåda istället.
Dock efter en hel del lyssning och tweakande så börjar jag fundera över på att bygga en egen sluten låda och ta bort skisacken för att på sådant vis få genom ljudet bättre.
Någon som gjort något liknande i en e46 sedan med fällbara säten?
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Jag har lite erfarenhet i ämnet då jag byggt ljud med baslådor i 4 olika e46or både sedaner och coupeer. Skidluckan är ingen bra ide. Jag gjorde så att jag sågade upp stora hål i plåten under hatthyllan (inte genom tygklädda delen som syns inifrån) . Blev kanon, men du bör använda 12 tums bas när du bygger lådan. Rekommenderat slutsteg jbl 7001. Ger bra med effekt utan att dra för mycket ström.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Rekommenderar både Backe & PM! 2 firmor med mycket kunnande & erfarenhet.

Om du själv ska bygga bas så fungerar det utmärkt att spela genom skidluckan! Men du bör bygga på ett sådant sätt att det är tätt mellan lådan & ryggstödet så att allt ljud kommer direkt in i kupén. Du ska alltså ha lådans baffel tätt mot ryggstödet, tänk på att ha tillräcklig mellanrum så att du får plats med elementets slaglängd, detta kan du lösa med att bygga en ram runt lådans kant.

Att bara öppna upp skidluckan & låta lådan spela fritt i bagaget är ingen bra idé, då går den mesta efekten åt till att sätta nummerplåten & bagageluckan i vibration.
Varför elda för kråkorna!
Koncentrerat du allt ljud (all effekt) in i kupén så klarar du dig länge på en bra 10" bas.
LYCKA TILL!
Fick bli att slänga i en baslåda sålänge, men lär bli att fixa något annat inom snar framtid då ljudet är bedrövligt just nu..

Börjar bli mer brydd på att försöka bygga ihop en låda och köra genom skisacken, funderar bara på hur man skall få det att bli tätt?
För jag vill ändå kunna flytta på lådan ifall man skulle behöva fälla säterna i baksätet?
Baffel, vad är det? Nytt ord för en annan :)
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Tänk dig en baslåda med basen monterad på den vinklade sidan som ställs mot det fällningsbara baksätet och skidluckan öppen. Montera en ram av trä runt basen. Rund eller fyrkantig spelar ingen roll bara det blir tätt mot sätet så basen spelar in mot kupen och kan spela fritt. Lämplig tjocklek på ramen skulle kunna vara 30 mm. Spänn fast lådan med spännband eller liknande så den trycks mot sätet. Inga konstigheter. Har du svårt att spela högt kan man med fördel plocka ljudet från bakhögtalarna till ett 4 kanal slutsteg med högnivåingång och dra ett extra par högtalarkablar genom bilen till stereon och där koppla på framhögtalarna också. Gör underverk att få mer effekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.