AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.766

Förslag på bra märke för bromsar till en E60 samt om det är värt att byta alla 4?

B.
2
B.D
BMW 523i -07 (E60)
Som rubriken lyder är det dags att byta bromsar på min BMW 523i -07 (E60). Bilen varna för bakbromsar men jag funderar på om det inte är lika bra att byta alla fyra på samma gån? Vänner/kollegor säger att det inte behövs men det är något i bakskallen som säger att det är bäst att byta allt på en gång.

Har fått en offert från BMW och jag håller på att undersöka vad skillnaden blir om jag beställer utrustning från Tyskland. Många i detta forum som rekommenderar det.. Men det finns olika fabrikat och olika sidor..

Vore tacksam om någon kan rekommendera ett bra fabrikat och gärna en pålitlig sida där man kan beställa ifrån också.. Har läst att några rekommenderar Brembo, är det man ska köra på?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Två förslag, Länk och Länk
Om du skall byta runtom beror på hur dåliga de bra är.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bra märken:

T ex. Ate, Bosch, Brembo, Jurid, Textar, TRW. Alla dessa är OEM-leverantörer av bromsar till de stora biltillverkarna (varav flera av märkena är leverantör till just BMW).

Två billiga internethandlare är redan nämnda.

Kan vara läge att även kolla mister-auto.se , oftast dyrare än ovan nämnda sidor men ibland är de faktiskt billigare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har kört mycket på EBC, dammar otroligt lite och lång livslängd
Välj "green-stuff" eller "red-stuff". Finns på ebay.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är sportbelägg du är ute efter, kan jag rekommendera Ferrodo Performance DS - biter bättre än standardbelägg redan kalla och tål värme bättre vid hård körning.
Dammar dessutom mindre än standardbelägg och dammet som blir, är mer ljusgrått än svartaktigt som många standardbelägg genererar.

Inget oljud heller, trots att de saknade anti-skrikplattor på baksidan.

Hade de beläggen på E46:an och de var jag väldigt nöjd med!
Kostar dock en slant - har för mig att jag betalade 1200 kr för beläggen fram.

Mvh
Johan B

Zi
120
Zip
BMW E60 M5 - 07
BMW E39 520 - 02
Har beställt flera gånger från: Länk
och har provat deras "egna" märken samt märkesgrejer. Är sjukt nöjd! Snabb och billig frakt och priserna är väldigt ofta bättre/mycket bättre än på ex: reservdelar24.se osv. Dem har ofta kampanjer/bromssatser/servicesatser osv till ett ännu längre pris.

Sist jag beställde hade ett oljefilter blivit till tryckt under frakten. Tog bild och mejlade samma kväll och fick svar att dem skickar ett nytt dagen därpå.

Man kan kopiera in bmw-originalnummer från realoem på deras sida och få fram rätt del du behöver.
B.
2
B.D
BMW 523i -07 (E60)
Tack för alla råd! Ska sätta mig ner och jämföra nu och se vilket som blir bäst. Det blir bara bakbromsarna i denna omgång, frambromsarna är fortfarande ok.
Har för tråkiga fälgar för sportbelägg så jag håller mig till något basic :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett "outsider-märke" som är bra och oftast får väldigt bra omdömen av de som köpt dem, är spanska "Remsa" (säljs även under märket Metzger i t ex. Tyskland).

De är väldigt bra och dammar framförallt lite.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.