|
|
|
|---|---|
|
Om en bil (Hyundai i10) kräver olja ACEA A3 eller bättre - kan jag då använda ACEA C3 (som jag har hemma)? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Yes, det bör du kunna göra. ACEA C3 har samma kvalitets- och viskositetsegenskaper som A3 men har dessutom låga halter av tillsatserna sulfataska, svavel och fosfor (SAPS). Detta gör att oljan är extra lämplig för moderna avgasreningssystem (tex partikelfilter). Tex så måste BMW's motorer med partikelfilter ha ACEA C3 klassning (kollar du på BMW's LL-04 olja så märker du att alla dessa är så kallade Low-SAPS olja dvs lämpliga för tex dieselpartikelfilter). Vill dock minnas att eventuellt kunde dessa SAPS-tillsatser vara bra för att reducera slitage på äldre ventillyftarmekanismer (som tex i M20/M30 med mekaniska vipparmar) - men det finns inga nya motorer med denna konstruktion längre. I övrigt kan jag inte komma på någon anledning där det skulle vara något problem att använda C3. Det borde även ha stått mer uttryckligen i instruktionsboken om inte ACEA C3 fick användas (att den behöver de SAPS-tillsatser som brukar finnas i ACEA A3). Jag vill dock minnas att det bara fanns en under gräns av dessa värden, dvs bara för att den är ACEA A3-klassas behöver inte betyda att det finns stora mängder av dessa SAPS-tillsatser i oljan. Jag hade för mig att flera av dessa modeller ville ha "lågfriktionsolja" dvs ACEA A5 eller liknande. Men det kanske var den första generationen i10. |
|
Instämmer med vad bmwslangen skriver, men C3-oljor kan vara olämpliga i vissa motorer som kräver högra halter av svavel och fosfor som slitageskydd. Detta är dock osannolikt i moderna motorer. Mer exakt, vilken C3-klassad olja är det du har hemma? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Statoils Laserway LL |
|
|
Kolla vad Statoil rekommenderar själva: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.