AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.824

RFT och BMW 120d (F20) m-chassi

Hejsan

Jag har läst en hel del kring detta med RFT och BMW, så tänkte dela med mig av mina åsikter och tankar kring det.

Jag fick bilen levererad med Pirelli P Zero 245/35 R18 88Y + Pirelli P Zero 225/30 R18 88Y. Däck som jag faktiskt är nöjd med.
När det var dags för vintern att presentera sig, så köpte jag (på bythjuls rekommendation):
Pirelli Winter IceControl 225/45 R17 94T XL.
Dessa däck var en fullständig katastrof för bilen. Jag var tvungen att köra med anti-sladd systemet avstäng för att detta inte skulle kick-in hela tiden. Totalt livsfarligt. Bilen spårade förvisso ej, men att ligga i 90 på torr väg, gasa lite lätt och antisladd kickar-in? Någon gjorde jämförelsen: som att köra runt med 1 kubik vatten lastat där bak, fast på is. Efter en tvist med bythjul (8 månader ca) så fick jag pengarna tillbaks (efter att jag anmält det till ARN). Trots allt deras rekommendation.
BMW sa att jag var tvungen att ha RFT till min bil, och efter denna tvist så fick det bli så.
Eftersom jag inte kunde använda mina 49362 Pirelli Winter IceControl 225/45 R17 94T XL, så köpe jag ett kit Dunlop SP Winter sport DSST 205/50 R17 89H. Dessa däck gjorde att bilen var tillbaks till sin ursprungliga karaktär. Lite ”svajigare” men der beror på däckprofilen, dock långt ifrån hur det var innan. Nu går det bra att köra med bilen igen. Skönt tänkte jag, alltid RFT från och med nu…

Till sommaren behövde jag nya bakdäck, och kontaktade då BMW. Givetvis sa de att det skulle vara RFT, eftersom jag har dessa fram. Med tanke på mina erfarenheter av icke-RFT på min bil så köpte jag ett par:
Bridgestone Potenza S001 245/35 R18 88Y. Det är alltså exakt samma dimensioner, belastningsindex som jag hade på mina Pirelli P Zero. Dessa är även rekommenderade av BMW. Blir lättare att klaga om man följer deras råd.
När jag nu har dessa däck, så spårar bilen. Inte mycket, men det känns absolut vid högre hastigheter. Den upplevs inte alls lika stabil som med Pirelli P Zero däcken, i högre hastigheter. Lite nervös och vet inte hur den ska ta kurvan. Man kan jämföra det med att man hastigt skulle dra i ratten i just högre hastigheter. Inte lika precis i styrningen vilket antagligen beror på att de spårar.
Nu är det så även tid att byta ut mina framdäck, och jag satsar då så klart på Bridgestone Potenza S001 225/30R18 88Y. Då har jag ”rätt” uppsättning – enligt BMW (det ska tilläggas att dessa 1-seriens bilar idag levereras med just Bridgestone Potenza S001 uppsättning) och spårar den då så kommer jag att klaga hos BMW. Jag är bra på det.
Vart vill jag då komma? Jo, jag har läst en hel del negativt om RFT. Att BMW inte skeppare M3, M5 osv med just RFT säger väl även sin sak. Jag hade mer än gärna bytt ifrån dessa RFT om det inte vore för min dåliga erfarenhet av vinterdäcken.
Det finns även ett flertal forum som säger att BMW 1-serien snedsliter däcken om dessa är RFT. Där bak så slits de i mitten (oavsett däcktryck) och där framme så slits de på ytterkanterna. Jag har exakt detta fenomen och det beror inte på att jag inte kontrollerar däcktrycket. Detta görs minst en gång i månaden.

Summering:
Sommardäck:
Pirelli P Zero 245/35 R18 88Y + Pirelli P Zero 225/40 R18 88Y: Mycket bra körupplevelse. 5/5.

Bridgestone Potenza S001 245/30R18 88Y + Pirelli P Zero 225/40 R18 88Y: Ok körupplevelse men kan absolut bli bättre. 3,5/5.

Vinterdäck:
Pirelli Winter IceControl 225/45R17 94T XL: Livsfarlig körupplevelse, rekommenderas ej! 0/5.
Dunlop SP Winter sport DSST 205/50R17 89H: Bra körupplevelse. 4/5.

Min fråga: Har någon som kör 1-serien bytt till icke-RFT, med bibehållen väghållning?
Är det m-chassit som gör att jag tvingas köra med RFT?

Vad ska jag tänka på om jag byter ut mina RFT mot icke-RFT till nästa sommar? Vill ha en styv och precis körupplevelse. Inte svampig Volvo 850 upplevelse.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Varför byta om du är nöjd, finns ingen anledning. Jag tycker RFT är OK så länge de inte är så slitna. Sen är de inte roliga. Om du haft punka är RFT också en anledning till att behålla dem.

Hälsn Peter
Jag kör ju F20. Jag kör enbart Michelin Maxi Ice North 3 alltså dubbdäck, framgår inte riktigt om du kör dubb eller friktionsdäck. Friktionsdäcken borde ju ha en mjukare gummiblandning vilket skulle förklara att antispinn lampan blinkar. Det gör dom inte på min, däremot gjorde dom det på min 335:a och på övriga E90 jag haft men med senaste generationen Michelin Xin3 så gör den inte det alls, funkar kanon.

Jag hänger mkt på utländska forum för M135 ägare och att dom slits i ytterkant fram är ett känt problem för just M135 iaf att dom skulle slitas ojämnt bak har jag inte hört talas om, min bil har gått 3100 mil och bakdäcken slits jämnt o fint bak.

Stämmer dina dimensioner fram, jag har samma bak som du men fram kör jag 225/40 ZR18 88Y. Bak 245/35 ZR18 92Y annorlunda belastningsindex men det kanske är för att jag kör M135.
Framgår inte vad du kör men du kanske har M Sport pkt.
Skulle jag mot förmodan ha kvar min bil över vintern, jag håller på att byta nämligen, så blir det Michelin PSS redan i höst, förväntar mig inte nån jätteskillnad komfortmässigt.
Min är inte spårkänslig varken med sommar eller vinterdäck på.
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Jag har också en 120d med m-paket. Orginal sommardäck Bridgestone. De spårar rätt rejält när vägbanan inte är helt slät. Bullrar något kopiöst. Kommer att köpa Icke RFT när det ska bytas. Vinterdäcken har jag Pirelli dubbdäck. Och ja, antispinnen går in regelbundet vid belastning. Det kommer an på att vinterdäcken är av nordisk typ och ganska mjuka för att få bra grepp på is och snö. Jag har också en omgång dubbfria Michelin av europeisk typ. Med dessa på bilen så går inte antispinnen in. Hade en kollega som körde med Nokias dubbdäck. Samma sak där, antispinnen slår till vid belastning. det räcker med att köra på farthållaren och komma till en backe så kopplar den ur tack vare antispinnen. Det är inte däcken det är fel på, det är antispinnen som är för känslig för nordiska vinterdäckstyper.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag känner igen beteendet med antispinn för nordiska vinterdäck, men bara när de är nya. Mina (hacka 7 dubb) var känsliga första säsongen men andra är problemet som bortblåst. Jag har också bridgestone S001 rft och jag har inte upplevt spårkänslighet men visst bullrar de en del. Mina bakdäck är slut och ska bytas ut inom kort och det får bli likadana då framdäcken är fräscha. Hade gärna provat Pirelli p zero istället då de verkar vara bland de bättre om man vill ha rft.
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Intressant att framdäcken slits på ytterkanterna. Satt och undrade om min bil hade taskig hjulinställning. Märkligt att man väljer att tillverka M135 med så annorlunda hjulinställning. Man undrar ju vad anledningen är och om det verkligen gynnar väghållningen.

Hursomhelst så var jag en av de få som fick bilen levererad med icke RFT däck. Det satt Michelin PSS och jag kunde inte bli gladare. Demobilen jag testade inför köpet hade RFT-däck och jag minns mkt väl att jag reagerade på ljudnivån och spårningen. Detta uppleverar jag inte alls med Michelin.
Latorparn@ Jag vet inte om jag kan hålla med på att det är antisladd-systemet som är för känsligt. Jag upplevde extrem skillnad på däcken, även om jag bortsåg från just antisladd-systemet. Bilen var otroligt svajig och obrukbar. De nordiska däcken verkar mer vara anpassade för norra-Norrland och uppåt, där det är extremt kallt under långa perioder. Därför gummit är mjukare för att på så sätt få rätt karaktär när det just är så pass kallt. Vad jag kan se så är inte mina Dunlop SP Winter sport DSST 205/50R17 89H anpassade för "Nordiskt vinterunderlag" och ändå är de flera gånger om bättre än de Pirelli Winter IceControl 225/45R17 94T XL jag köpte, som är just "anpassade för Nordiskt vinterunderlag".

Då uppdaterar jag lite lätt här. Som jag nämnde så bytte jag även framdäcken till Bridgestone och fick således "rätt" uppsättningen enligt BMWs rekommendationer.

Bridgestone Potenza S001 245/30R18 88Y + Bridgestone Potenza S001 225/40 R18 88Y: Bättre upplevelse än när jag använder Bridgestone Potenza S001 245/30R18 88Y + Pirelli P Zero 225/40 R18 88Y men inte fullt lika bra som när bilen hade Pirelli P Zero runt om. Slutbetyg blir: 4/5.

Ska även tillägga att jag gjorde hjulinställning på bilen (alla hjulen), och detta i sig gjorde en del på stabiliteten, men även om detta var gjort samt parad med Bridgestone Potenza S001 däcken så har bilen aldrig kommit upp i samma karaktär som den hade med Pirelli P Zero. Bilen spårar dock mindre nu (med Pirelli P Zero upplevde jag inte att den spårade alls), men jag kan inte säga om det beror på att jag har samma modell på däcken eller på grund av hjulinställningen.

Snart tid för vinterdäck igen och då är frågan: Vågar man chansa på icke RFT men som INTE är för Nordiska vinterunderlag (bor i södra sverige) eller ska man köra på det säkra kortet och leva med RFT? Någon som kan ge lite input på vinterdäck till F20?
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Snart tid för vinterdäck?? I södra Sverige???
Weiman@ Varje år så säger man att man ska vara ute i god tid så att man har allt ordnat tills dess att lagen säger att man ska ha vinterdäcken på bilen. Varje år har jag mer eller mindre missat det så tänkte vara ute i god tid. Även bra att få lite feedback från andra F20 förare nu när vintern är slut. Färskfeedback så att säga.
ch
49
christer32
Bmw i3s 94BEV -18
Bmw 318d f30 -18
Porsche Boxster S -06
Hej!

Vi kör Continental TS850 vinterdäck utan RFT på vår f20 116i, inga problem.
Kan någon specificera vad ni menar när ni säger att bilen spårar?

Ts: vad sägs om Nokian Hakkepilitta 8 RFT. Provkörde en F20 som hade de och jag gillade de, de var stabila även i höga farter, nu var det en 116d men skulle tro att de är lika bra på en 120d.

Har själv beställt Nokian Hakkepilitta 8, 16tum till min bil, en 118iA M Sport

Något att tänka på om du väljer att gå ifrån RFT är att BMW assistans inte gäller längre om du får punka.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Jag föredrar dubbfritt (bor i Gbg) och kör på Hakka R2 RFT 16". Har funkat finfint hittills, inklusive en tripp till fjällen nyligen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.