|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Så här är det: Viskon har bara liten betydelse vid kökörning eller vid tomgång när det är rejält varmt ute. Så snart bilen rullar mer än 15-20 km så tar fartvinden över med mångdubbelt större luftströmning. Först vid nåt fel som orsakar att tempen ändå tenderar stiga kommer viskon att börja varvas upp, dock låser den aldrig och följer remskivans hastighet, då är kopplingen trasig och fläktbladen brukar flyga av... Elfläkten KAN varva upp med riktigt hög effekt, bortåt 400W (säkringen är på 50A), men samma sak här, bara när fartvinden inte räcker till eller som efterkylning när man stannat motorn osv. Det är alltså när man står stilla eller kör sakta som den jobbar, inte när man varvar (kylvätskan cirkulerar snabbare) och kör lite snabbare. Kriteriet för elfläkten är yttertemp, kylvätsketemp, AC-tryck, motorbelastning osv, allt processas i motorstyrningen och styr ut fläkten med PWM på de klena kablarna in i fläktmotorn. Det skall ligga ständig 12V på de båda grova som redan nämnts, och fläkten skall göra en självtest vid kallstart efter en full körcykel med stillestånd osv. Om inte så sätts ett fel i minnet som bör gå att läsa av med diagnosutrustning. FP |
|
|
Du har rätt, men om bilen är varm så att returen från kylaren är nära gränsen ca 85C, och man då varvar motorn rappt några ggr kommer fläkten varva upp nästan direkt och sen lugna ner sig. Det finns ju ingen kylvind och allt går redan genom kylaren så returen ökar snabbt några grader och fläkten reagerar. Kriteriet är inte motorlast o kylvätsketemp normalt (om alla givare fungerar) bara AC behov och radiatorreturtemp. Inte kylvätsketemp i motorn. Vid över 30C ute i stekande sol parkerad med full AC på då kan man undra om bilen ska lyfta snart. Då går fläkten att få upp i max, speciellt om man höjer varvtalet en aning för att få ut mer effekt ur ACn. ;) Dock tycker jag BMW steglösa fläkt styrs väldigt bra och diskret. Det jag länge funderat på men aldrig hittat riktigt svar på är: Om allt är 100% helt och AC är AV och man står på tomgång en stekhet dag tills radiatorreturen är 80C (dvs hela kylaren är 80-105C och luften över viskon typ 90C), kommer viskofläken att gå in då eller är det likförbaskat kondensorfläkten som startar först och räddar kylvätsketemp från att gå över normal? Isf kan man ju skruva bort viskofläkten. Tror inte det ska va så. Sedan att en aktiverad viskofläkt kanske inte räcker till att kyla på tomgång när det är riktigt hett kan va en annan femma. |
|
|
Finns en utmärkt beskrivning över systemet i BMW:s interna utbilningsmaterial och det funkar som jag skrivet, i korta ordalag. Systemet är omfattande och rätt komplicerat... Även Bentleys manualer beskriver funktionen, det finns säkert mera dokumentation. FP |
|
| Vet, har också läst det. Har dock ej hittat exakt info om viskon. | |
|
Läste igen. På M54 med Siemens MS42/43 styrs fläkten av Temperatur ut från kylaren, väldigt snävt intervall mellan 0 och 100%, start ca 86C Beräknad katalysatortemperatur (åtminstone E46) Tryck i AC systemet (från IHKA). Obs, fläkten startar inte automatiskt bara för att man trycker på snöflingan (som de gamla tvåstegsfläktarna gjorde). Den startar bara om det behövs. Vidare finns en spärr att beroende på bilens hastighet så reduceras max tillåten fläkthastighet och över 80 km/h kan den inte aktiveras. DME tar också hänsyn till batterispänning, står ej exakt hur. På M62 V8 forceras fläkten om motortemp är 120C (röd lampa lyser i klustret), men det står inget om det för M54. |
|
|
Så är det. Ang. viskon så hittar jag inte texten just nu, men finns säkert på flera ställen på nätet. Rent generellt så är normal funktion att den alltid slirar, fast med mera ingrepp när det är ordentligt hett i luften som strömmar förbi kopplingen osv. Man hör ibland att den är "fast" inkopplad och följer motorvarvet helt, vilket är ett allvarligt fel. Fläkten tål inte detta, det finns ju omvittnat här inne på AP med fläktblad som skjutit sönder både kylarpaket och motorhuv. Rådet är att köra på lågt varvtal direkt till verkstad om man märker att viskofläkten varvar onormalt högt. FP |
|
|
Vill bara skryta lite. :) Nu har vi kanske "kapat" tråden här lite men jag fyller på med egna erfarenheter kring viskon... Bytte fläkt och viskon, snacka om skillnad på ljud!! Och jag är nästan besviken över hur enkelt det var att byta, 20-30 min högst med lite rengöring av gamla skruvarna till viskon. Sjukt nöjd efter bytet. Det är nog lätt att bli hemmablind när man kör med fläktljud på hela tiden under en längre period. Blir som bekant bakgrundsbrus. Glad över att jag hittade tips på vad man ska göra och hur man upptäcker om det är något fel på viskon. Min fläkt gick trögt även när den var varm, när motorn var avstängd, så det var att fläkten även vid 50-70km/h fortsätter snurra i takt med varvtalet även över 3000 varv (dränker nästan motorljudet) som gjorde att jag reagerade när andra varnat om detta (även här). Så tänk på det om ni har äldre bilar och aldrig har bytt dessa delar. Jag skaffade ett specialverktyg som håller mot vattenpumpen när man ska lossa på fläktn, tror det skulle varit lite jobbigare utan den delen. Som sagt, BYT!! :-) /Hammar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.